Veiledning og rådgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Språk, tanke og kommunikasjon
Lederutvikling og skreddersøm
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
- Hovedrolle eller birolle
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
12 Reflekterende lesing.
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Veiledning - studenter i praksis
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Opprettholdende faktorområder
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Veiledning teori og metode Lars Gunnar Lingås
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Pedagogikk og profesjon
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Veiledning og kommunikasjonsteori
Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
«Sosialt arbeid – hva handler det om?»
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Valgfaget design og redesign
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning og rådgivning Lars Gunnar Lingås fil dr www.etikk.net

Hva veiledning er Veiledning skal stimulere til egen læring og fagutvikling gjennom prosesser i et læringsklima som Virker motiverende Utvikler kunnskapsforståelse og omsetter kunnskap til handling Setter erfaringer i perspektiv Øker innsikt og klokskap I slekt med den sokratiske dialog.. ”dialogen er tankenes jordmor” www.etikk.net

– og hva det ikke er Veiledning er ikke Terapi Undervisning Ledelse www.etikk.net

Hva er rådgivning? I større grad overføring av kunnskaper og spesialkompetanse Tilbakemeldinger Konsultasjon Rådgiveren er ansvarlig for sine råd - men den som søker råd er ansvarlig for å følge dem www.etikk.net

Historiske utviklingstrekk Fra 500 f Kr Den antikke filosofi – den sokratiske dialog Fra 100 e Kr Den kirkelige, religiøse oppdragelse Fra 500 e Kr Håndverkertradisjonens mesterlære Fra 1700 e Kr Veiledning i formell utdannelse (dannelsesidealene tar form) Fra 1880 e Kr Den terapeutiske tradisjon Fra 1900 e Kr Veiledning i yrkesutøvelse – profesjonalisering og metodegjøring av veiledning www.etikk.net

Ulike retninger (etter Kaare Skagen) Handlings- og refleksjonsmodellen Gestaltveiledning og konfluent pedagogikk NLP som veiledning Konstruktivistisk veiledning LØFT Coaching Mesterlære Filosofisk veiledning Mentoring Zen-filosofisk veiledning www.etikk.net

Handlings og refleksjonsmodellen ”det var en god samtale” Klassikere: Kadushin, Handal og Lauvås Teori & begreper: Praktisk yrkesteori Veilednings-dokument Metode: Samtale Veileders rolle: Indirekte Metodekompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Kontekst: Profesjons-utdannelse Mål: Refleksjon Fagutvik-ling Annet: Mot behaviourisme Forhold til praksis Akademisering www.etikk.net

Veiledning–strategi mot hindringer Veiledning skal bearbeide og møte hindringer for læring og fagutvikling hindringer i yrkesutøvelsen frustrasjoner over yrkesrolle/rollekonflikter uløste lojalitets og mål-middelkonflikter hindringer i selve veiledningen: når veileder og veisøker har ulik virkelighetsoppfatning når de har personlige spenninger når veiledningen blir terapi når veiledningen blir instruksjonspreget www.etikk.net

Gestaltveiledning ”danse med gestalter” Klassikere: Perls Bue Teori & begreper: Gestalt Konfluent pedagogikk Årvåkenhet Metode: Samtale Varierte metoder Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Personlige forhold Kontekst: Profesjons-utdannelse Livsveiledning Mål: Opplevelse Bevissthet Annet: Symmetri mulig? Plass for analyse og kritikk? www.etikk.net

NLP ”det står skrevet i dine øyne” Klassikere: Bandler Grinder Teori & begreper: Sansning Fortolkning Metode: Atferds-terapi Samtale Veileders rolle: Styrende Handlingsorientert Saksforhold: Alle livs-problemer Kontekst: Alle Mål: Forandre atferd Annet: Autoritær ”Mål helliger middel” www.etikk.net

Konstruktivistisk veiledning ”alt rakner før jul” Klassikere: Peavy Bakhtin Konstrukt-ivisme Teori & begreper: Sosiodynamisk Postmodern-isme Metaforbruk Metode: Samtale Variert reportoar Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Karriere-valg Kontekst: Karriere-rådgivning Mål: Problem-løsning Annet: Fortelle/vise Virkelighets-relasjonen www.etikk.net

