Utdanningsreformer i et historisk perspektiv Berit Bratholm: 4.5.09
Student veileder student. Mappeoppgave 3 Student veileder student. Tema: Utdanningsreformer, læring og kommunikasjon Oppgaven: Gjør rede for et sosiokulturelt læringsperspektiv og se dette perspektivet i lys av din ped. profesjonspraksis Individuell oppgave max 5 min 4 sider. Fremlegg: 8.5.09
DISPOSISJON Sentrale begreper Historisk bakgrunn Nivå for analyse Utdanningsstatistikk Skolens oppgave og funksjon Lover og læreplaner (N 39,M74, ) Til ettertanke
Dysthe: Sosiokulturelt læringsperspektiv 1. Læring er grunnleggende sosial 2. Læring er situert 3. Læring er distribuert 4. Læring er mediert 5. Språket er sentralt i læringsprosessen 6. Læring er deltaking i læringsfellesskap
Utdanningsreform Hva er utdanning? Hva er reform?
Utdanningsreform Reform- endring regulert i lov, læreplan, forskrift Skolens målsetting, innhold, organisering, struktur og arbeidsmåter
Nivåer for analyse Individ- (kjønn, klasse, etnisitet) Klasse/basisgruppe/team Skole Lokalsamfunn Stat
Intensjon- virkelighet Sentrale begrep i studier av utdanningsreformer er formulering og realisering Formuleringsarena: intensjonene (lov+ læreplan) Realiseringsarena: det som skjer i den praktiske gjennomføringen Kunnskap om historisk utvikling sentralt for å forstå dagens skoleutvikling
Kort historisk bakgrunn Klassedelt samfunn på 1700-tallet Venstre og arbeiderbevegelsen initierer debatt 1850-1900 om skolens funksjon i samf. Politisk debatt om utdanning som en demokratisk rettighet Klassedelt skoletilbud 1700-tallet Mål: Likt skoletilbud for alle uavhengig av økonomisk evne 1900-1920: Enhetsskolen- en felles skole ALLE blir et felles mål: utdanning- et samfunnsgode
Historisk utdannings-statistikk www.ssb.no http://www.ssb.no/histstat/tabeller/5-5-10t.txt
Utvikling realskoleeksamen 1896-1975
Skolens oppgave og funksjon (Imsen LV)
Etnisk bakgrunn-urbefolkning Fornorskningspolitikk frem til 1960-tallet Makropolitikk- utdanningspolitikk Samisk læreplan
Utdanningsreform Reform- endring regulert i lov, læreplan, forskrift. Skolens målsetting, innhold, organisering, struktur og arbeidsmåter.
Læreplaner for grunnskolen og vg skole N-39 -folkeskolen M-74- grunnskolen L -78-vg.skole M-87-grunnskolen L-97- vg.sk og grsk (L93) LK-2006- vg. sk og grsk
Innføring av 9-årig skole for alle: Mønsterplanen 1974 : Mønsterplanen fra 1974 Innføring av 9-årig skole for alle: Mønsterplanen 1974 : 1. kristne og humanistiske verdier 2. demokratiske idealer 3. norsk tradisjon, kunst og litteratur 4. vitenskapelige kunnskaper, tenkemåter og arbeidsmåter 5. den første læreplan med omtale av språklige minoriteter (samer)
Spørsmål til ettertanke Hvordan kan kunnskaper om utdanningsreformer kaste lys over dagens utdanningspolitikk? I hvilken grad har skolen vært preget av elementene fra et sosiokulturelt læringsperspektiv?