IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Modernisering og byråkratisering i sykehusene?
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Hva er aktivitet og deltakelse?
Venn kommer av norrønt: Vinr
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Språk og sosialisering
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
INTERNASJONALE ADOPSJONER I NORGE
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Venn kommer av norrønt: Vinr
1 Jeg og samfunnet.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Etikk i pedagogisk arbeid
Introduksjon til patentrett
Normalitet, identitet - og forvirring
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.

T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Politisk geografi Kristian Stokke
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Identitet og subkultur SAM 1
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Identitet og subkultur SAM 1
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Trender, stil og subkultur Forelesning 25. november 2009 Ungdomskunnskap Arnbjørg Engenes.
KRIMINALITET SAM 1 Forelesninger uke Arnbjørg Engenes.
Bourdieus kapitalbegrep
Sosialisering & Populærkultur. Seminar PED2300 – høsten 2008.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Media – et kulturelt skattekammer for unge Hvordan kommuniserer mediebilder mot unges identitetskonstruksjon? (Roth 2007)
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009? Mattias Øhra.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Politisk geografi Kristian Stokke
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010? Mattias Øhra.
Hvordan lykkes som foreldre i 2010?
Marit Haldar Professor i sosiologi
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
IDENTITET Mattias Øhra.
Utskrift av presentasjonen:

IDENTITET: BECK, BAUMAN & ZIEHE Forelesning 9. september 2009 Ungdomskunnskap Arnbjørg Engenes

IDENTITETSBEGREPER Evne til refleksjon Selvobjektivering Valg av strategier og sosiale identiteter Valgfrihet vs tilskrevne egenskaper Identitet skapes, er ikke (bare) konsekvens!

Om ULRICH BECK Tysk sosiolog Risikosamfunnet Individualisering Globalisering = ”hovedpilarene i refleksiv modernitet”

Risikosamfunnet (1986) Risikosamfunnet vs klassesamfunnet Risiko før: personlig  Risiko nå: global Fordeling av risiko – risikoutsetting Moderniseringsprosessen: refleksiv Trusselfellesskap/-skjebne Ekspertuttalelser

Becks individualiseringstese Endringer mht institusjonell struktur, f.eks globalisering, endret familiemønster og svakere klassebegrep: ”Vi lever hinsides klasse og stand” Konsekvenser av strukturendringer på individnivå: deregulering, destandardisering, destabilisering  individualisering

Becks individualiseringstese forts. ”Nødvendig med biografiske løsninger på systemiske motsigelser” (Beck) Dvs strukturen tvinger oss til selv å løse identitetsproblemet, sosiale posisjoner ikke lenger tilskrevne.

Om Zygmunt Bauman f.1925 i Warszawa Jødisk familiebakgrunn Sosiolog Universitetet i Leeds

FLYTENDE MODERNITET FAST MODERNITET:  Klasse, nasjon, kjønn Produsentrolle Identitet avhengig av grp.tilhørighet Ytelse FLYTENDE MODERNITET: Marked og forbruk Konsumentrolle Identitet avhengig av egen dyktighet Nytelse

Flytende modernitet forts. Livsprosjekt  ”en kan alltid begynne på ny!” Vareleverandør  opplevelsessanker Frykt for avvik  frykt for utilstrekkelighet

Baumans identitetsteori Begrepet identitet = ” bare mulig å være bevisst på hvis det er et problem!” Identitet: ikke oppdaget, men oppfunnet ”Ordet oppfører seg som et verb” ”Ikke gå til de gamle teoretikerne for å søke svar på våre identitetsproblemer!”

FORBRUKERIDENTITETER ”Forbrukergalskap” Vi shopper identitet Forbruksnormer, også f.eks kjærlighet (”Kundetilfredshet, ellers opphører avtalen”) Få, dype forhold  mange, overfladiske kontakter

VALGFRIHET NB! Unngå å bli fastlåst! Umiddelbar behovstilfredsstillelse ”Forsinkelser er meningsløst” … eller valgtvang?

Thomas Ziehe f.1947 Professor i pedagogisk sosiologi Universitetet i Hannover Ungdomskulturer

1: REFLEKSIVITET ”Vi skal iaktta, tematisere og kommentere oss selv!” ”- stadig tidligere!” Egen seksualitet Sosialisering som prosjekt (jfr Giddens) Narsisssisme - kulturelt fenomen

2: GJØRBARHET Kulturell forventning Muligheten til selv å forme sitt livsløp Stadig flere livsområder: VALG! ”Det som ikke er skjebne, kan jeg forandre. Det jeg kan forandre, har jeg ansvar for!”

3: KULTURELL FRISTILLING Befrielse fra gamle bånd (tradisjon, klassetilhørighet, bosted, yrkesvalg, interesser) Livsstilstilbud: mangfold + identifikasjonsbehov Ulempe: økt forventningspress  ambivalens ”= den kulturelle fristillingens ambivalens!” (Jfr Bauman)

4: INDIVIDUALISERING Familie, geografi og klasse betyr stadig mindre Individuelle beslutninger Valg av livsstil=individuelle valg! Kulturell selvklassefisering

5: MULIGHETSHORISONTER Produkt av det (sen)moderne! Større frihet enn noensinne! Samtidig: manglende fotfeste Hvordan mestre? Konvensjonalisme Kulturelle orienteringsforsøk (3 typer) Nykonservative motbud

3 typer kulturelle orienteringsforsøk Subjektivering: søke nærhet/intimitet, f.eks i vennskap/parforhold Ontologisering: søke mening og helhet, gjennom f.eks gruppetilhørighet til nyreligiøse eller idealistiske bevegelser Estetisering/Potensiering: det å leve sterkt, stor vekt på symboler/tegn

Tips til videre lesning B & B Bauman, Zygmunt (2004): Identity. Conversations with Benedetto Vecchi. Cambridge: Polity Press. Bauman, Zygmunt (2005) Moderniteten og Holocaust. Oslo: Vidarforlaget Bauman, Zygmunt (2006): Flytende modernitet. Oslo: Vidarforlaget. Bauman, Zygmunt (2006): Globaliseringen og dens menneskelige konsekvenser. Oslo: Vidarforlaget. Beck, Ulrich (1997): Risiko og frihet. Bergen: Fagbokforlaget Beck, Ulrich og Elizabeth Beck-Gernsheim (2002): Individualization: Institutionalized Individualization and its Social and Political Consequences. London: SAGE. Beck, Ulrich (2003-2004): Globalisering og individualisering. Bind 1-3. Oslo: Abstrakt forlag.

Tips til videre lesning Z Ziehe, Thomas (1989): Ambivalenser og mangfoldighed. En artikelsamling om ungdom, skole, æstetik og kultur.. Köbenhavn: Forlaget Politisk revy. Ziehe, Thomas & Herbert Stubenrauch (2008): Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser. Kulturel frisettelse og subjektivitet. Köbenhavn: Forlaget Politisk revy. .