Innføring i spesialpedagogikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
AVLASTNING Melhus
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
SPESIALPEDAGOGIKK FOR ALLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Pasientforløp alkohol
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fritid med Bistand.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Veiledning og rådgiving
Innføring i spesialpedagogikk-04
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Avd. for helseopplysning - SiA
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Solveig Roth Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold A2A og A2B Kilder: Befring, E. og Tangen R.: Spesialpedagogikk

Spesialpedagogikk: problemområder, perspektiver og tilnærminger Fagområdet skal bidra til læring, personlig utvikling og livskvalitet ved verdige opplæringsvilkår for funksjonshemmede og funksjonsdiskriminerte barn, unge, voksne og eldre Arbeidet for å realisere dette målet er spesialpedagogikkens primære legitimasjonsgrunnlag 1970 – har norsk spesialpedagogikk hatt en rik utvikling både som kunnskapsressurs, som premissgiver og som praktisk aktør i barnehagen og i opplæringssystemet

Hva er spesialpedagogikk? Spesialpedagogikken tar for seg alle de problemer som knytter seg til arbeidet med å oppdra og undervise barn og unge som på grunn av funksjonshemninger har så store vansker med å lære at de får behov for særlig tilrettelagt opplæring (Rakel K. Rohde Næss) http://www.spesial-pedagogikk.no/

Bredt register av funksjonshemninger: Målgruppe (multihandikap, fysisk-motoriske vansker, spesifikke lærevansker (lese-, skrive-, regnevansker), migrasjonspedagogiske utfordringer, forskjellige kroniske lidelser. Autisme, barn/unge på sykehus, unge i fengsel, foreldreproblematikk, kompensatoriske oppgaver for eldre, utviklingshemmede Har bidratt til utvikling av lærings-, og mulighetsperspektiv

Funksjonsdiskriminering (samfunnsinstitusjoner organisert på måter som marginaliserer grupper) De fire S – er (svake, spredte, skjulte, sviktede) i skolen – betegnet som svake (s. 48)

Faget er praktisk – rettet mot en helhetsforståelse ifht vanskeligheter, årsaker til vanskeligheter og konkrete tiltak Vanskene er ulike og sammensatte: Egenproblematikk hos barnet (funksjonshemninger) Forhold i barnets oppvekstmiljø

Tiltakene skal realiseres ut fra et lovverk http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-006.html Oppgave: Sjekk loven – diskuter konsekvenser

Rettighetsspørsmål Opplæringslover av 1998, kapittel 5 § 5.1 – rett til spesialundervisning Elever som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning § 5.2 – voksnes rettigheter § 5.7 – hjelp før opplæringspliktig alder

Spesialpedagogisk hjelp - kriterier PPT må foreta en sakkyndig vurdering Barnets funksjonsnivå avgjørende (ikke ”behov”) Det fattes et enkeltvedtak som kan påklages Flere instanser kan samarbeide om utredningsarbeidet PPT utarbeide tiltak Dersom ikke hjelpetiltak trådd fra PPT hjelper – henvise videre (for eksempel BUPA)

Fra individ til systemfokus Aktivt arbeid for å begrense enkeltvedtak Tilpasset opplæring for den enkelte fokuseres (fanger opp gråsone elevene) Et samfunn for alle – en skole for alle (?)

Inkludering som mål og mulighet Inkludering favner videre enn integrering (helhetlig lærings- og likeverdighetsperspektiv) FN (1982-92) tiåret for funksjonshemmede – inkludering i et tilgjengelig samfunn (ideologisk rettesnor) Demokratisk sinnelag; pedagogisk praksis som gir barn mulighet for en læring som medvirker til en harmonisk personlighetsutvikling – læreglede. Gjøre slutt på nedverdigende behandling; forutsetter vurderingsformer og kartlegging med positive former. Beskrive positive egenskaper alle er bærere av

Mulighetsfokusering og optimisme – nye perspektiver for oppvekst, liv og læring Empowerment – myndiggjøring av mennesker som søker hjelp og å sette fokus på muligheter fremfor deprimerende utsikter (verdig samhandling) Aktørforståelse – positiv fokusering, selvtillit og optimisme. De som ikke lærer å ha tiltro til egne muligheter – negativ utvikling (atferdsvankskelig – pedagogisk invalid) Oppgave: side 54 – 61 Spesialpedagogikk Enrichmentperspektivet, En flerfaglig tilnærming, Rettigheter og juridiske tilnærminger Diskuter – legg hovedpunktene frem muntlig

Diagnostikk og mulighetskartlegging Medisinsk fagtradisjon; funksjonshemninger relatert til biologiske forhold (Tourette syndrom) Likevel – spesialpedagogiske diagnoser er oftest av funksjonell karakter (spesifikke lærevansker, ikke nevrofysiologiske forhold)

Diagnostikk eller kartlegging omfatter oppdaging (utløser rettigheter?) beskrivelse (observasjon, tester, utredning) forklaring (danner grunnlag for hjelp som kan være formålstjenlig) av bekymringsfulle forekomster og fenomener Kartlegging individuelt (egenproblematikk) og på systemnivå (skole) Sakkyndig vurdering – fokus på feilfunksjoner – diagnose utløser ressurser – etisk dilemma?

Læringsprosess som faglig forankring Alle kam lære, og læring foregår gjennomhele livsløpet. Denne innsikten har ført til forkasting og uverdige og mytepregede oppfatninger som langt opp mot vår tid medførte at enkelte funksjonshemmede ble oppfattet som ikke dannelsesdyktige Læring som skal prege minnet må repeteres og praktiseres Læring er en totalprosess; handlinger, kognitive, sosiale og emosjonelle egenskaper og holdninger til seg selv, andre, arbeid, læring, ideer, livsytringer Læring av konstruktive holdninger til seg selv, til arbeidoppgaver – gir grunnlag for motivasjon Mennesket er intensjonalt – aktør for egen læring. Ikke passiv mottaker – har intensjoner. Aktive i egen læringsprosess

Spesialpedagogikkens historie og idègrunnlag http://128.39.32.130/pedagogikk/spesped/Spesped_nett/Transper/Historiekronolog.htm Oppgave: Les igjennom oversikten og samtal på gruppene om denne. Ser dere utviklingstrekk? Velg ut viktige milepæler som bør huskes

Mot dagens samfunn Førskolebarn får rettigheter før 1970 1975 fikk førskolebarn rett til spes.ped hjelp 1980 – desentralisering 1990 – omstrukturering og reformering Senket skolestart L-97 10 – årig grunnskole Krav på videregående utdanning med en Oppfølgingstjeneste som styrker det sosialdemokratiske prinsipp (OT, PPT)

Hjelpeinstanser/utredning 1. linjetjenesten (Kommune) PPT, barnevern, helsestasjon, sosialkontor 2. linjetjenesten (Fylke) BUPA, Habiliteringstjenesten (Glenne, Solvang) 3. linjetjenesten (Stat) kompetansesenter, sykehus, barne- og familievern, rusomsorg

Tester Standardiserte tester – grunnlag for sakkyndig vurdering Stress? Hva måler man egentlig? Resultater valide? Hvordan brukes informasjonen? På let etter svakhet/feilutvikling? Minoritetsgrupper?