Mer om barns utvikling av tallbegreper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Hva må til for å få et godt tallbegrep?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tom Rune Kongelf Tallbegrepet
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Hvordan intervjue en forsker?
KVINNER… For noen dager siden var jeg inne på Statoil. Da kom det en kvinne inn og spurte etter en sjuhundreogti. Vi tittet alle forundret på hverandre.
Sommervikar i Blend.
Veiledning av elever / lærlinger
Kapittel 28 Norgeskartet
Stilistikk 4 En setning En ytring.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Godt verktøy er halve jobben
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
REKLAME.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Om å skrive om litterære tekster
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
100 lure ord å lære.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
Matematikk LUB Elise Klaveness
De yngste barnas matematikk – sammenheng barnehage-skole
Kapittel 38 Petters familie.
Tall og tallbegreper -hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen og hva betyr det for arbeidet med GLSM?
Hvordan lærer barn matematikk
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Tall og tallforståelse
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Foreldremøte for barnehagens foreldre Øvre Slettheia oppvekstsenter
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Utskrift av presentasjonen:

Mer om barns utvikling av tallbegreper

Tall brukes på mange ulike måter i samfunnet: Fatima har fem barbiedukker hjemme, Nina har bare tre. Men Nina har snart bursdag og da kan det være hun får en Barbie-dukke av farmor, og kanskje en av onkel Sverre? Hun vet at Barbiedukker koster mye penger. Mor sier de er så dyre, og at hun har nok dukker. Nina har sett at mor får igjen penger når de kjøper noe, så da kan det vel ikke være så farlig å kjøpe en Barbie? I går kjøpte mor is:”To liter til bare tjue kroner” sa hun til far. Lurer på om Barbie koster mer enn is? Nina vet at de skal ta linje 5 for å komme hjem til Strandgaten 9.

a) tallordet angir antall objekter. Eks. Fatima har 4 dukker. Kardinaltall (mengdetall eller antall) : Tallordet/tallsymbolet forteller om hvor mange. To hovedtyper: a) tallordet angir antall objekter. Eks. Fatima har 4 dukker. b) tallordet angir antall måleenheter. Eks. Lars har to liter is. Maren (5) : ”10 brannbiler lang er du” Ordinaltall (ordenstall eller rekkefølgetall): Tallordet/tallsymbolet forteller om objektets plassering i en serie. Eks. Nina er den tredje dattera. Johan(4): ”Jeg kom på første plass, Anne på andre plass, Hanne Guro på tredje , og Ola på siste. Åtte kommer før ni, det var derfor jeg vant!” Tall som identitet: Tallordet blir brukt som identifikasjon, et slags navn. Eks. linje 5, personnummer, buss nr 67 Reikerås/Solem s. 104

Når barnet begynner å forstå at det er det siste tallordet du kom til i tellinga som betegner mengden, så er neste trinn (Piaget): Reversibilitet (5-7 års alder); evnen til å snu en tankerekke Markerer overgangen fra preoperasjonelt stadie til konkret -operasjonelt Antallskonservering; mengden endres ikke om den flyttes, telles på en annen måte osv.

Et barn har et godt kardinaltallsbegrep når barnet kan telle barnet kan svare på hvor mange ved å angi det siste ordet de kom til i tellingen barnet har antallskonservering (antallet endres ikke om vi teller i annen rekkefølge, eller objektene flyttes) Heiberg/Solem s.118 Dette er altså IKKE avhengig av om de kjenner tallsymbolene!!!! Man kan kjenne tallsymboler uten at det betyr at man har et godt kardinaltallsbegrep: Fireårige Marte kjenner ”sitt” tallsymbol (4), men har ikke forståelse for at tallsymbolet 5 er en mer enn ”hennes tall”. Tallforståelsen er fortsatt fragmentert. Sterke tallbegrep kjennetegnes ved fleksibilitet! Søskenår(video)

Utvikling av ordinaltallsbegrepet (ordinasjon) Ordinal forståelse; prinsipper for å ordne ting i rekkefølge Babyer lærer rekkefølge ved gjennomføring av rutiner. Eventyr, historier Rekkefølgeord; først , sist, i midten, bakerst, etterpå, til slutt ”Den fjerde skuffen = skuff nummer 4” - tett sammenheng med kardinaltallsbegrepet

Oppsummering: Det er uenighet om barn lærer kardinasjon eller ordinasjon først, det kan synes som at disse sentrale delene av tallforståelsen utvikler seg litt kaotisk og tilfeldig, i tillegg til at de er avhengige av hverandre. Det er derimot bred enighet om at tall læres best/tallforståelsen utvikles ved at barna får et bredt erfaringsgrunnnlag! I de første leveårene er altså barnet prisgitt de erfaringer som omgivelsene gir (familie, barnehage, andre barn…)

Begrepsforståelse Transparant om Line

Begrepsforståelse Begrepsinnhold: alle tanker, erfaringer, holdninger som knyttes til begrepet Begrepsuttrykk: alle språkuttrykk som muntlig språk, kroppsspråk, tegninger, symboler, skrift Vygotsky: Begrep = Begrepsinnhold + Begrepsuttrykk

5 Begrepsuttrykk Språk av 1.orden: ”tjue-tretten” 5 I I I I I Språk av 1.orden: Språkuttrykk som er direkte knyttet til begrepsinnholdet, og som barnet kan lære gjennom. Språk av 2.orden: Språkuttrykk som ikke er knyttet til begrepsinnholdet, trenger en oversettelse v.h.a. 1.ordens språk

Lærerens ansvar er å videreføre den naturlige utviklinga: legge til rette for rik lek og å utnytte læringsmulighetene som fins i meningsfulle hverdagssituasjoner. Minst like viktig er det at den voksne sørger for at barnet blir en aktiv språkbruker, både muntlig, ved tegning og symbolsk. På denne måten ”fyller pedagogen på” både begrepsinnhold og begrepsuttrykk som er kjernen i barnets begrepsutvikling.

Hva er ditt 1.ordens matematikkspråk? Benytter du deg av tegninger når du skal løse matematikkoppgaver? Er ”funksjon” et 1.ordens språkuttrykk for deg? Får du lære gjennom et kjent språk? Hvordan har dine lærere gjort oversettelsesjobben for deg?