Muntlig språkutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Non-verbal kommunikasjon
Advertisements

Fonologi.
Skjønnlitterær fortelling
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
– tidlig kommunikasjon
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
SPRÅKLIG UTVIKLING. Begrepsutvikling  Begrepsinnhold  Symbol/ord.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Språksystem og språkbruk
Leddenes semantiske roller
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Forskjeller på tale og skrift
Språket som system.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
dekke opp innenfor egen 16-meter
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Ordklasser Inndelingen
Språkutvikling Kari-Anne B. Næss
Dikt.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Talespråkets kjennetegn
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Norsk som andrespråk LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Munnleg og skriftleg.
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Virkemidler tegneserier.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Kapittel 14: Tale og lytte
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig språkutvikling Hovedmomenter i normal språkutvikling Hva skal tilegnes? En enkel språkmodell Form Innhold Bruk Oppsummering

Hva kan du? Språk i verden En spesiell takk til venstre hjernehalvdel Eksempler Barnet skrev brev. The child wrote letters To setninger med samme betydning, ingen av ordene ligner hverandre, den engelske setningen har ett ord Noen egenskaper som er felles for alle språk

Kjennetegn for det muntlige språket Akustisk medium Lydbølger som er satt i gang av taleorganene, og som oppfattes gjennom øret Ikke-permanent – lydene varer kun et øyeblikk Planlegge og snakke samtidig Dialog Utnytter her-og-nå Tilegnes uten undervisning

Fra pludring til språk 0-3 måneder – de første lyder 3-8 måneder – det første bablestadium 8-15 måneder – det andre bablestadium 1 år – Hva kan ettåringen? Når oppdager du at barnet ditt er tunghørt?

Den første språkutvikling Språklyd i alle situasjoner Intenst sosialt samspill Foretrekker menneskelige stemmer – særlig morens Foretrekker ansikter fremfor andre gjenstander Starte – opprette – avslutte samspill

Det tidlige samspillet barnets tidlige signaler den voksnes signaler kommunikasjonen kan deles i tre innhold - den som snakker snakker om noe følelser i forhold til innholdet - gester mimikk, blikk, tonehøyde... forholdet til mottaker - «jeg liker deg», «jeg er glad i deg», «sint på deg»

Utvikling gjennom samspill turveksling - når den ene slutter, begynner den andre protodialog Den voksne og barnet ser på hverandre hele tiden De «snakker» vekselvis (turveksling) De lytter til hverandre Vokalisering - fra ca 1 mnd

Barnets tidligste språk Første bablestadium 3-6 mnd rø-rø-samtaler - turveksling lyder produseres som ikke forsterkes i omgivelsene Andre bablestadium 6-8/12 mnd - bekreftelse av lyder i omgivelsene første ord: mamma, pappa, dadda - tostavelsesord Tredje bablestadium - 10-14 mnd

Barnetilpasset tale Endrer seg med barnets alder Syntaktiske trekk høyt stemmeleie, stor stemmevariasjon sterkere trykk på enkeltord tydelig uttale, langsommere tempo Syntaktiske trekk korte setninger, velformede setn, få verb, få leddsetninger Ordvalg – konkrete ord, her-og-nå, gakk-gakk gjentagelse, spørsmål

1 år-ettordshelheten -her og nå Ord eller setning? far, pus, ball - holofrase Ord har innhold, f eks bamse generalisere, klassifisere Ord er symboler - representerer (står for) det det viser til signal - kan ikke representere noe utenfor seg selv, f eks gest, ansiktsuttrykk, betoning, stemmestyrke – Tolkningen ligger her og nå - uløselig knyttet til selve signalet. Spedbarnets signal: gråt, smil, lyder

2 år – toordsytringen -her og nå Barnet - innhold OG form TOY universell utpeking - der ball gjentakelse - mer mekk forsvinning - basse borte TOY - har oftest innholdsord, sjelden funk. Originalitet, men også regelmessighet mamma komme, kjøre bil, Ola mat

2-3 år - Treordsytringer +++ mamma komme hjem, Anne ete gøt, pappa tomme nart Straks barnet har 3 ord, kan det straks uttrykke langt flere forhold. Trykktunge innholdsord som sjelden er bøyd Lite preposisjoner og konjunksjoner, ev. og (så), eller

3-4 år - en rivende utvikling - der og da Fonologi - læren om lydene i et bestemt språk Vokaler - /a/ - senere /i/ /o/ Konsonanter - b/p, m ... g/k...r...sj/kj Problemlyder 4-åringer - feil med r-lyd (ikke skarre-r), s/kj, sp/st Erstatningslyder l for r, t for k 7 år - de fleste fonemene på plass største problem- skille kj-lyd fra sj-lyd

3-4 år - en rivende utvikling - der og da Morfologi - lære om ord/ordbøyninger Glansperiode for overgeneraliseringer Verb spiste syngte, jidde holdte gikk > gådde > gikk bærte Subst fotene, håndene

3-4 år - en rivende utvikling - der og da Syntaks - lære om setningsoppbyggingen - fra ord til setningsledd og fra setningsledd til setning Grunnleggende strukturer kommer gradvis på plass 3-ordsytringer -> «7-ordsytringer» ->«18-ordsytringer» Bamse sitte stol -> Den store bamsen skal sitte på stolen