Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møteplass for etisk refleksjon
Samspill og Samhandling
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Sykefravær Kort om dagens sykefraværsdebatt
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Antonovsky`s salutogenesemodell
Om tvang... Sett fra fastlegens ståsted
Skuespillerkunst i dagens teater.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Undervisning om Joyce Travelbee
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
”Med hodet over vannet…”
Bokpresentasjon Oslo.
IA konferanse et friskere arbeidsliv
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Er det riktig å ta abort? Av Anja, Silje og Thea..
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Barn som pårørende.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Etikettebasert medisin
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Barn som pårørende.
Kommunal oppgaveglidning – hva betyr det i praksis?
"God bagasje på livets reise."
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
DE SISTE DAGER OG TIMER.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Jo eldre jeg blir jo finere er det å møte folk som snakker språket mitt. Det er som å møte landsmenn i det vilt fremmede når du ikke har vært hjemme på.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Samhandlingsreformen
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Pedagogisk pleieplan Dag Eggesvik, HiO.
Pedagogisk pleieplan i forhold til ”case” løsning
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Trygghet Anne Lise Holm.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Håndbok for psykososialt arbeidsmiljø / årlig kartlegging i Vest-Agder fylkeskommune Oslo,
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
UBRUKTE RESSURSER I PSYKISK HELSEARBEID
Venner & valg Velkommen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. 17.04.2017 Sykepleieprosessen 04.11.2005 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Dag Eggesvik, HiO.

Spørreundersøkelse av Kirsti Kvåle. Hvilke handlinger utført av sykepleiere er viktigst for opplevelse av god omsorg? Teknisk dyktig, nok medisinsk kunnskap til å vite når lege må tilkalles. 2. God til å lytte og snakke med pasienten. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Den problemløsende prosess. Framgangsmåten ved problemløsning er den samme uansett fagområde. (JK, bind 1.) 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Den problemløsende prosess: 1. Nåværende situasjon. 2. Ønsket situasjon (Mål.) 3. Riktig problemdefinisjon. 4. Vurdere ulike løsninger. 5. Valg av løsning. 6. Oppfølging og evaluering. Mer om dette: Førsteamanuensis Øystein D. Fjeldstad og professor Charles B. Stabell. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Sykepleieprosessen: 1. Datasamling - kartlegging 2. Sykepleieproblem / sykepleiediagnose 3. Vurdering av problemet 4. Mål 5. Sykepleietiltak 6. Evaluering 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Hildegard Peplau (1952/1964) Introduserte begrepet ”the nursing process”: ”Alt som skjer mellom pasient og sykepleier.” Fokus: Relasjon og samhandling. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Yura og Walsh (1973): SYKEPLEIEPROSESSEN: ”en regelfast, systematisk måte å bestemme klientens problem på. Den omfatter en plan for å løse problemene, sette planen i verk, og vurdere i hvilken grad planen var effektiv i problemløsningen.” 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Sykepleieprosessens to deler: Den problemløsende delen Den mellommenneskelige delen Litteratur: Jahren Kristoffersen, ”Grunnleggende sykepleie” Bind 1, kap. 6, Bind 4, kap. 24. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Den problemløsende delen. Adekvate sykepleietiltak Sykepleieprosedyrer Teknikk (også samtaleteknikk) Bruk av instrumenter I stor grad naturvitenskapelig basert (http://home.hia.no/~gberge) 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Den mellommenneskelige delen Representert ved Joyce Travelbee (1926 – 1973) Travelbee: ”Interpersonal Aspects of Nursing”, 1966: Sykepleie (def.) er en mellommenneskelig prosess der den profesjonelle sykepleiepraktiker hjelpe et individ, en familie eller et samfunn i å forebygge eller mestre erfaringer med sykdom og lidelse, og om nødvendig, å finne mening i disse erfaringene. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Joyce Travelbee. En persons opplevelse av sykdom og lidelse er viktigere for syke- pleieren å forholde seg til enn den diagnose pasienten har, eller den objektive vurdering som sykepleieren foretar. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Joyce Travelbee Hvert menneske er unikt og uerstattelig. Hvert menneske har en spesiell oppgave i livet som bare dette mennesket kan utføre. Hvert menneske er ansvarlig for å utføre sine spesielle livsoppgaver. Ingen andre kan utføre dem. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Joyce Travelbee Målet er at den syke skal føle seg nyttig i forhold til å fullføre de livsoppgaver som bare han / hun kan gjennomføre. Å takle sykdom og lidelse kan være en slik livsoppgave. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Joyce Travelbee Sykepleieren skal hjelpe mennesker med å finne mening med sykdom og lidelse. Dette gjøres ved etablere et ”menneske til menneskeforhold”. 1. Det innledende møtet. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.

Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo. Joyce Travelbee 2. Framvekst av identiteter. 3. Empatifasen. 4. Sympati og medfølelse. 5. Gjensidig forståelse og kontakt. En har nå oppnådd gjensidig forståelse og kontakt, og etablert et menneske-til-menneske-forhold. 17.04.2017 Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.