LØFT og systemisk veiledning ”løsningen er nær” Klassikere: Bateson Bakhtin Gjems Teori & begreper: Sirkularitet Relasjoner Metode: Samtale Spørre-teknikker Veileders rolle: Indirekte Metodekompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Kontekst: Profesjons-utdannelse Ledelse Mål: Refleksjon Problem-løsning Annet: Overoptimisme Falsk symmetri www.etikk.net

Coaching ”du vet svaret selv” Klassikere: Gallwey Teori & begreper: Psykologi Flyt Metode: Instruere Demonstrere Spørre Veileders rolle: Fagekspert Metode-kompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Ferdighets-læring Kontekst: Idrett Ledelse Mål: Prestasjon Refleksjon Annet: Forhold til rådgivning www.etikk.net

Mesterlære ”du skal gjøre det slik” Klassikere: Lave og Wenger Kvale Teori & begreper: Sosial-antropoloigi Filsosofi Metode: Instruere Demonstrere Korrigere Veileders rolle: Fagekspert Mester Direkte Saksforhold: Yrkes-utøvelse Ferdighets-læring Kontekst: Håndverk Kunst Forskning Mål: Produkt-orientert Annet: Forhold til rådgivning www.etikk.net

Filosofisk veiledning ”tankens jordmor” Klassikere: Aschenbach Teori & begreper: Filosofi Metode: Metodefrihet Veileders rolle: Symmetrisk Saksforhold: Eksistens-ielle spørsmål Kontekst: Alle Mål: Skape klarhet Annet: Forhold til rådgivning www.etikk.net

Mentoring ”jeg har mest erfaring” Klassikere: Homer Teori & begreper: Historiske variasjoner Metode: Samtale Veileders rolle: Personlig lederskap Saksforhold: Personlige forhold Kontekst: Yrke Privatliv Mål: Personlig vekst Annet: Forhold til rådgivning www.etikk.net

Zen-filosofisk veiledning ”den fulle tekoppen” Klassikere: Buddhistiske skrifter Teori & begreper: Paradoksal pedagogikk Metode: Trening Motivasjon Veileders rolle: Varierer Saksforhold: Alle Kontekst: Mål: Beherske helhet Ubesværlig mestring Annet: Annen type selvutvikling www.etikk.net

En advarsel På vakt mot lettvinte løsninger På vakt mot kjappe metodegrep På vakt mot uetiske relasjoner Så hvilken retning passer deg? www.etikk.net

Veiledningsfora Veiledning som læringsforum Veiledning som modellforum Å kunne, mestre Veiledning som modellforum Å se sammenhenger og relasjoner Veiledning som diskursforum Å forstå, forholde seg kritisk og analystisk www.etikk.net

Veiledning som læringsforum utgangpunkt i motivasjon og interesse fastholde problemstillinger/ problemkonfrontasjon systematisk refleksjon gjennom spørsmål komme med motforestillinger/kritiske spørsmål fremme kognitiv bevissthet om verdier, verdikonflikter, inngrodde forestillinger www.etikk.net

Veiledning som modellforum overføringer: veileder projiserer egne etiske konflikter på veisøker og omvendt parallellprosesser: veiledningens etikk påvirker yrkesutøvelsens etikk modellfunksjonen: veisøker ser forbilder i veileders etikk speilfunksjonen: veisøker bevisstgjøres om egen etikk ved å gjenkjenne prosesser (på godt og ondt) www.etikk.net

Veiledning som diskursforum Den gode, forløsende dialog Konsentrasjon om det rasjonelle Kritisk refleksjon Legitimerende forankring av normer www.etikk.net

Diskursens prinsipper Deltakelse fra alle berørte parter Tvangsfri/herredømmefri dialog Likeverdige relasjoner Med vekt på kraften i det gode argument (analyse og kritisk kunnskapsutvikling) www.etikk.net

Relasjonen veileder-veisøker asymmetri/ statusforskjell subjekt-objekt-relasjon fagautoritet symmetri, likeverdige parter subjekt-subjekt-relasjon likeverdighet www.etikk.net