Pedagogisk pleieplan /sjukepleieprosessoppgåve hausten 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
En sammenligning av to studier
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Litteraturlister og oppgaveskriving
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Duo- en liten innføring
"Lyn og torden".
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Analyser en sakprosatekst
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Studieplanarbeid.
Institutt for data- og realfag
Hovudprosjekt våren Institutt for data- og realfag
Avdeling for ingeniørutdanning
Juridiske og faglige rammer for dokumentasjon av pleie og omsorg
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Mer praksis – bedre lærere?
Å skrive akademisk Formelle krav.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Høgskolen i Oslo Ny funksjonsbeskrivelse for LMS ved avd. LUI Personalmøte LUI Mikhail og Vibeke.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
Virginia Hendersons svar Kull semester
Pedagogisk pleieplan Dag Eggesvik, HiO.
Beslutningsprosesser i sjukepleie Kull semester
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
INFEKSJONSSJUKEPLEIE Kull – 2005 Nov-2006 Pensum: Almås.H. Klinisk sjukepleie, Kap.45 Høgskulelærer Magda Vikanes Buchvold, HSH.
Pedagogisk pleieplan i forhold til ”case” løsning
AKTIVITET Maj-Tove Meling KULL 2005.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Oppsummering av FOU - prosjekt
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
BLIKKBOKS.
Retorikk og skriving.
Forslag til felles MA-struktur
Klassenavn, nummer Instruktør Navn på gruppemedlemmer
BTI- Stord kommune.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Tittel på forskningsprosjekt
Formativ evaluering BI Stavanger
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjer greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk pleieplan /sjukepleieprosessoppgåve hausten 2008 Læringsmålet er at studenten kan gjera greie for kunnskapar i grunnleggende sjukepleie, anatomi/fysiologi og microbiologi/hygiene, etikk og kommunikasjon Kunna bruka sjukepleieprosessen som metode for oppgaveløsning Inger Straume Epland

Forside (navn på oppgava/case) Kullnummer Studieår, semester Evt.Gruppenummer og namn på gruppemedlemmer Navn på vegleiar Navn på studiestad Inger Straume Epland

Pedagogisk pleieplan Inholdsliste 1.0 Innledning………………………….side 1 2.0 Datadel (datasamlingog analyse av data) 3.0 Problemliste /Ressursliste 4.0 Val av pasientproblem. 4.1 Problem 1 : sj.pleiefagl.vurdering , mål, sjukepleietiltak, evaluering. 5.0 Konklusjon 6.0 Litteraturliste Inger Straume Epland

Innleiing Mål for oppgåva Presentasjon av pasient/situasjon Evt. tidsperiode/avgrensing Sykepleieprosessen som metode Menneskesyn Sykepleieteori Inger Straume Epland

datasamling Data Evt. Utifrå V.Henderson sine 14 (15) funksjonsområde på grunnleggjande behov Datasamlingsguiden frå Kristoffersen (1995) (Evt .andre, eks. Orem) Inger Straume Epland

Datasamling utifrå V. Henderson ”sine” grunnleggande behov 1.blodomløp 2.pust 3.bevissthet/sanser 4.smerte/ubehag 5.ernæring/væske 6.urin/avføring 7.hud/stell/hygiene 8.livssyn/verdier 9.informasjon (10.misbruk) 11.boforhold/økonomi 12.psykisk 13.sosial fungering 14.aktivitet/interesser 15.søvn/kvile/velvære Inger Straume Epland

Formulering av pasientproblem/ressursar Problemoversikt – liste Pasientens ressurser- liste Problemprioriteringer Inger Straume Epland

Valg av pasientproblem Val av problem 1, 2, 3 med grunngjeving. Helst to (eller treledda) problemstilling på valgte problem. Sjukepleiefaglige vurderinger (nødvendige fagkunnskaper, data om pas, årsak til problemet, konsekvensar/komplikasjonar til problemet, Mål (notid, pasientsentrert, konkret og tidfesta) Tiltak (visa til konkret sjukepleiehandling) Inger Straume Epland

Evaluering Evaluera om tiltaka har ført til målet Om målet er nådd – behovet dekket/problemet løst/ eventuelt ikkje Om tiltak er utført på rett måte til rett tid Evt. Formulera nye mål/setja i verk nye tiltak Inger Straume Epland

Konklusjon Vurdering av faglig og personlig (studentens) utbytte av oppgåva. Evt. og om gruppesamarbeidet Inger Straume Epland

Litteraturliste Eksempel: Kristoffersen N. J. (1996) Generell sykepleie 3. Universitetsforlaget AS. Oslo Alfabetisk orden Inger Straume Epland