Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Etikkutvalg for fagskolen
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Hilde Hiim, Grete Haaland Sund
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Videre utdanning? Mange muligheter……..
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
”Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning” KIP-AF Deltaker- og formidlingskonferanse
Didaktiske analysekategorier
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
FAGSKOLEUTDANNING.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Vurdering for og av læring i yrkesopplæringen
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Opptak til høyere utdanning
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Forkurs, TRES og Y-veien
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Realkompetansevurdering Fagdager for sekretærer og kontormedarbeidere januar 2010.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Opptakskrav til master i pedagogikk
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Fagforbundet Vest-Agder
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Tone Milde Seniorrådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo Fagskolepoeng/Lærerutdanning for ansatte i fagskolen/ ansatte i vgo. med teknisk fagskole Grete Haaland, 07.05.2015 7.mai 2015. Grete Haaland

Innhold Erfaringer med fagskolepoengenes og fagskolekompetansens betydning I yrkesopplæringen I yrkesfaglærerutdanningen Realkompetansevurdering av fagskoleutdanning og yrkes-/ledererfaring i lærerutdanningen Arbeidsplassbasert yrkesfaglærerutdanning Utfordringer? Grete Haaland, 07.05.2015

Fagskolene like viktig som høyere utdanning (Lien, I Fagskolene like viktig som høyere utdanning (Lien, I. Teknisk ukeblad nr. 7, s. 58-59) Helt enig! Men for hvem og i hvilke sammenhenger? Grete Haaland, 27.01.2015

Fagskoleingeniører skal være gode: i yrkesfaglig arbeid på høyt nivå i arbeidslivet i offentlige stillinger som lærere i yrkesfag

Fagskolen blir for lite verdsatt i forhold til videre studier og jobber i det offentlige! Vi trenger folk med fagskole til jobber i det offentlige (kommuner, fylkeskommuner, direktorater og departementer) Der legges viktige rammer for yrkesopplæring og næringsvirksomhet Grete Haaland, 07.05.2015

For eksempel i videregående skoler Yrkesopplæringen trenger sterke fagfolk i skolen Yrkeskompetanse: fagarbeidere som kan planlegge, begrunne, gjøre, vurdere og dokumentere faglig arbeid Yrkeserfaring Fordypning Pedagogisk ledelse Grete Haaland, 07.05.2015

Eksempler Dokumentasjon Av faglig arbeid til dagens arbeidsliv (bilder av arbeidsprosess og resultat, som ”bevis” og grunnlag for faglig dialog) Av læring og kompetanse i skole og arbeidsliv Dokumentasjon har i skolen blitt til ”stilskriving” og refleksjonslogger, og skaper mye demotivasjon Grete Haaland, 07.05.2015

Vurdering Det er en del ”urettferdig” vurdering og vurdering som ikke vektlegger det bransjene mener er yrkeskompetanse Praktisk arbeid vektlegges ofte lite i forhold til skriftlige rapporter? Vurderingskriterier og kjennetegn er ofte veldig detaljerte og ikke i tråd med arbeidslivets kvalitetskrav Grete Haaland, 07.05.2015

Krav for å tilsettes i vg. skoler – yrkesfag: 3-årig yrkesfaglærerutdanning (minimum 60 stp i relevante fag.) 3-år høgskoleutdanning (180stp), (inkl. PPU eller tilsvarende) Faglærerutdanning (Design og Håndverk) Fag-/svennebrev + to år yrkesteoretisk utdanning utover videregående nivå + 4 års relevant yrkespraksis + PPU (eller tilsvarende) Lærerutdanning med spesialpedagogikk (60stp), dersom hovedoppgavene er spesialundervisning eller det anses som nødvendig Erfaringer: Ingeniører og sykepleiere prioriteres ofte før fagfolk med teknisk fagskole Grete Haaland, 07.05.2015

