Å førebyggja sjølvmord Grunnutdanning i sjukepleie ved HSH Åse Renolen og Gudbjørg Øen Kull 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Mestring og forebygging av depresjon
Unge & Rus.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Kommunale kriseteam Froland
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Mestring og forebygging av depresjon
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Post 4, sykehuset Levanger
Er det riktig å ta abort? Av Anja, Silje og Thea..
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging Selvmord blant ungdom: Bridge, Goldstein & Brents oversikt (2006) Latha Nrugham Nasjonalt senter.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Senter for atferdsforskning
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Seksualundervisning i asylmottak
Drop-In metoden i skolen
Selvskading RVTS Sør
BARNAS BARNEVERN 2020.
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Bulimi Nervosa og Selvskading
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Problemløsning.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Vennlig selvsnakk Foreldremøte for elever på 5. og 6. trinn
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
veiledet selvhjelpsverktøy for behandling av depresjon
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Å miste noen i selvmord.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Å miste noen i selvmord.
Leder i erfaringspanelet psykisk helse og rus Ove Vestheim
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Selvmord; Risikofaktorer og vurderinger i akuttsituasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Å førebyggja sjølvmord Grunnutdanning i sjukepleie ved HSH Åse Renolen og Gudbjørg Øen Kull 2005

Innhold 1. time –Presentasjon av VIVAT –Hvordan angår selvmord oss? –Omfanget av problemet 2. time Forebygging av sjølvmord –Forebyggingsbegrepet –Risikofaktorer –Intervensjon –Postvensjon Korleis intervenere ved selvmordsfare? 3. time –Demonstrasjon –Diskusjon

VIVAT- ”Førstehjelp ved selvmordsfare” To dagers kurs for personer med ulik fagbakgrunn Kunnskaper og ferdigheter for å hjelpe mennesker i akutte selvmordskriser VIVAT – en del av statlig satsing i selvmordforebygging Norge er det andre landet i verden med nasjonal satsing ift selvmordsforebygging Hjemmeside:

Korleis angår sjølvmord oss? Sjukepleier 1. På akutt avdelinga? 2. På kirurgisk avdeling? 3. På psykiatrisk avdeling Familiemedlem ? Venn ? Kollega ? Nabo ?

Angår oss alle ! Skaper masse følelser….. Fører med seg mykje smerter for mange Våre holdninger er viktige for førstehjelpsrolla Viktige faktorer i førebygging: 1. Bevistgjering av holdninger til førebygging av sjølvmord 2. Kunnskaper; kva kan eg gjera

Myter ”Selvmordatferd er mest vanlig blant menn” ”Selvmord skjer som oftest uten forvarsel” ”De som snakker om selvmord gjør ikke alvor av det” ”Å snakke om selvmord med en person som har selvmordstanker. kan føre til selvmordshandlinger”

Omfanget av problemet Hvert år dør det mennesker i selvmord i Norge Store mørketall For hvert selvmord er det 9 selvmordsforsøk 5 % av befolkningen har selvmordstanker

Selvmord-kjønnsforskjeller Flest menn som dør i selvmord Flest kvinner som gjør selvmordsforsøk Menn bruker oftere metoder som ikke lar seg reversere

Selvmordsatferd blant ungdom En undersøkelse viser at 10,7% av ungdom på første trinn i videregående skole har skadet seg selv (Ystgaard, 2003) Selvskadings metode: –74,1 % hadde kuttet/skåret seg selv –16,8 % hadde tatt overdose –3,4 % hadde gjort begge deler –De resterende, 9 % hadde brukt div andre metoder

Selvmordatferd blant ungdom(forts) Hva mente ungdommene kunne gjøres ift forebyggende arbeidet i skolen? –Mindre mobbing, godt klassemiljø –De voksne (lærere, foreldre) må ta mer ansvar og bry seg – gripe inn –Lære mer om psykiske problemer og hvor de kan henvende seg

Førebygging 1. Primærforebygging: Å redusere antal nye tilfeller sjølvmord 2. Sekundær forebygging: Å redusere lidelsene, forhindre at problemet vidareføres eller vidareutviklast (smitteeffekt) 3. Tertiær forebygging: Å forhindre forverring eller tilbakefall

Postvensjon = Ettervern Svært mange berørte etter sjølvmord eller sjølvmordsforsøk Ta seg av den som har prøvd å ta sitt liv Ta seg av pårørande etter sjølvmordsforsøk Ta seg av etterlatte etter sjølvmord

Førebygging 1. Risikofaktorar : Objektive 2. Subjektiv opplevelse av sin situasjon (personen sin sårbarhet og mestringsstrategiar)

Risikofaktorar Grupper ? Hendelser ? Reaksjoner på hendelser ?

Invitasjoner til å hjelpe ? Følelser Tanker Handlinger Fysiske tegn

Intervensjon = gripa inn Å forhindra at ein person som har sjølvmordstankar skal ta livet sitt Å forhindra den umiddelbare sjølvmordsfare Å kjenna faresignala ! Kva tid er du invitert til å gje hjelp ?

Jeg er bekymret - hva skal jeg gjøre? Snakk med vedkommende! Spør direkte: ”Har du det så vondt at du tenker på å ta livet ditt?” Er svaret ”Ja” –Spør etter om han/hun har en plan? –Har det som trengs for å gjennomføre planen (piller, tau, våpen) –Når skal planen gjennomføres?

Si at du ikke ønsker at han/hun skal dø og at du vil hjelpe, men greier ikke det alene Ta kontakt med lege eller andre hjelpeinstanser Ikke forlat vedkommende før profesjonelle hjelpere har overtatt! Snakk med noen om dine egne følelser etterpå Jeg er bekymret - hva skal jeg gjøre?

Hvis svaret er ”Nei” –Sannsynligvis ikke akutt, men kan være alvorlig likevel –Trekk inn andre ressurspersoner (andre venner, familie, lege) –Vær aldri alene med bekymringene Jeg er bekymret - hva skal jeg gjøre?

Meir om selvmordsforebygging… 1. Amundsen, K. & Mehlum, L. & Schelderup, G. (2001) Humanistisk- medisinske perspektiver på selvmord og forebygging. UiO, Seksjon for selvmordsforskning og forebygging. ISBN Hammerlin, Y. & Schelderup, G. (1994) Når livet blir en byrde. Selvmordsforståelse og problemer ved forebygging. Ad Notam Gyldendal. 3. Haukø, W. & Ystgaard, M. (1998) Å forstå og forklare selvmordsadferd. Statens Helsetilsyn. IK Mehlum, L. (1999) Tilbake til livet. Selvmordsforebygging i teori og praksis. Høyskoleforlaget. 5. Retterstøl, N., Ekeberg, Ø. & Mehlum, L. (2002) Selvmord – et personlig og samfunnsmessig problem. Gyldendal Akademisk. 6. Shamoo T. K. og Patros, P. G. (1999): Depresjon og selvmordstanker hos barn og unge. Tano Aschehoug 7. Vråle, Gry Bruland (2000): Møte med det selvmordstruede mennesket. Gyldendal akademisk. 8. Ystgaard, M (2003) Villet egenskade blant ungdom. Suicidologi årg 8, nr 2 Internett: - Hjemmesidene til seksjon for selvmordsforskning og -forebygging