Radio Lyd i journalistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Virkemidler og komposisjon
Media håndtering og kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Nettvett.
Mestring og forebygging av depresjon
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
- roller og forventinger
Sammensatte tekster: Photo Story
Dialogen som pedagogisk verktøy
Roman- og novelleanalyse
Forstå bruk og datainnsamling
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
Bokpresentasjon Oslo.
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Krise: fare & mulighet.
Sammensatte tekster ?.
Å snakke med seg selv, fali det?
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Radio Lyd i journalistikk ForelesningsnotaterFra Trond Heum.
Radio Lyd i journalistikk ForelesningsnotaterFra Trond Heum.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Sinne Film:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Lytteforståelse Rammeverket
Nå er de revidert!.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Radio Lyd i journalistikk Forelesningsnotater Fra Trond Heum

Kilder: Forelesningen bygger i vesentlig grad på pensumstoffet fra Eide, Linda og Nyre, Lars: Radioradio Lyd i journalistikk (Samlaget 2004)

Noen kjennetegn ved radio som medium * radio er et kjapt medium; raskt å produsere og når ut i en rekke mottakssituasjoner * radiolytting er en sekundæraktivitet; vi lytter mens vi egentlig gjør noe annet Summen av hurtighet og tilgjengelighet gjør at radioen egner seg best til formidling av samfunnsviktig informasjon

* radio er også et personlig medium; formidler en stemme som snakker til akkurat deg * ”radioen har de beste bildene”; stimulerer lytteren til å danne sine egne bilder i hodet Men radio er også et flyktig medium; man er avhengig av å få ting med seg der og da

Lyd er tillitsvekkende * stemmer og lyder fra hverdagslivet gjør det enkelt for lytterne å engasjere seg og leve seg inn i det man hører * det gjenkjennelige er retorisk virksomt; det påvirker oss

Kommunikativ og perspektivert lyd * all lyd i kringkasting er bevisst laget, da den skal ha en bestemt mening og bli forstått på bestemte måter * gjennom teknologien blir den perspektivert, det vil si tatt opp, redigert og sendt på bestemte måter fordi avsender mener noe med å sende den

Typer av radiolyd * tale - monolog og dialog * kontentum (miljølyd) * effektlyder * musikk - aproposmusikk - stemningsskapende musikk - image/kanalprofiliseringsmusikk

Radioens kreative potensial * siden radio handler om å høre, er den svært inspirerende for innlevelse, forestillinger og stemningsskaping * det er alltid mye mer enn lyd i lydene; assosiasjonsrikdom: radioen som ”tankenes teater”

Stemningsjournalistikk i kringkastingens tidlige fase var informasjon og folkeopplysning sentralt - retorikken var logos-orientert et sentralt trekk ved utviklingen innenfor kringkasting fra 1980-årene og fremover, er vektleggingen av stemningsjournalistikk; gode stemninger og tillit for å holde lyttertallene oppe - retorikken vektlegger i større grad etos og patos - lange programflater skal tilfredsstille folks følelser

Stemningsjournalistikk forts * ikke noen lettere form for journalistikk; krever innsikt i radioens særpreg og hvordan lyd påvirker lytterne

Akustiske rom Med akustiske rom menes naturlige steder der man kan skape forskjellige følelser av nærvær for lytterne * lydstudio: lydløs bakgrunn; det som blir sagt fremstår tydelig * location: steder med kontentum; miljølyder

* større studioer: studier med klangfull akustikk hvor mye lyd formidles gjennom flere mikrofoner * telefon: gir litt sprakende lyd som kan gi følelse av avstand, for eksempel til en utenrikskorrespondent

Radiospråket Stemmen grunnleggende viktig, som et avtrykk av personligheten; sanselig, lyd av kroppen Språklig sett må man i radio ta hensyn til det flyktige ved radio som medium - språket må være enkelt og muntlig - variasjon og dynamikk i stemmeleiet - den personlige appellen i radiostemmen er grunnleggende viktig: Nordic Web Radio

Sosial identifikasjon Med sosial identifikasjon menes evnen til å skape emosjonell deltakelse blant lytterne - lytterne må kunne gjenkjenne innholdet, forstå sammenhenger og føle seg inkludert Noen virkemidler: * kameratslig tone; fra ”man” til ”vi” * småpludring

Retoriske strategier * tvingende retorikk - taleren har kontroll og setter premissene; ikke rom for diskusjoner * jevnbyrdig retorikk - samtale mellom jevnbyrdige * bedende retorikk lytteren har kontrollen; taleren må tilfredsstille lytteren I dag klar tendens til en bedende retorikk; ikke bytt kanal! Lange sendeflater og faste programledere skal skape nærhet .

