Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Veiledning av studenter
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
NEA sept 2008 Hilde Dehnæs Hogsnes
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Pedagogisk ledelse og læring - dokumentasjon som verktøy for ledelse og læring NEA sept.08.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Gruppeoppgave 1 semester 2
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B

nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold og likeverd gjennom ulike perspektiver (sosialisering, natur, kultur, bevegelse og helse). Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold og likeverd gjennom ulike perspektiver (sosialisering, natur, kultur, bevegelse og helse).

nov.2008 HDH Emner 2. semester Likestilling og likeverd Likestilling og likeverd Kulturelt mangfold Kulturelt mangfold Didaktikk Didaktikk Barnehagens samfunnsmandat Barnehagens samfunnsmandat

nov.2008 HDH Emner 3. semester 3. semester: 10 studiepoeng. Studentene skal: Tilegne seg kunnskap om tilrettelegging av gode utviklings- og læreprosesser for barn fra småbarnsalder til skolestart. Tilegne seg kunnskap om tilrettelegging av gode utviklings- og læreprosesser for barn fra småbarnsalder til skolestart. Tilegne seg kunnskaper om barns rett til medvirkning, teorier om barnet som subjekt og om identitetsutvikling. Tilegne seg kunnskaper om barns rett til medvirkning, teorier om barnet som subjekt og om identitetsutvikling. Få innsikt i og forståelse for ulike teorier om kjønn og kjenne metoder for å fremme likestilling og likeverd mellom gutter og jenter. Få innsikt i og forståelse for ulike teorier om kjønn og kjenne metoder for å fremme likestilling og likeverd mellom gutter og jenter. Tilegne seg kunnskap i pedagogisk ledelse. Tilegne seg kunnskap i pedagogisk ledelse.Tema: Omsorg Omsorg Pedagogiske modeller som utrykk for ulike pedagogiske grunnsyn Pedagogiske modeller som utrykk for ulike pedagogiske grunnsyn Ulike teorier om læring Ulike teorier om læring Ulike teorier om lek Ulike teorier om lek De yngste barna i barnehagen De yngste barna i barnehagen Kjønn og likestilling Kjønn og likestilling

nov.2008 HDH Læringsmål 3. semester Gjennom pedagogikkfagets teoretiske og praktiske arbeid skal studentene utvikle innsikt og kritisk refleksjon for å kunne utøve yrket som førskolelærer.

nov.2008 HDH Litteratur 2. semester DIDAKTIKK OG PEDAGOGISKE GRUNNSYN (inkl. etikk) Gunnestad, A. (2007) Didaktikk for førskolelærere – en innføring. Oslo, Universitetsforlaget.Kap. 4 og 5 Haugen, Løkken og Röthle (red) (2005): Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo, Cappelen Akademisk. Kapittel 1-3. Lillemyr, O. F. (2004) Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Oslo, Universitetsforlaget. Kap Åberg, A og Lenz-Taguchi, H (2005) Lyttende pedagogikk. Oslo, Universitetsforlaget. Del III s LIKESTILLING OG LIKEVERD / EN INKLUDERENDE, FLERKULTURELL BARNEHAGE Davies, B. (2003) Hur flickor och pojkar gör kön. Stockholm, Liber. Forord og innledning + kap. 3. Frønes, I. (2005) Moderne barndom. Oslo, Cappelen Akademisk (side 64-93) Gjervan, M. (red) (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. KD (side 3-51) Gjervan, Andersen og Bleka (2006) Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo, Cappelen. Juuso og Bjørn (2006) Temahefte om samisk kultur i barnehagen KD (side 28-38) Larsen og Moen (2007) Taterne – en nasjonal minoritet i Barnehagefolk. Pedagogisk Forum (side 82-91) Rossholt, N. (2006) Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. KD (side 5- 43) Verden i barnehagen (2004) Særtrykk av Barnehagefolk. Pedagogisk Forum