Realkompetansevurdring i forhold til høyskolestudier Personer med teknisk fagskole bør ha studierett og få vurdert sin realkompetanse ved opptak og som grunnlag for å søke fritak fra deler av relevante studier (Eks. 3-årig yrkesfaglærerutdanning og master i yrkespedagogikk/yrkesdidaktikk) De har reell studiekompetanse De har overlappende kompetanse med innholdet i flere studier (her: 3 årig YFL) Det er behov for studiepoeng og akademiske grader både i arbeidslivet og i utdanningssystemet – i større og større grad! Grete Haaland, 07.05.2015

Her skal mange stener vendes! 7.mai 2015. Grete Haaland

Arbeidsplassbasert Yrkesfaglærerutdanning (ABY), hvor Fagskole + diverse gav inntil 2 år reduksjon i studietid Innhold i studiet: øvelse i å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere lærerarbeid Målet var blant annet Å finne ut hvordan yrkesfaglærere kan møte utfordringene i yrkesopplæringen og hvilken kompetanse de trenger for å klare det Relevans Opplevelse av mening Demokrati og elevmedvirkning Helhet og sammenheng mellom fag og mellom Vg1, Vg2 og Vg3/bedriftsopplæringen Å vurdere og å gi uttelling for realkompetanse Å bruke daglige arbeidsoppgaver som læringsarena, observasjon og hverdagsdokumentasjon som vurderingsgrunnlag Vektlegging av lærerdyktighet i vurderingen Grete Haaland, 07.05.2015

Studentenes planer var basert på deres realkompetanse: Realkompetanse: all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte (VOX-2014) Grete Haaland, 07.05.2015

Det er viktig at vi er gode på realkompetansevurdering fordi Det er riktig overfor de som innehar slik kompetanse og gir bedre motivasjon for å studere Det gir anerkjennelse av yrkesfaglig kompetanse, inklusive teknisk fagskole, og status utover de yrkesfaglig miljøene Det kreves formell utdanning på høgt nivå for å få mange jobber i det offentlige (bachelor/master) – og der trenger vi fagfolk Det kreves formell utdanning for å ta videreutdanning i det offentlige systemet Grete Haaland, 07.05.2015

Innholdet i 3-årig Arbeidsplassbasert utdanning for yrkesfaglærere – Bachelor (PIL2009 og ABY 2012) 60 stp Yrkesfaglig Dybde Kompetanse utover eget fagbrevnivå 60 stp Yrkesfaglig bredde Kompetanse knyttet til yrkene i utdanningsprogrammet 30 stp Yrkespedagogikk 30 stp Yrkesdidaktikk Grete Haaland, 07.05.2015

Arbeidsplassbasert yrkesfaglærerutdanning (PIL2009 og ABY 2012) De fleste studentene ble tatt opp på bakgrunn av realkompetanse Mange studenter fikk fritak for deler av studiet (emner og arbeidskrav) Reduksjon i studietiden var fra 0-2 år Prinsipper for vurdering av realkompetanse ble utviklet av partssammensatt fagutvalg som var tilknyttet studiet Realkompetanse ble vurdert i samarbeid med eksterne personer med spisskompetanse, basert på utvidet CV, dokumentasjon og samtale med studenten Studenter som fikk reduksjon i studietida pga. av realkompetanse oppnådde minst like gode resultat som andre Grete Haaland, 07.05.2015

Fritak for de første delene av studiet 1 års studie 1,5 års studie 2 års studie 2,5 års studie 3 års studie Reduksjon 2 år Reduksjon 1,5 år Reduksjon 1 år Reduksjon 6 mnd Grete Haaland, 07.05.2015

Prinsipper for avkorting og reduksjon av studietida (fritak for emner og arbeidskrav). Under forutsetning av at kompetanse og erfaring kan dokumenteres/bekreftes (i form av CV, attester eller annen dokumentasjon fra oppdragsgivere, arbeidsgivere etc) kan følgende prinsipper ligge til grunn for reduksjon i arbeidskrav og fritak fra enkelteksamener: Fagskole Ekstra fagbrev  og relevant yrkesfaglig praksis i andre fag i utdanningsprogrammet. Lederpraksis (bas, prosjektleder, leder med faglig-/personalansvar  Lederpraksis i frivillige organisasjoner Grete Haaland, 07.05.2015

