Barn og unge i krise Berit Bratholm: 12.3.08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Nettvett.
Velkommen til kurs Sorg og kriser
- roller og forventinger
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Utfordringer i familien
Den vanskelige samtalen
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Barn og unge i sorg og krise Anne E
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
BARN OG UNGE I SORG OG I KRISE:
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Krisesenteret i Telemark
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan møte mennesker i krise?
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barn og unge i krise Berit Bratholm: 12.3.08

Forståelselsrammer- perspektivering Historisk Pedagogisk Psykologisk Sosiologisk Juridisk Filosofisk Eller en kombinasjon av de alle!

Hvem er barn og unge? Barn; intrapersonell og interpersonell Barn til ung Unge; intrapersonell og interpersonell Ung til voksen Tid og rom

Forhold av avgjørende betydning: Individuelle forhold Familieforhold Forhold utenfor familien

Hva er krise? Individuelt perspektiv Def. krise: ”en avgrenset tidsperiode med psykisk ubalanse hvor en person som er konfrontert med et vanskelig problem som vedkommende på det aktuelle tidspunktet verken kan flykte fra, eller løse ved hjelp av sine vanlige mestringsmåter” (Caplan, 1964) Individets reaksjonsmåte overfor en bestemt hendelse Tidligere erfaringer og reaksjonsmønster blir utilstrekkelig for å forstå og psykisk beherske situasjonen

Hva er krise? Individets reaksjonsmåte overfor en bestemt hendelse Tidligere erfaringer og reaksjonsmønster blir utilstrekkelig for å forstå og psykisk beherske situasjonen

Elementer i krisen 1.Hendelsen: tolket som tap eller trussel om tap av vesentlige livsverdier,verdensbilde forskjeller på hvordan man opplever og tolker tap samfunns- og kulturfaktorer sosialisering gjennom oppvekst erfaringsgrunnlag 2. Følelsesoversvømmelse: voldsomme, motstridende følelser ”I sine følelsers vold” Dyp fortvilelse, skam, sinne, skyld, oppgitthet Ukontrollerte følelser Følelsene ”tyter ut” eller blir fortrengt

Elementer i krisen 3.Forvirring: manglende problemløsningsevne Mister oversikt, ubesluttsomhet Nedsatt hukommelse Tankekaos Oppfattet som forvirret eller behersket/klar Svekket omdømme 4.Katastrofe: En hendelse som overstiger den lokale behandlingskapasiteten Store menneskelige lidelser Materielle skader For eksempel: menneskeskapte, terrorhandlinger, naturkatastrofer

Elementer i krise: 5.Sorg: en sunn, normal, nødvendig og hensiktsmessig prosess for å tilpasse seg et tap 6.Tap: av liv, helse, objekt, funksjon, sosial posisjon/status, trygghet, tillit, verdier og normer.

Traume: En ekstrem hendelse Utenfor vanlig, menneskelig erfaring Ville være markert belastende for de fleste mennesker

3 Hovedelementer 1.Autonomien blir truet, krenket Plutselig, uventet, overrumplet Avmakt Tap av kontroll

2.Følelsesmessig intensitet Overveldende frykt Uutholdelig emosjonell eller fysisk smerte Oppfattet som livstruende Påvirker personen gjennom sanseopplevelser Fight, flight eller freeze

3.Det kognitive aspektet: Det normale begrepsapparatet blir ubrukelig Uforståelig Meningsløshet: hendelsen ødelegger den alminnelige troen om verden som et godt og trygt sted Nedsatt evne til kognitiv bearbeiding Skremmende opplevelser hindrer bearbeidelse, minner forblir fragmentert, usammenhengende og uintegrert

Fasene i en krise, J. Cullberg 1981 1.Sjokkfasen: den aktive fasen i krisen Lammet, virker følelsesløs Uvirkelighetsopplevelse Reagerer ”unaturlig”, for eksempel snakker om trivielle ting, ler, skriker, jamrer seg Endret bevisthet

Gullberg 2.Reaktivfasen: aktiv fase som kan vare mellom 6-8 uker Store følelsesmessige svingninger Følelseskaos, motstridende følelser Realitetene rundt situasjonen inntreffer og personen må ta stilling, erkjennelsesprosess Arbeid med å få struktur i sin sammenraste verden Sorg reaksjoner, f eks ”hvorfor akkurat meg?”, ”hva skal jeg gjøre?”

