Teknisk kommunikasjon Anne Høgskolen i Vestfold
I dag Har vi noen forventninger? Muntlig og skriftlig – dialog og monolog? Innhold og sjangre Språkfunksjoner og teknisk kommunikasjon Skriveprosessen og brukeren Publikasjonsformer – ekseks Ut i verden
Muntlig og skriftlig – dialog og monolog? MuntligSkriftlig det dialogiske i tale det dialogiske i skrift likheter og forskjeller Muntlige tekster Skriftlige tekster Visuelle tekster Ulike sjangre
Sjangre Markedsføringsdokumenter Brosjyre, Case study, salgspamflett, pressemelding, produkthåndbok, produktkatalog, salgspresentasjon, teknisk sammendrag, attest, produktbeskrivelse, brukerhåndbok, artikkel Reportasjer Magasinartikkel, internt skriv, rapport, årsrapport, utkast… Brukerveiledninger/brukerhåndbøker (forts)
Sjangre (forts) Brukerveiledninger/brukerhåndbøker Brukerhåndbok Instruksjonsbok Installasjonsbok Glossar Opplæringshåndbok Presentasjoner Kursmateriell
Språkfunksjonenen Språkfunksjonene (6) Informativ, appellativ, poetisk, ekspressiv, kontaktfunksjonen, metaspråklig – Det regner. Hvilke språkfunksjoner skal vi ha fokus på?
Kvalitetskrav Nøyaktig Fullstendig Klarhet Lesbarhet Logisk presentert Konsis Konsistent – innhold og terminologi Grammatisk Relevant i innhold og omfang Presentasjon Brukervennlig
Skriveprosessen Samarbeidsprosess Prosjektprosess
Hvem er brukeren? Eksempler
Ut i verden Kurs i USA ctoc.html ctoc.html Kurs i England/UK _2002.pdf _2002.pdf
Opplegg for teknisk kommunikasjon Author: Edmond Weiss A revised and updated edition of the author's How to Write Usable User Manual, this popular handbook covers developing a modular outline and storyboard, generating the draft, revising, developing a formal usability test, and supporting and updating user documentation. Also included are a glossary of terms, a listing of books and periodicals for additional information, and an index.
Forsøk på en definisjon Teksnisk skriving gir teknisk dokumentasjon Idémyldring TD er sakprosatekster, og som regel skriftlige tekster – gjerne multimediale basert på fakta logiske svare på et behov hos brukeren (ikke nødv fritidslesing)
Målet med en tekst som kalles teknisk kommunikasjon Brukeren skal lære å bruke et produkt. Sjanger? Publikasjonsform? Brukeren må føle motivasjon Brukeren må kjenne seg igjen Brukeren skal få tilstrekkelig med informasjon Brukeren må utføre nødvendige handlinger Brukeren må føle (trinnvis) progresjon Brukeren må føle at han/hun lykkes