nov.2008 HDH Litteratur 3. semester Alnervik, K. (2007). Å utvikle pedagogisk dokumentasjon ved hjelp av veiledning. I Veiledning i pedagogisk arbeid. Kroksmark og Åberg (red). Fagbokforlaget. (s ) Askeland og Sataøen (2000). Å høyre til. Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst Oslo: Gyldendal. Del 1 og Del 4. Becher, A. A. (2006). Flerstemming mangfold. Samarbeid med minoritetsforeldre. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 3 og 5 (s og ) Bjervås, L. (2003) Det kompetente barnet. I Johansson og Pramling Samuelsson. red. Barnehagen. - barnas første skole. Oslo: Pedagogisk Forum (s.60-86) Dahlberg, G. Moss, P. og Pence, A. (1999). Fra kvalitet til meningsskaping – morgendagens barnehage. Oslo: Kommuneforlaget. Kap. 3 (s73-99) Gotvassli, K. Å. (2004). Et kompetent barnehagepersonale. Om personal- og kompetanse-utvikling i barnehagen. Kristiansand S: Høyskoleforlaget. Kap. 1-5 (s ) Jansen T. T. (2008). Prosjektarbeid med barn. I Barnehagefolk 1/2008 (s 5-16) Jansen, T.T(2008) Å arbeide mot det ukjente. Prosjektarbeid med barn i barnehagens faglige virksomhet. I Moser og Pettersvold. red. En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (s ) Lillemyr, O. F. (2004). Lek, opplevelse og læring i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 11 (s ) Løkken, G. (2007). Barnehagepedagogikk og dannelse. I Ny rammeplan, ny barnehagepedagogikk? Moser og Röthle red. Oslo: Universitetsforlaget. (s ) Moser, T og Sanna, T (2007). Barnet som læringsaktør i barnehagen. Kunnskap som mål og prosess. I Ny rammeplan, ny barnehagepedagogikk? Moser og Röthle red. Oslo: Universitetsforlaget (s ) Søbstad, F.(2005) Småbarnas humoropplevelser. I Småbarnspedagogikk. Haugen, Løkken og Röthle (red). Oslo: Cappelen. Kap 10 (s ) Tholin, K. R. (2007). Omsorg og medvirkning. Barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen. I Ny rammeplan, ny barnehagepedagogikk? Moser og Röthle red. Oslo: Universitetsforlaget (s ) Wadel, C. (1997). Pedagogisk ledelse og utvikling av læringskultur. I Fuglestad og Lillejord, (red) Pedagogisk ledelse – et relasjonelt perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget. (s 39-56) Østrem, S. (2007). Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt? I Barnehagefolk, nr.1. Pedagogisk forum (s12-27) Pedagogisk forum (s12-27) Østerås, B.(2007) Er det jentene som skal endres? I Barnehagefolk 4/2007

nov.2008 HDH Obligatorisk gruppelogg. Loggen skal inneholde hvem som var tilstede på avtalte møter og avtalt arbeid, hvilke arbeider er avtalt at gruppemedlemmer gjør til neste møte, osv. Denne loggen skal leveres som vedlegg til papirutgavene av presentasjonsmappa.

nov.2008 HDH Vurderingskriterier for presentasjonsmappen (2007): Dokumenterer innsikt og kunnskap i tilknytning til (gitte) temaer Dokumenterer innsikt og kunnskap i tilknytning til (gitte) temaer Dokumenterer fagkunnskap ved henvisning til relevant faglitteratur, barnehageloven og Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold. Dokumenterer fagkunnskap ved henvisning til relevant faglitteratur, barnehageloven og Rammeplan for barnehagens oppgaver og innhold. Viser evne til refleksjon Viser evne til refleksjon Viser evne til skriftlig framstilling Viser evne til skriftlig framstilling Viser evne til å anvende erfaringer fra praksis Viser evne til å anvende erfaringer fra praksis

nov.2008 HDH Eksamensform METATEKST En felles innledning Individuell Individuell En felles avslutning

nov.2008 HDH Metatekst Presentasjonsmappen skal inneholde en innledende Metatekst, hvor det redegjøres for følgende: 1. Begrunnelse for utvalg av arbeider fra ulike sjangere fra arbeidsmappen. 2. Refleksjon rundt de enkelte arbeidene og deres relasjon til fagenes læringsmål 3. Refleksjon over teoretiske og praktiske ferdigheter og evnen til å operasjonalisere disse i praksis 4. Refleksjon og vurdering av hvordan samarbeid og responsarbeid har vært en viktig del av et ferdig arbeid 5. Refleksjon og vurdering av eget arbeid med pensum i studiet 6. Refleksjon og vurdering av eget arbeid med studiet som helhet

nov.2008 HDH Hva har vi av godkjente mappeprodukter fra 2. og 3. semester? Hva har vi av godkjente mappeprodukter fra 2. og 3. semester? Hvilke temaer har vi vært innom der? Hvilke temaer har vi vært innom der? Hva er sentral pensumlitteratur knyttet til disse temaene? Hva er sentral pensumlitteratur knyttet til disse temaene? Hva har vært spesielt interessant for den enkelte? Hva har vært spesielt interessant for den enkelte? Hvordan kan vi forberede oss i basisgruppene? Hvordan kan vi forberede oss i basisgruppene? Hvordan skal vi jobbe i eksamensperioden? Hvordan skal vi jobbe i eksamensperioden? Lage en kontrakt/avklare forventninger Lage en kontrakt/avklare forventninger Lage en arbeidsplan/grovplan Lage en arbeidsplan/grovplan

nov.2008 HDH 5.semester Individuell muntlig høring i pedagogikk Ekstern sensor Ekstern sensor Pedagogikkarakteren fra 3. (49%) og 5.semester (51%) slås sammen til en egen karakter som påføres vitnemålet Pedagogikkarakteren fra 3. (49%) og 5.semester (51%) slås sammen til en egen karakter som påføres vitnemålet