Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bygge-, Anleggs- og Eiendoms-rådet  Etablert 16. juni 1998  De tyngste bransjeforeningene i bygge-, anleggs- og eiendomsnæringens verdikjede  Representerer.
Advertisements

Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
BRANSJEKONTAKT - VIDERE OPPLEGG FORSLAG TIL STRATEGI FOR BRANSJE- OG SEKTORUTVIKLING FELLES BRANSJEMØTE 2. APRIL 2008 BJØRN ERIK SELNES.
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
STATENS VEGVESEN OG ANLEGGSBRANSJEN UTFORDRINGER OG GRUNNLAG FOR VIDERE SAMARBEID FELLESMØTE 2. APRIL 2008 TERJE MOE GUSTAVSEN.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Felles nordisk anleggsmarked (GNA) Sektoransvar Bransjenettverk Bjørn Erik Selnes Bransjekontaktmøte 2. mai 2007.
Statens Vegvesen som byggherre
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Vi skal bygge videre på det vi har!
Oppsummering bransjedialog HMS/SHA – (gjennomføring)
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
1 Møte Brynseng SVV Møte policygruppe for bransjekontakt Funksjonskontrakter EBA.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
NVF-seminar, Utvalg Organisering og marked, Oslo 20. april 2012 Effektiv gjennomføring – nye prosjektmodeller Samhandling og Prosjektstrategi ferjefri.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
POLICYGRUPPE FORSLAG TIL VISJON OG MANDAT AKTUELLE TILTAK UTKAST FOR BEHANDKING I MØTE 25. AUGUST 2009.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Innledning NVF- arbeidet Bjørn Erik Selnes NVF Organisering og markede Forbundsutvalgsmøte Stockholm 3. juni 2010
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Bransjesamarbeid Bjørn Erik Selnes 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Nettverksmøte København 2. februar 2010 Bjørn Erik Selnes GEMENSAM NORDISK ANLÄGGNINGSMARKNAD
Samhandling og prosessledelse
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Arkitektbedriftene i Norge
Møte i Vegdirektoratet 9
Asker - mulighetenes kommune
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
utfordringer i en ny region
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Utskrift av presentasjonen:

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet. oktober 2004 Vil med utgangspunkt i -Vegvesenets hovedoppgaver, flergangs- byggherre med sektoransvar -Nordisk prosjekt fellesprosjekt (veg- og jernbane) -Ekstern og intern kartlegging -Spørreundersøkelse og tilbakemeldinger fra bransjen -Foreløpige konklusjoner etter ”byggherreprosjektet” prøve å si noe om veien videre

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Er dette et riktig bilde? I så fall har vi en jobb å gjøre!

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Hvor er vi i forhold til den gode og onde sirkel? (verdensbankens illustrasjon)

Prinsippskisse for ulike gjennomføringsmodeller og entrepriseformer

Byggherreprosjektet: - Utgangspunkt totaleffektivitet - Kvalitet og sikkerhet - Enhetlig og profesjonell - Sektoransvar Kartlegging: Se på dagens praksis både internt mellom regionene og eksternt ”Beste praksis” Riktig ressursbruk, arbeidsformer, gjennomføringsmodeller

Byggherreprosjektet: -Observasjoner Interne forskjeller, smalt spekter av kontraktsformer Ingen fasit - ulike strategier i andre etater Noen gått svært langt i å bygge ned egen organisasjon Best resultat der det er enighet om strategi og aksept for at det kreves utvikling både av bestiller og utfører (enkle, klare mål og fokus på totalresultat) Lære, ikke kopiere

Byggherreundersøkelse 2004 (prosjektpersonell entreprenører og konsulenter) Hovedinntrykk: Bra tilbakemelding, men vi oppfattes ikke som enhetlig Rådgiverne kritiske, nesten resignerte på pris ift kvalitet Bra på HMS, men ikke best Risiko, dokumentasjonsomfang, kompleksitet funksjonskontrakter Personlig karakteristikk av Statens vegvesen: Profesjonell, traust, pålitelig, imøtekommende, men konservativ. Ikke spesielt nyskapende og spennende, men heller ikke spesielt arrogant. Forbedringsområder: Opptre enhetlig, samordne, mer forutsigbart Mer fleksibilitet, kreativitet og samspill, forenkling Ta ansvar for overordnet rolle