Finne tilbake til hverdagen 3.Reparasjonsfase: Finne tilbake til hverdagen tilpasning, stabilitet Kan ikke lenger holde ut smerten, de intense følelsene Begynnelsen på å omorganisere live Vare omkring 6 mnd.

4.Nyorienteringsfasen: Det opprettes en avstand til hendelsen, man kan snakke uten å bagatellisere eller overdramatisere Mindre følelsesmessige overveldelse Begynner å interessere seg for fremtiden Varighet på ca 6 mnd.

Alvorlighetsgrad av krisereaksjoner: Type hendelse: menneskeskapt, repeterte, varighet, intensistet? Personlighet Tidligere opplevelser, tap, akkumulerte traumer barnet eller familien har opplevd Eksponering Grad av kontroll, grad av beskyttelse fra voksne/omsorgspersoner Hvilken rolle hadde personen i forhold til hendelsen, hvilken konsekvenser hendelsen har for barnet Støtte, hvordan ivaretatt av familien Mediafokusering

Vanlige stressreaksjoner hos barn og unge etter katastrofe Påtrengende bilder eller indre film fra katastrofen, traumen Andre påtrengende sanseminner: smak, lukt, lyd, taktile minner, syn Angst for å skilles fra foreldrene eller søsken (separasjonsangst) som hemmer barnet Spesifikk angst (fobi) relatert til hendelsen søvnvansker

Konsentrasjonsvansker: hukommelsesproblemer som kan hemme skoleprestasjonene, men må forventes. Generelle angst og bekymring: forstyrrer gjenvinning av vanlig fungering Sinne og irritabilitet Stor tristhet og grubling: utover det som kun kan forklares som sorgreaksjoner

Bearbeiding og mestring: veksling mellom 2 ulike behov Behov for å forholde seg til hendelsen behov for å snakke om det som har skjedd samtaler: tydelighet, åpenhet, unngå å bagatellisere bør skje med jevne mellomrom, på egne premisser minner/forståelse vil endre seg etter som barna blir eldre, kognitiv modning gir økt mulighet til integrering

Behov for å komme i gang med hverdagen og mestring Viktig å gradvis gjenoppta sitt vanlig liv med fritidsaktiviteter, venner, skole Oppmerksomhet på det vanlige livet, rutiner Trygghet i det kjente Balanse mellom ”å være i det” og ”komme videre”

Sorg hos barn og unge Barn sørger på forskjellige måter, akkurat som voksne Barns reaksjoner er i stor grad avhengig av hvordan de voksne møte barnet Gi barnet gode forutsetninger for å bearbeide sine følelser og reaksjoner

Gi barn eksplisitt lov til å reagere: Arbeide for at barn anerkjenner og aksepterer det som har hendt Forsikre barnet at du vil være der i tiden som kommer Lytt etter underliggende tema og dypere mening i barnets utsagn Normalisere og legitimere tanker, følelser, ønsker, adferd og opplevelser Hjelp barnet å identifisere, navngi og differensiere følelser

Åpen, sannferdig kommunikasjon: Ikke vent med å fortelle barnet om dødsfallet Gi nøyaktig informasjon om det som har skjedd, ”fantasien er verre en virkeligheten” Si at den døde vil aldri komme tilbake Fortell om begravelse og syning

Unngå forvirring: Bruk ordet ”død”, ikke snakk om reise eller søvn Unngå abstrakte forklaringer Gi forklaringer tilpasset barnets alder

Gi tid til tankemessig mestring Tid til samtale med barna om det som er vanskelig Spørsmål må besvares, selv om de spør om det samme om og om igjen Gå gjennom hendelsesforløpet Lytt til barnas tanker og oppfatninger av det som skjedde La barna tegne og leke om det som skjedde, uttrykke seg på sitt ”språk”

Gjør tapet virkelig La barna se den døde La barna delta i begravelsen Ikke skjul tanker og følelser for barna Ha minner fremme: album, film, fotografier Ta barna med på besøk på kirkegården

Kontinuitet i hjem, skole, barnehage: Unngå at barna skilles fra foreldrene eller andre omsorgspersoner Forsøk å holde på de vanlige rutinene Aksepter barnas økt behov for nærhet, trygghet og forsikringer La barna raskt returnere til skolen

Kilder: Anne E. Lundh, klinisk sosionom Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, forelesning ped 60 7.2.07. Barn og unge i sorg og krise Atle Dyregrov, Senter for krisepsykologi i Bergen Caplan 1964 Cullberg 1981 Livet ellers