Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
MAPPE VURDERING En læringsfremmende form? Line Wittek
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 26.0kt.2011.HIVE.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Observasjonsoppgave praksis
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Bruk av kriterier i vurdering LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
IKT for læring Mattias Øhra.
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
Ulike perspektiv på læring
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Line Wittek og Camilla Wiig, uke 13 og
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE

Agenda Informasjon fra teammøte på GLU Mappevurdering Mappeoppgaven; spørsmål og innspill Camilla Wiig, HIVE2

Mål for ukene: Studentene skal selvstendig og i fellesskap: – ha kunnskap om og kunne anvende ulike former for vurdering for og av læring – ha kunnskap om ulike vurderingsformer, samt reflektere over utfordringer og dilemmaer med å anvende vurderingsformene i praksis (Fra PEDU Pedagogikk i lærerutdanning for ungdomsstrinnet) Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 3

Temaer for perioden med Vurdering TemaFokusLitteratur Sentrale begreper innen vurdering Formativ, summativWittek, St. meld. 16, Vurderingsforskriften Vurdering for/av læringModell i kap 6T. Slemmen, R. Engh MappevurderingUngdomsskolenDysthe, M. Øhra Kriterier for vurderingWittek Digitale mapperForskning på feltet.Engelstad, Smith, M. Øhra, B. Bratholm, ITU Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 4

MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold6 En mappemodell (Engelsen og Dysthe 2003) Enkeltarbeid  Samle- mappe summativ vurdering Refleksjon, Formativ vurdering, Variert aktivitet, Samarbeid, Kameratvurdering, Egenvurdering Utvalg med begrunn else Vurderings- mappe Motivasjon for videre læring Vurdering Elevkonferanse Foreldre- konferanse Ved overgang til ny skole

Eksempler på mappeoppgaver Line Wittek, Høgskolen i Vestfold7 1.Praksisrelaterte oppgaver 2.Teorirelaterte oppgaver 3.Et utvalg av rapporter med begrunnelse for valget 4.Studentens egne mål for studiet / kurset 5.Respons til/fra en medstudent 6.Refleksjonstekster 7.Webbaserte fagsider 8.Produksjonsoppgaver (ikke tekst)

Evaluering av forsøk med mappevurdering ved UiO (Wittek 2003): Line Wittek, Høgskolen i Vestfold8 1.Mappevurdering erfares som læringsfremmende. 2.Læringsverdien avhenger av oppgavetype. 3.Mappeoppgavene åpner for at læringsprosessen tillegges vekt, dette ser studentene som positivt. 4.Studentene jobber jevnt og trutt gjennom hele studieåret, og i forhold til en tradisjonell eksamen erfares det som mindre ”skippertaksorientert”.

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold9 5. Kontakten med lærerne betegnes som svært god. Den tette oppfølgingen gir studentene en opplevelse av å bli sett og ha tilhørighet, 6. Også lærerne beskriver den nære kontakten med studentene som positiv. 7. Det stilles store krav til innsats fra alle parter. Både studenter og lærere beskriver arbeidsmengden som stor, en del av lærerne mener også at den er urimelig stor. 8. Mappevurdering oppleves som mer rettferdig enn en tradisjonell eksamen. 9. Samarbeidsprosessen i tilknytning til mappenes innhold blir beskrevet som stimulerende, lærerik og yrkesforberedende. 10. Når gruppearbeidene skal legges til grunn for vurdering oppstår det en del konflikter

Sentrale dilemma Line Wittek, Høgskolen i Vestfold10 Arbeidsmengde for lærerne Hvilke kriterier legges til grunn for vurderingen? Problemet med fusk Etiske problemstillinger knyttet til vurdering av prosess Hvordan sikre at det faglige nivået holder høyde? Koblingen mellom gruppearbeid og individuell karaktersetting Frihet – styring Ny lærerrolle – ny studentrolle Prosess - produkt

Line Wittek, Høgskolen i Vestfold11 Mappepedagogikk: En mappe inneholder en variert samling av studentens egne arbeider (eventuelt utført sammen med andre). Samlingen viser et allsidig, bredt og helhetlig bilde av studentens forsøk underveis, utvikling gjennom perioden og refleksjoner. Samlingen skal gi et bilde av studentens samlede kompetanse i relasjon til utdanningens mål på en måte som oppleves som meningsfull for studenten selv. I arbeidet med å utvikle mappen har studenten en aktiv rolle i å definere hva det skal arbeides med, hva som skal ligge i mappen, og hva som skal vurderes summativt. Utvikling og anvendelse av kriterier for utvalg og vurdering bør inngå som en del av det løpende arbeidet med å fremstille mappen. Arbeidet med kriteriene bør inngå som en vedvarende del av det løpende studiearbeidet. Kriteriene bør også peke frem mot den summative vurderingen. Studenten mottar formativ vurdering fra medstudenter og lærere underveis. Mappevurdering: Mappevurdering innebærer at mappen eller et utvalg av mappen inngår direkte eller indirekte som grunnlag for den summative vurderingen. Det bør være åpenhet for alle parter om hvilke kriterier som ligger til grunn for vurderingen.