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Både samfunnet og næringen er tjent med en kompetent vegetat/byggherre som sentral premissgiver Sektoransvar, pådriver i utviklingen, ansvar i forhold til hele verdikjeden Langsiktighet, økonomi, kvalitet, miljø, sikkerhet Åpen nettverksstrategi basert på likeverdighet, utnytte og utvikle kompetanse hos alle parter Ansvarliggjøre egen organisasjon, samarbeidspartnere og leverandører Grunnlag for videre utvikling:

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Statens vegvesen legger offensiv hovedstrategi til grunn for videre utvikling av byggherrefunksjonen Statens vegvesen ønsker å ta et aktivt sektoransvar og inviterer bransjen til å delta i et felles forbedringsprosjekt Det gjennomføres et tiltaksprogram basert på forslagene fra byggherreprosjektet for å sikre en enhetlig og tidfestet utvikling av byggherrekompetanse og -strategi. Endelig program besluttes etter gjennomgang med avdelingene og regionene

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Strategien innebærer at vi i større grad enn tidligere lar rådgivere og entreprenører konkurrere om løsninger og ikke bare om å utføre byggherrens løsning til lavest mulig pris. For rådgivingstjenester innebærer dette at vi i større grad enn tidligere søker de beste løsningene fremfor den laveste prisen på selve rådgivingsjobben. I utførelsesfasen vil strategien omfatte ulike entrepriseformer og kontraktstyper. Det legges vekt på å utvikle klare strategier for ulike fagområder. Strategien innebærer økt bruk av entrepriseformen totalentreprise. Men også økt bruk av kontraktstyper som bidrar til aktivt initiativ fra utførende f.eks målpris, samt bedre tilrettelegging for at entreprenøren kan komme med alternative anbud, og mer aktiv bruk av partneringbestemmelser i alle kontraktstyper. For drift og vedlikeholdsfasen er det nødvendig å se på risikofordelingen i kontraktene. Det er også nødvendig å ha et bevisst forhold til å utvikle mindre aktører til å kunne påta seg driftsoppgaver for å få større konkurranse om disse oppgavene. På lengre sikt vil det være interessant å prøve ut mer langsiktige kontrakter som også inkluderer utvikling av vegnettet i kontraktsområdet. Det legges vekt på systematiske markedsanalyser for å finne frem til optimal kontraktsstrategi. Det legges vekt på å samordne den overordnede prosjektstrategi i forhold til rutevis utbygging og i områder med sikte på effektiv gjennomføring. Statens vegvesens sektoransvar for rekruttering, kompetanse, erfaringsoverføring og utvikling skal ivaretas

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Hovedpunkter i tiltaksprogram: Etablere og implementere felles styringssystem Sikre enhetlig og profesjonell opptreden på alle nivå Videreutvikle kontraktsstrategi Effektivisere anskaffelsesprosessen Effektivisere organisasjonen Utvikle anleggsbransjen Utvikle forbilledlig HMS-praksis

Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005

Synspunkter i bransjemøte 28. januar De foreslåtte tiltak synes å treffe i forhold til hvordan Vegvesenet oppleves Mye kan gjøres i dagens kontraktsformer gjennom å være bevisst risikodelingen mellom byggherre, rådgiver og entreprenør og ved å utnytte partneringbestemmelsene Positiv utvikling den siste tiden, Vegvesenet åpnet seg mer i forhold til bransjen, og for å ha kommet med konstruktive forslag i forhold til kontraktsbestemmelsene Bransjen ønsker en kompetent byggherre som tar sektoransvaret

Felles nordisk anleggsmarked (GNA) 8 prioriterte prosjekter 2005/2006 Nordisk visjon Utvikle entrepriseformer og alternative samarbeidsformer Felles database for tiltak og planer Felles database for ordliste Felles HMS-krav Utvikling av funksjonskrav Enhetlige kompetansekrav Felles sportekniske og sikkerhetsmessige krav på maskiner ved jernbanebygging

Felles nordisk anleggsmarked (GNA) Ønsker å involvere bransjen: –Etablerer bransjekontaktgruppe –Bransjerepresentanter i de to prosjektene som Statens vegvesen har gjennomføringsansvar for HMS-krav Funksjonskrav