Radiodramaturgi * Anslaget viktig * Bevisst struktur skal fange lytterne og formidle en stemning som er representativ for innholdet som kommer ”Don`t tell it, show it!” illustrer skap stemninger * Bevisst struktur varierte fortellergrep som holder på lytterne; forhåndsannonseringer av senere innslag, ulike typer innslag, musikk som står til tema eller setter stemning etc ofte nyttig å strukturere innholdet etter en temperaturkurve eller spenningskurve slik som i film

Kildereferanser gjennom lyd Ulike måter et tegn (her lydopptak) kan referere på (jfr. Den semiotiske tradisjonen etter C.S. Peirce): - indeksikalsk referanse (årsak-virkning) - ikonisk referanse (likhet) - symbolsk referanse (kodebasert) Indeksikalsk referanse - tegnet er et direkte spor av hendelsen den refererer til; lyden kan spores tilbake til en autentisk kilde - således en faktisk kildereferanse

Ikonisk referanse Symbolsk referanse - tegnet likner på hendelsen det refereres til - således en narrativ kildereferanse; betydningen oppstår som del av historien man forteller Symbolsk referanse - ingen naturlig kobling mellom lyd og hendelse - en narrativ kildereferanse som først og fremst skalbidra til å skape assosiasjoner og stemninger i handlingen

Kildereferanser og etikk Er det etisk problematisk å lage reportasjer slik at lytteren indirekte blir ledet til å tro at reporteren er på stedet for en faktisk hendelse? På sett og vis en gråsone - man skal ikke utnytte eller misbruke lytterens tillit og følelse av virkelighet - et viktig spørsmål er om lyden bidrar til å forsterke eller svekke innholdet som formidles

Format og form Format er en slags mal for innholdet eller en slags sjanger - setter rammer for sendeskjemaet - et rammeverk for hvert enkelt program - gir retningslinjer for hva slags musikk som skal spilles - bidrar til å tydeliggjøre stilistiske grenser (profil) for en kanal

Eksempler på formater * tittelprogram: behandler ett og samme tema * ulike nyhetssendinger * magasin: kombinasjon av ulike verbale innslag (intervjuer, innrigninger, reportasjer, debatter etc) og musikk I Norge betydelig satsing på magasinformatet i ulike varianter. Musikken har blitt et viktig virkemiddel i denne sammenheng.

Musikkens funksjoner i radio * bidrar til å gi kanalen identitet (formatert musikk) * skaper stemning i programmer og i lytternes tilværelse * kan være en del av det redaksjonelle innholdet (musikkprogrammer) * kan understreke journalistiske poenger (aproposmusikk) * bidrar til å fylle ut sendeskjemaer

Kjennetegn ved kommersiell radio * identisk sendeskjema for alle hverdager * faste, høyt profilerte programledere * faste spillelister for musikk * hyppige musikkinnslag * bruk av jingler for å markere seg i forhold til andre kanaler * reklameavbrudd P4

Døgnfortellingen En radionyhet følges opp utover dagen: P4 Lyttesenter Først de rene fakta, senere på dagen utdypinger og forklaringer, debatter osv. P4 Lyttesenter

Radiodøgnet Radioens sendeskjemaer er tilpasset lytternes døgnrytme Fra kl. 06: Morgensendinger, hyppige nyheter Fra kl. 09: Roligere fase (folk er nå på jobb) Lunsjtider: Ny økt med grundige nyheter Fra kl. 15-16: Økt aktivitet (folk på vei hjem fra jobb) - nyheter og trafikkmeldinger - debatter - magasiner

P4 Lyttesenter Ca. kl. 17: Utdypning av nyheter Etter kl. 18: Tilbud til spesielt interesserte (folk velger nå TV) Fra kl. 23: Nattsendinger (folk har nå slått av TV) P4 Lyttesenter

Nyheter i radio - løpende nyhetsoppdateringer; består av flere Sentrale formater: * Nyhetsbulletenger - løpende nyhetsoppdateringer; består av flere nyhetsmeldinger og eventuelt blokker Nyhetsmelding - kort melding om en hendelse (3-5 setninger) - skal kortfattet besvare hvem, hva, hvor, når , hvordan og hvorfor Nyhetsblokk - en utdypelse av en viktig nyhetsmelding - går videre inn i hendelsen - leses ofte av en annen enn nyhetsoppleseren P4 Lyttesenter NRK Nettradio

* Nyhetsmagasiner - behandler nyheter med forskjellige presentasjonsformer (opplesing, intervju,reportasje, studiosamtale etc)