Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK
© B.E. Olsen Bratseth 052 PENSUM Studiet har 2 pensumbøker, og ellers tilrettelagte lenker for de ulike delemnene. tekst.no – Strukturer og sjangrer i digitale medier (2. opplag – 2001), Ture Schwebs og Hildegunn Otnes ISBN Multimedia for learning – Methods and development (3. edition – 2000), Stephen M. Alessi & Stanley R. Trollop ISBN Bøkene kan bestilles på (søk på ISBN)
© B.E. Olsen Bratseth 053 STADIER 01Oppstart Hva er læring? Hypertekst/hypermedia I Hypertekst/hypermedia II Læringsmiljø/læringsteori Vurdering/kvalitetssikring av læremiddel Obligatorisk arbeid Innlevering obligatorisk arbeid Avslutning IKT2B
© B.E. Olsen Bratseth 054 INNHOLD I STUDIET – 10 sp Kunnskap om og innsikt i digitale og multi- medierte tekster, som hypertekster Få innsikt i hypertekstteori Få erfaring med å utforma hypertekst til opplæringsformål Se nærmere på ulike læringsteorier. Fordypning Erfaring med vurdering av læremiddel MERK! Det er gjort endringer i dette studiet som enda ikke er tatt med i studieplanen (basert på fjorårets erfaringer)
© B.E. Olsen Bratseth 055 ARBEIDSMÅTER Individuelt arbeid og gruppearbeid Dere skal både få og gi veiledning til hverandre Elektronisk arbeidsbok Fagstoff distribueres i Class Fronter, og via direktesendte videoforelesninger Intern vurdering av faglærere, gradert karakter
© B.E. Olsen Bratseth 056 ARBEIDSBOK I dette studiet bruker vi åpne arbeidsbøker som grunnlag for vurdering I tilknytning til arbeidsboken skal det også opprettes en såkalt ”blogg” (weblogg), eller en ev. gjestebok:
© B.E. Olsen Bratseth 057 OPPGAVER TIL NESTE GANG Opprette og lage egen arbeidsbok på ditt hjemmeområde (interne: w:/ eksterne f.eks legg også inn lenke i Class Fronter – under menyvalget ”arbeidsbøker” Presenter deg selv for resten av medstudentene, gjerne med bilde Opprett blogg (ev. gjestebok) og legg til lenke i arbeidsboka di I tillegg skal du….
© B.E. Olsen Bratseth 058 INNEN TIRSDAG Lag et kort notat: Kan du huske en lærer du selv engang hadde på skolen, ”den gode lærer” som er blitt en av dine egne forbilder? Beskriv ham/henne, og begrunn hvorfor du valgte akkurat ham/henne Hva var det med denne lærerens undervisning som gjorde at du trivdes, ev. synes du lærte mer/bedre? Publiser notatet i arbeidsboka di Besøk minst 2 andre medstudenter, og legg igjen hilsen/kommentar i blogg/gjestebok
© B.E. Olsen Bratseth 059 VI ER HER FOR Å HJELPE! Kontakt oss dersom det er noe dere lurer på Tlf: Tlf: LYKKE TIL MED STUDIENE!