Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Når tekst og bilde forteller sammen
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Månedsevaluering november 2011
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvorfor passer eventyr for barn?
EPISK DIKTNING inkl novelle
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Et forsøk på å samle noen av trådene…
Om å skrive om litterære tekster
Et forsøk på å samle noen av trådene…
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Tekst, språk og kommunikasjon
Evaluering av november på Blå avdeling:
Kapittel 2: Episk diktning
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Litterære virkemidler
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Fortelling Novelle Roman
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Vanlege nynorskfeil.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Elevtekster Trinnforelesning A
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Bildebøker – en sjanger i utvikling
Skrivepedagogikk POS som metode
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Trollkrittet av Zinken Hopp
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Teksttyper vs. sjangre Hvordan oppleves endringen til teksttyper i klasserommet? Konsekvenser for lærere, elever og vurderings- og sensurarbeid Hvordan.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
DIDAKTISK ELLER ANTIDIDAKTISK? BARNELITTERATUR. TRADISJONELL DIDAKTISKE BARNEBØKER Følger mønsteret Hjem – borte - hjem Barnet gjør opprør, rømmer eller.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Arabisk barnelitteratur, i Midtøsten og i Norge Bibliotekmøtet i Nordland Scandic Bodø Hotell 21 september 2016 Nisrin Maktabi Barkouki Spesialkonsulent.
Bokdykk for born og førskolelærarar – Kva skal vi lese?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvorfor er Ibsen fortsatt så populær?
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva A1A/B, 26.03.08

Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?

Sentrale begreper i barnelitteraturen Barneperspektiv Implisert leser Adaptasjon Redundans Reisestruktur – dannelsesreise Den doble stemmen/ambivalente tekster Intertekstualitet

Barneperspektiv Formidler barns perspektiv i forhold til eller i opposisjon til voksenverden Tekstene skildrer følelser og opplevelser slik at de gir inntrykk av barnlig autensitet og troverdighet Tematikk/problematikk må ses gjennom barnets øyne

Implisert leser, adaptasjon, redundans Implisert leser: den leseren som teksten henvender seg til Sjå Påls smokk/God god smokk/Pål går ut/Kjem vovven. Vov vov. Toåringen tilbys den ideelle leserrollen. Adaptasjon: et begrep som betegner hvordan forfatter og forlag tilpasser teksten til en barnlig leser (utforming, innhold, språk og form) Redundans: trekk som gjør teksten tydelig og forståelig

Personskildring Typer eller individ? Typer er redundans Mormor hos Anne-Cath. Vestly Politimester Bastian Trollet i eventyret

Hva er enkelt språk? Lite bruk av egennavn (men: damen, snekkeren, far) Nok, kanskje, nesten, litt, liksom Naiv besjeling: Det var en ordentlig tullevei. Bussen hadde det fryktelig travelt. Pleonasmer: Han hadde ryggsekk på ryggen. Han var veldig blid i fjeset. Gjentakelse av substantivet i stedet for, bruk av pronomen. (Far stod stille. Lillebror så på far.) Skaper en illusjon av barnespråk

Tegn og typografi Kursivering Understreking Store bokstaver Feite typer Utropstegn Sitattegn (for å vise ironi) Prikker… Retoriske spørsmål Bruk av håndskrift Onomatopoetikon (gulp, tikk-takk, mø)

Reisestruktur: Hjemme-ute-hjemme Vanlig i myter, saga og eventyr. Finnes også i voksenlitteraturens klassikere (Odysseen, Peer Gynt) Hjemme er trygt, men utilfredsstillende. For at det skal bli en fortelling, må det skje noe nytt. På reise er det både spennende og farlig. Ute-fasen er tyngdepunktet i fortellingen. Her blir helten satt på prøve. Når helten er kommet hjem, slutter fortellingen.

Den doble stemmen i barnelitteraturen Ambivalente tekster: bøker med appell til både barn og voksne (Ole Brumm) Overlever bøker som Ole Brumm på grunn av voksne? Allalderlitteratur: tekster som har mye ambivalens og lite redundans.

Intertekstualitet Tekster bærer alltid spor i seg av andre tekster, tekster står i et dialogisk forhold til hverandre – Julia Kristeva Barnelitteraturen har mange klassiske tekster, og disse blir brukt som referanser i nyere tekster Vi gjenkjenner altså en annen tekst som referanse i den teksten vi leser

Ikkje gløym å klappe katten Rønnaug Kleiva Handling Tematikk Barnesyn i eldre litteratur - to retninger: - Tradisjon fra romantikken – Rousseau (1712-78) Barnet representerer en større autensitet enn den voksne – barnet knyttes til det ekte, det opprinnelige, det rene og det naturlige. Idealiserte barnefortellinger - Tradisjon fra den luthersk-protestantiske kirken Arvesynden sto sterkt – oppdragelse i fokus. Eksempelfortellinger Hva er Anna? Forteller og synsvinkel

Forts. Ikkje gløym å klappe katten Realisme eller fantasi? Det didaktiske perspektivet: Hvem oppdras? Dobbel stemme? Reisestruktur? Intertekstualitet? Symbolikk? Bildebruk – bildebok?

Definisjon på bildebok: Ei bok med et eller flere bilder på hvert oppslag, der alle oppslagene utgjør en tematisk og dramaturgisk helhet (Mjør 2006:115).

Pedagogikk eller kunst? Utviklingstendenser i barnelitteraturen Estetikk Allalderlitteratur Hva er bra å lese for barn? Er Kleiva sin bok bra å lese?

”Barnelitteraturen er like mykje skriven for foreldra som for barna? Barnelitteraturen har slutta å oppdra barna, men satsar derimot meir på å oppdra foreldra? Det som er ei gjenkjenneleg og frigjerande forteljing for barnet, er ei gjenkjenneleg og åtvarande forteljing for foreldra?” Alte Christiansen i Dag og Tid, 30.10.97

”Sterke jenter som klarer seg” Rønnaug Kleivas barnebøker: Typisk modernistisk barnelitteratur Noen av tekstene befinner seg i grenselandet mellom det episke og det lyriske Skriver stort sett realistisk, men gjerne med noen ikke-realistiske elementer Bøkene tematiserer ofte konflikter eller vanskelige følelser mellom foreldre og barn