KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Fra ord til liv Mars 2011.
-ikke bare for zippylæreren…
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Media håndtering og kommunikasjon
Hvordan forstår jeg årets opplegg innen LMH ?
Læreren som leder Assertive Discipline.
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Historiefaget i skolen
Læreren som læringsleder
Aggression Replacement Training
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Cafédialog – elevmedvirkning
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mestring og forebygging av depresjon
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Husregler.
-ikke bare for zippylæreren…
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
HelART i Ulåsen barnehage
Cafédialog – elevmedvirkning
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Opprettholdende faktorområder
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Beskrivelse av opplegget:
RAPPORT saklig og informativ
Lesing og lesestrategier
Aggresjon.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
Observasjonsoppgave praksis
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Invitasjon til Helt sjef!
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Smerteuttrykk og smertemestring
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008

URO URO: Ukonsentrert. BRÅK: Elevene vet de snakker høyt, overdriver. PROVOKASJON: Bevisst provokasjon, kaller/karakteriserer læreren, eller medelev(er).

To former i møte med uro: Demping: –diskré, lite prestisjetap for eleven, ”privat”. Konfrontering: –markere en standard, ”offentlig”.

DEMPING Vær nær eleven.BLIKK! –Gå mot. –Stå ved siden av. –Legg hånden på skulderen.

KONFRONTERING –Si elevens navn. –Ta blikket. –Gå rolig, nøytralt, mot eleven. –1 meters grensen.

PRINSIPPER I BEGGE MØTEFORMENE: Flyt: undervise/veilede med ”venstre hånd”, gripe inn med ”høyre hånd”. Adresse: ”Du” er alltid bedre enn ”dere”, eller ”nå må klassen…”. Få ord. Ingen diskusjon. Ikke begynne å snakke. Læreren må tro på prinsippet om at han/hun bestemmer. Læreren har rett til å si, uten å diskutere, eller måtte stå til ansvar overfor elevene. Blikk, blikkontakt.

Sentrale forhold: Elevene skal vite at du ikke har spilt ditt siste kort. Har du opparbeidet god sosial kompetanse? God tillit? Har du arbeidet godt i ”fredstid”? ”I mine timer er det banning”.

Oppgave Gå sammen i team/de du arbeider sammen med til daglig. Vurder hvordan teknikkene DEMPING/KONFRONTERING kan fungere. –Drøft to-tre konkrete episoder fra klasserommet ditt. Var det URO, BRÅK, eller PROVOKASJON? –Beskriv en uro/bråk/provokasjon-episode, hvor du håndterte situasjonen på en god måte. Hva skjedde? Hvem var involvert? Hva gjorde du? –Beskriv en uro/bråk/provokasjon-episode, hvor situasjonen kom ut av kontroll. Hva skjedde? Hvem var involvert? Hva kunne vært gjort annerledes?

Hvordan kan/bør de voksne hjelpe/støtte hverandre i situasjoner hvor uro/bråk/provokasjon oppstår? Hvordan kan de voksne sørge for at ingen (andre) voksne taper autoritet i vanskelige situasjoner? Oppgave II