Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Fra prøving og feiling til
Skole – hjem samarbeid.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
REKRUTTERING TIL SMIL GRUPPER
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Et økende problem i skolen?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
-ikke bare for zippylæreren…
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Samarbeid med familien
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Helsesøster Revheim skole
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
BTI- Stord kommune.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern Effektmål: Risikoutsatte barn og unge skal bli tidligere identifisert og få hjelp så tidlig som mulig. Et tiltak ble Forum for råd og veiledning, med utgangspunkt i foreldrenes egne bekymring Behov for et tettere samarbeid mellom bydel og BUP

Inspirasjon fra praksisfeltet Reflekterende team som metode. Fra en beskrivelse av samarbeid mellom spesialisthelsetjeneste og førstelinjetjeneste. Tverrfaglige team i Bodø som tilbyr veiledning/ konsultasjon til foreldre eller fagpersoner etter en myndiggjørende (empowerment) og mestringsfokusert modell.

Målsetting Bistå familier, ungdom eller fagpersoner med tverrfaglig kunnskap slik at de trygges i sine roller og finner gode løsninger for barnets utvikling. Gi råd og veiledning slik at de selv kan velge hva som blir riktige løsninger ut ifra eget ståsted. Finne frem i hjelpeapparatet

Teoretisk og metodisk referanse Rådgivningsmodell der ansvaret for videre oppfølging ligger hos den som søker råd Mestringsteori – beskrivelse av mestringsprosesser Vurdering av situasjonen Vurdering av tilgjengelige mestringsressurser Valg av mestringsstrategi (Lazarus og Folkman 1984) ”Empowerment”- styrking av egne ressurser Reflekterende team

Teoretisk og metodisk referanse (2) Reflekterende team Utviklet fra systemisk familieterapi (Tom Andersen) Mål: Bidra til bevegelse i forhold til fastlåst problem   Reflekterende team – metode: Vektlegge forståelse av problemet og prosesser Foreldrene får legge frem uforstyrret Det å høre seg selv fortelle – lytte til seg selv – kan ha stor betydning Teammedlemmene snakker til hverandre under refleksjonen – ikke til foreldrene - slik at foreldrene gis mulighet til å lytte/ la tankene gå andre steder/ lytte til sin indre dialog Teamet bidrar med refleksjoner som er passe uvanlige – høyner sjansen for endring

Teoretisk og metodisk referanse (3) Reflekterende team forts.: Bruk av foreldrenes nøkkelord kan bidra til gjenoppleving Reflekter innenfor rammen av det som er fortalt av foreldrene Ikke kommenter det usagte – kun det sagte. Ikke tolk! Reflekter i undrende, spørrende form- unngå meninger Ved behov for mer info eller oppklaring etterspør beskrivelser, ikke årsak. Ikke spør hvorfor, men hva, hvem, hvor, når, hvordan etc.  

Implementering av rådgivningsmodell De faste team-medlemmene lærte reflekterende metode gjennom veiledning i hovedprinsippene/ øving sammen Videre kompetanseutvikling/ økt trygghet gjennom felles praksis Jevnlig evaluering og justering av praksis for å sikre at teamets arbeid er i henhold til målsettingen  

Teamet Koordinator (Familiens hus) Representanter fra: Helsestasjon Barnevern Psykisk helse BUP Pedagogisk fagsenter 4 fagpersoner i reflekterende team hver gang, valgt ut ifra problematikkens karakter

Eksempler på bekymringer ifht.: Engstelige barn Sinne Dårlig selvbilde/ sosiale utfordringer Sen språkutvikling/ motorisk utvikling Atferd Søvn

Evaluering etter 1 år - TJENESTENE Lavterskel – er vi på riktig nivå? Metodikken hjelper oss å avklare problematikk tidlig Ressursbesparende, stor tilgang på informasjon om og henvisning til aktuelle tiltak Henvisninger som ellers ville gått til BUP, avklares/ gis hjelp tidligere, så henvisning blir ikke aktuelt Fagpersoner blir kjent med hverandre og hverandres tjenester

Evaluering (2)- FORELDRENE Foreldrene bestiller hva de vil ha hjelp til – eierskap I de alle fleste sakene er både mor og far representert, også når de ikke bor sammen Stort behov for foreldreveiledning, støtte på hvordan de møter/ tolker sitt barn Får hjelp på lavest mulig nivå Oppfølgingssamtale med foreldrene etter 2 mnd Brukere av Forum er fornøyd med metoden og opplever at de får hjelp og støtte ..

Kontaktinformasjon TAKK FOR OSS! Anne Usterud-Svendsen Bydel Ullern, Barn og unges psykiske helse Anne.usterud-svendsen@bun.oslo.kommune.no Mob: 952 98 336 Else Sodeland BUP Vest, leder Ullern teamet Else.sodeland@diakonsyk.no Tlf: 22 12 24 60 TAKK FOR OSS!