Ulike mappetyper Dysthe og Engelsen 2003 Line Wittek, Høgskolen i Vestfold12 Læringsmappe Læringsverktøy Studenten selv som mottaker Vurderings- mappe Grunnlag for vurdering Sensor som mottaker Kompetanse- mappe Dokumentere kunnskap Arbeidsgiver / studieleder som mottaker Collect Select Reflect

Refleksjonsnotat knyttet til hele mappen (Wittek og Dysthe 2003) Fokus på innholdFokus på egen læring Ligger først i mappen Annotert innholdsoversikt -Faglig basert innramming og sammenfatning Introduksjons- brev -Personlig -Henvender seg til leseren -Kommentar med vekt på prosess og egen læring Ligger sist i mappen Egenvurderingsnotat - Faglig basert vurdering av innholdet i mappen Metakognitivt refleksjonsnotat - Kommentar til egen innsats, utvikling, læring, og veien videre Line Wittek, Høgskolen i Vestfold13

Etter kvalitetsreformen Line Wittek, Høgskolen i Vestfold14 Problemer med ”overvurdering” (Dysthe et al 2006) Ca. 70% har endret vurderingsform (Engelsen og Dysthe 2007) (Forskning viser at tilbakemelding øker læringsutbytte (Black & William 1998, Hattie 2006), men avhengig av Faglig kvalitet på kommentarene Pedagogisk kvalitet Studentenes ”revisjonskompetanse” Hattie 2007:Feed up Feed back Feed forward Tips videre: Sette fokus på ”undervisningsdesign”

”Vurderingsformer ved Høgskolen i Oslo” Line Wittek og Anton Havnes, HiO-notat 2005 nr. 14 Line Wittek, Høgskolen i Vestfold15 Har vurderingspraksis ved høgskolen i Oslo endret seg etter kvalitetsreformen? Hvilke vurderingsformer? Har nye former erstattet de gamle eller kommet i tillegg? Intensjoner? Erfaringer? Begrepsbruk og begrepsforståelse?

Hva fant vi? (2001 / 2004) Line Wittek, Høgskolen i Vestfold16 Reduksjon i antall eksamener Økning i antall innleveringer Økning i bruk av muntlig eksamen og hjemmeeksamen Gjeldende systemer for registrering av eksamen og -resultater vanskeliggjør registrering av nye ordninger. (Krav om mange innleveringer underveis blir f. eks. ikke registrert)

9 utdanninger opererer med termen ”mappevurdering” Line Wittek, Høgskolen i Vestfold17 De ni utdanningene rapporterer: Initiativet kom fra fagpersoner Hensynet til læring viktigste begrunnelse Erfaringer: Gjør det mulig å vurdere flere dimensjoner ved studentenes kompetanse Mer fokus på læring Studentene jobber jevnere Gir autentisk erfaring i fh. til yrkeslivet Utfordrende å finne ordninger med en rimelig tidsbruk for lærerne Vanskelig å få gjensidig studentveiledning til å fungere godt

Hva sier forskningsfeltet?

Mapper i grunnskolen

Gruppedrøfting Ta utgangspunkt i fagplanen for matte eller norsk på 8. trinn. Skisser hvordan dere vil bruke mappevurdering for en periode på fire uker knyttet til ett emne med utgangspunkt i modellen til Dysthe og Engelsen. To av gruppene vil bli bedt om å presentere for plenum.

Kilder Engelsen, K.S. og Winje, G. (2005). Arbeid med digitale mapper i skolen. Høyskoleforlaget Dysthe, O. og Engelsen K.S. (red.), (2003). Mapper som pedagogisk redskap - perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag. Wittek, L. (2007). Mappe som redskap for læring i høyere utdanning. Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Dysthe, O. (2005). Mapper i barneskolen. Innspill til samtale om hvordan bruk av mapper kan fremme læring

Carpe Diem. Eksamen (YouTube) Camilla Wiig, HIVE22

Camilla Wiig og Line Wittek, Høgskolen i Vestfold 23 ”Dersom vi vil finne sannheten om et utdanningssystem, må vi se på evalueringen. Hva slags kvaliteter ved studentene/elevene og arbeidene deres blir aktivt verdsatt og belønnet av systemet” (Rowntree 1987)