Prøvenemnds-/ klagenemndsarbeid Relevante faglige kurs, av minimum 2 ukers varighet, samt erfaring fra arbeid på området,  Deltagelse i læreplanarbeid Medlem i faglig råd Kursansvarlig på nasjonalt, regionalt nivå i etter- og videreutdanning av lærere/ instruktører/ fagfolk Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (YPU) Tillitsverv Mester/ Installatør Fagutvikling Grete Haaland, 07.05.2015

Forslag til godkjenning av realkompetanse skjer i samarbeid mellom den enkelte student, fagekspertise (+ eventuelt andre) og klasselærer. Vurderingen er basert på utvidet CV, dybdeintervju med studenten og samtaler med fagekspertise. Grete Haaland, 07.05.2015

Mål: Utvikling av hensiktsmessig dokumentasjon Som grunnlag for utvikling og vurdering av kvalitet på fagarbeid (og yrkesfaglærerarbeid?) Som grunnlag for læring og kompetansevurdering Grete Haaland, 07.05.2015

Hensiktsmessig dokumentasjon? Hva skal dokumenteres for hvem? – hvorfor? Hvordan – hva skal til for at dere/ vi skal kunne vurdere yrkeskompetanse på bakgrunn av en dokumentasjon? Eks: Kokk: http://basis.fiff.no/Fiff.Web/Work/Index?work=11519 Verktøymaker: http://basis.fiff.no/Fiff.Web/Work/Index?work=613 7.mai 2015. Grete Haaland

Resultater Evaluering/tendenser så langt: Praktisk eksamen Studentene er svært fornøyd fungerer svært godt i forhold til vurdering av studentens kompetanse som yrkesfaglærer Både ekstern og intern sensor bør være tilstede ved observasjonen Realkompetansevurdering Viktig for studentenes motivasjon ”Riktig” i forhold til ramme- og programplan – vi er på rett vei. Har sannsynligvis noe å gå på i forhold til Yrkesdidaktikk og pedagogikk Vi (i yrkesfaglærerutdanningen) må bli enda bedre på yrkesfaglig dybde Samarbeidet med eksterne fungerer svært godt Kvalitativ dokumentasjon sammen med observasjon dokumenterer studentenes lærerkompetanse godt Karakterene er gode! Grete Haaland, 07.05.2015

I ABY blir fagskole og annen realkompetanse formalisert som del av 3-årig bachelor Grete Haaland, 07.05.2015

Praksisbaserte og yrkesrettede utdanninger er viktige for samfunnet! Fagskoler Y-veien Arbeidsplassbaserte høgskoleutdanninger (ABY)

Veien videre? 7.mai 2015. Grete Haaland

Utfordring: Hvordan øke anerkjennelsen og den formelle verdien av teknisk fagskole også utover stillinger i næringslivet? Studiepoeng eller formell avklaring av forholdet mellom fagskolepoeng og studiepoeng Mer fleksibilitet i 3-årig YFL (og høgskoleutdanninger generelt) Fast system for vurdering av realkompetanse ved YFL og andre høgskole-/universitetsstudier Samarbeid mellom fagskole og høyskoler? Tilsettingspolitikk og verdsetting av teknisk fagskole i offentlige etater og institusjoner … Grete Haaland, 27.01.2015

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN! 7.mai 2015. Grete Haaland

Aktuelle kilder Dahlback, J., Haaland, V., Vagle, I. (2015). Arbeidsplassbasert yrkesfaglærerutdanning. Oslo: Høgskolen i Oslo og Akershus (Under utgivelse) Dahlback, J., Hansen, K., Haaland, G. & Sylte, A.L. (2011). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. Lillestrøm: Høgskolen i Akershus. Hansen,K. & Haaland,G. (2015). Utfordringer i norsk yrkesopplæring. i Tett på yrkesopplæring. Hansen, K., Haaland, G., Løkensgard Hoel, T. (red). Bergen: Fagbokforlaget Meld. St. 18 (2012 - 2013).  Lange linjer – kunnskap gir muligheter. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 20 (2012–2013). På rett vei - Kvalitet og mangfold i fellesskolen, Oslo: Kunnskapsdepartementet. Grete Haaland, 27.01.2015