Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Prinsipper for god pedagogisk praksis
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Lederskap i klasserommet
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Haugalandsløftet FoU Relasjonsbasert klasseledelse
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Læringsmiljø og klasseledelse
Kampen skole Vår visjon:
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Observasjonsoppgave praksis
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Skolebasert kompetanseutvikling
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Finsk lærer i svensk skole
Danning og etisk bevissthet i skolen – kan KRLE gjøre en forskjell?
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet 2015-2017 SePU v/ Mette Marit F. Jenssen & Lars Arild Myhr 28.4.2015

Dagens innhold Kort presentasjon Relasjonsbasert klasseledelse Gruppeoppgaver: Hvor er vi, hvor vil vi? Skolebasert kompetanseutvikling Gruppeoppgaver: Hvor er vi, hvor vil vi? Prosjektplan og rolleavklaringer Gruppeoppgaver: Skolens prosjektplan Spørsmål til SePU/prosjektgruppe Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Relasjonsbasert klasseledelse Dette er lærerens egentlige fag: Å like elever. Å være glad i dem. Han skal være glad i pene barn og stygge barn, i flinke barn og dumme barn, i dovne barn og flittige barn, i snille barn og i slemme barn. Og er han ikke glad i barn, da må han lære det. For selvfølgelig kan det læres, det som alt annet. Hans gjerning er å omgås hele, levende barn, og ikke bare hoder. Derfor krever lærerkallet av ham at han også selv skal møte frem som helt og levende menneske, ikke bare som et noe større hode. Så enkelt, og så vanskelig, er det å være lærer.   Jens Bjørneboe Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Opplæringa skal… opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Elevane... skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Definisjonen av begrepet læringsmiljø Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Fem grunnleggende forhold for å utvikle og opprettholde gode læringsmiljø: 1. Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp 2. Positive relasjoner mellom elev og lærer 3. Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene 4. Godt samarbeide mellom skole og hjem 5. God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Foreldre og lærers bidrag til elevenes læring (Hattie,J Foreldre og lærers bidrag til elevenes læring (Hattie,J. (2009): Visible learning) Sosioøkonomisk status: 0.57 Yrke Utdannelse Økonomi Familiestruktur: 0.17 Foreldre engasjement: 0,51 Forventninger Aktiv tilnærming til skolen Kunne det skolske språk Læreren/undervisningen:0,68 Relasjon til elev Klasseledelse Tilbakemelding Struktur i undervisningen Mindre enn 0,20: ingen effekt 0,20 – 0,39: liten effekt 0,39 – 0,59: middels effekt Over 0,60: stor effekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Lærerens virkning på elevenes læringsutbytte (Hattie 2009, s. 297-300) Område Effektstørrelse Effektvurdering Lærerens tilbakemelding til elevene, positiv, støttende og konstruktiv 0,73 Stor effekt Lærerens håndtering av bråk og uro i undervisningen 0,80 Lærerens ledelse, tydelighet og struktur i undervisningen 0,71 En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer 0,72 Kognitive strategier i undervisningen som dialog, forklaring, repetisjon og oppsummering 0,74 Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Klasseledelse – en definisjon Fellesbetegnelse for lærerens ledelse av undervisningsforløp og det sosiale fellesskap i klasser. Innebærer at læreren skal være en tydelig voksenperson som også har et godt relasjonelt forhold til elevene. (Dufour & Marzano, 2011)

Senter for praksisrettet utdanningsforskning Klasse-ledelse Positive og støttende relasjoner Struktur, regler og rutiner Tydelige forventinger og motivering God læringskultur og lærings-fellesskap Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Relasjoner mellom lærere og elever Relasjonen mellom elev og lærer har sterk sammenheng med elevens læring, atferd og trivsel En lærer som er i posisjon er en svært god motivasjonskilde for eleven. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Etablering av relasjoner til elevene Læreren har hovedansvar for relasjoner til elevene. Det asymmetriske forholdet Det grunnleggende spørsmålet alle stiller seg i møte med en annen er: Liker du meg? Etablering av relasjoner handler blant annet om små kommentarer og opplevelse av å bli sett. Man kommer langt med vanlig folkeskikk. Relasjonen er avhengig av at elevene opplever anerkjennelse fra læreren. Det handler om å bli møtt som en aktør i eget liv med en grunnleggende respekt for sin meninger og sine mestringsstrategier. En god relasjon legger grunnlaget for å være en betydnigsfull voksen for elevene. Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Sentrale element i relasjonsbasert klasseledelse Relasjon lærer – elev Struktur og tydelighet i undervisningen Kvalitet på feedback Disse elementene henger sammen med elevatferd og elevenes innstilling til skolen. Positiv innstilling til skolen økt arbeidsinnsats økt læringsutbytte Relasjonsbasert klasseledelse har dermed en indirekte effekt på faglig utvikling fordi den påvirker trivsel og læringshemmende atferd (Aasen, et al., 2014) Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Feed… Feed up – hvor går jeg? Feed back – hvordan gjør jeg det? Feed forward- hvor skal jeg gå videre? Tilbakemeldinger som peker framover, vil ha størst effekt for elevenes læring(Black og William, 1998) «The power of feedback»(Hattie og Timperley, 2007) http://www.udir.no/PageFiles/Vurdering%20for%20laring/Dokumenter/Bibliotek/2/Hattie_Taimperley_2007_Power_of_Feedback%5b1%5d.pdf Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Haugalansløftet 2012-2014 Konklusjonene i rapporten er klar: Tydelig sammenheng mellom læreres feedback i timene og god lærer-elevrelasjon Ved skoler med gode faglige resultater: Lærerne vurderer praksisen sin høyest når det gjelder faglig relasjon (feedback) og ledelsesegenskaper (struktur i undervisningen). Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Sammenhengen mellom sentrale faktorer i læreres praksis (stianalyse) Relasjonen mellom lærer og elev   .54 .59 Struktur og tydelighet .60 Feedback i undervisningen

På grunnlag av disse funnene: Justering av modultekster i «Relasjonsbasert klasseledelse, Haugalandet 2015-2017» Vektlegging av alle tre faktorene, dvs. forsterket fokus på den faglige relasjonens betydning Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Oppgaver i grupper Hvor er vi? Hvilke erfaringer har dere med utviklingsarbeid knyttet til klasseledelse? Hva kjennetegner vår skoles praksis når det gjelder relasjonsbasert klasseledelse. (sosial relasjon/faglig relasjon) Hvilke sammenhenger ser dere mellom satsingsområdet vurdering for læring og satsingsområdet klasseledelse? - Hvor vil vi være våren 2017? - Felles praksis i klasseledelse? - Senter for praksisrettet utdanningsforskning