Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

HVA ER ?.
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Hvordan lager du en konto?
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Grete Haaland Sund HiAk,
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Forum for EVU og digitale medier i læring
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
D IGITAL R INGPERM P ROSJEKTLEDELSE OG P EDAGOGIKK BRUK AV O NE N OTE I SKOLE OG UTDANNING Ped:Konsult
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
1. ny feltrapport funn dokumentasjon metode tolkning 2. felles feltdiskusjoner Last opp og se på bilder/kommentarer på Åpen arkeologi gruppen.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Gå inn på denne internettadressen:
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Blogging med Google Blogger
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Smartbok Våre kjente læreverk i digital utgave Ellen M. Miljeteig
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
LYST TIL Å PRØVE NOE NYTT, NOE ANNERLEDES? Et år på folkehøgskole gir deg faglig fordypning utstyr tilgjengelig døgnet rundt mer enn 300 fag å velge i.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring – Time 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK

© B.E. Olsen Bratseth 052 PENSUM Studiet har 2 pensumbøker, og ellers tilrettelagte lenker for de ulike delemnene. tekst.no – Strukturer og sjangrer i digitale medier (2. opplag – 2001), Ture Schwebs og Hildegunn Otnes ISBN Multimedia for learning – Methods and development (3. edition – 2000), Stephen M. Alessi & Stanley R. Trollop ISBN Bøkene kan bestilles på (søk på ISBN)

© B.E. Olsen Bratseth 053 STADIER 01Oppstart Hva er læring? Hypertekst/hypermedia I Hypertekst/hypermedia II Læringsmiljø/læringsteori Vurdering/kvalitetssikring av læremiddel Obligatorisk arbeid Innlevering obligatorisk arbeid Avslutning IKT2B

© B.E. Olsen Bratseth 054 INNHOLD I STUDIET – 10 sp Kunnskap om og innsikt i digitale og multi- medierte tekster, som hypertekster Få innsikt i hypertekstteori Få erfaring med å utforma hypertekst til opplæringsformål Se nærmere på ulike læringsteorier. Fordypning Erfaring med vurdering av læremiddel MERK! Det er gjort endringer i dette studiet som enda ikke er tatt med i studieplanen (basert på fjorårets erfaringer)

© B.E. Olsen Bratseth 055 ARBEIDSMÅTER Individuelt arbeid og gruppearbeid Dere skal både få og gi veiledning til hverandre Elektronisk arbeidsbok Fagstoff distribueres i Class Fronter, og via direktesendte videoforelesninger Intern vurdering av faglærere, gradert karakter

© B.E. Olsen Bratseth 056 ARBEIDSBOK I dette studiet bruker vi åpne arbeidsbøker som grunnlag for vurdering I tilknytning til arbeidsboken skal det også opprettes en såkalt ”blogg” (weblogg), eller en ev. gjestebok:

© B.E. Olsen Bratseth 057 OPPGAVER TIL NESTE GANG Opprette og lage egen arbeidsbok på ditt hjemmeområde (interne: w:/ eksterne f.eks legg også inn lenke i Class Fronter – under menyvalget ”arbeidsbøker” Presenter deg selv for resten av medstudentene, gjerne med bilde Opprett blogg (ev. gjestebok) og legg til lenke i arbeidsboka di I tillegg skal du….

© B.E. Olsen Bratseth 058 INNEN TIRSDAG Lag et kort notat: Kan du huske en lærer du selv engang hadde på skolen, ”den gode lærer” som er blitt en av dine egne forbilder? Beskriv ham/henne, og begrunn hvorfor du valgte akkurat ham/henne Hva var det med denne lærerens undervisning som gjorde at du trivdes, ev. synes du lærte mer/bedre? Publiser notatet i arbeidsboka di Besøk minst 2 andre medstudenter, og legg igjen hilsen/kommentar i blogg/gjestebok

© B.E. Olsen Bratseth 059 VI ER HER FOR Å HJELPE! Kontakt oss dersom det er noe dere lurer på Tlf: Tlf: LYKKE TIL MED STUDIENE!