Teknisk kommunikasjon Anne Høgskolen i Vestfold. I dag  Har vi noen forventninger?  Muntlig og skriftlig – dialog og monolog?  Innhold og sjangre 

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Skriving som kommunikasjon
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Analyser en sakprosatekst
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 2
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
som lingvistisk disciplin
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
sporing av barn med klokke
Photodisc/Rayman/Getty Images
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Presentere en teknisk rapport
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Teknisk kommunikasjon Anne Høgskolen i Vestfold

I dag  Har vi noen forventninger?  Muntlig og skriftlig – dialog og monolog?  Innhold og sjangre  Språkfunksjoner og teknisk kommunikasjon  Skriveprosessen og brukeren  Publikasjonsformer – ekseks  Ut i verden

Muntlig og skriftlig – dialog og monolog? MuntligSkriftlig det dialogiske i tale det dialogiske i skrift likheter og forskjeller  Muntlige tekster  Skriftlige tekster  Visuelle tekster  Ulike sjangre

Sjangre  Markedsføringsdokumenter Brosjyre, Case study, salgspamflett, pressemelding, produkthåndbok, produktkatalog, salgspresentasjon, teknisk sammendrag, attest, produktbeskrivelse, brukerhåndbok, artikkel  Reportasjer Magasinartikkel, internt skriv, rapport, årsrapport, utkast…  Brukerveiledninger/brukerhåndbøker (forts)

Sjangre (forts)  Brukerveiledninger/brukerhåndbøker Brukerhåndbok Instruksjonsbok Installasjonsbok Glossar Opplæringshåndbok Presentasjoner Kursmateriell

Språkfunksjonenen  Språkfunksjonene (6) Informativ, appellativ, poetisk, ekspressiv, kontaktfunksjonen, metaspråklig – Det regner. Hvilke språkfunksjoner skal vi ha fokus på?

Kvalitetskrav  Nøyaktig  Fullstendig  Klarhet  Lesbarhet  Logisk presentert  Konsis  Konsistent – innhold og terminologi  Grammatisk  Relevant i innhold og omfang  Presentasjon  Brukervennlig

Skriveprosessen  Samarbeidsprosess  Prosjektprosess

Hvem er brukeren?  Eksempler

Ut i verden  Kurs i USA ctoc.html ctoc.html  Kurs i England/UK _2002.pdf _2002.pdf

Opplegg for teknisk kommunikasjon  Author: Edmond Weiss  A revised and updated edition of the author's How to Write Usable User Manual, this popular handbook covers developing a modular outline and storyboard, generating the draft, revising, developing a formal usability test, and supporting and updating user documentation. Also included are a glossary of terms, a listing of books and periodicals for additional information, and an index.

Forsøk på en definisjon  Teksnisk skriving gir teknisk dokumentasjon  Idémyldring  TD er sakprosatekster, og som regel skriftlige tekster – gjerne multimediale basert på fakta logiske svare på et behov hos brukeren (ikke nødv fritidslesing)

Målet med en tekst som kalles teknisk kommunikasjon  Brukeren skal lære å bruke et produkt. Sjanger? Publikasjonsform? Brukeren må føle motivasjon Brukeren må kjenne seg igjen Brukeren skal få tilstrekkelig med informasjon Brukeren må utføre nødvendige handlinger Brukeren må føle (trinnvis) progresjon Brukeren må føle at han/hun lykkes