Eksamen Hva har jeg lært?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØYENSTANDARDEN.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
OTH – Åfjord 30.april.
KLASSELEDELSE.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Atferdsvansker i skolen
Generelle tiltak og forebygging
Barns læring, voksnes ansvar!
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Å leve med ADHD i familien
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Skolevandring.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Observasjonsoppgave praksis
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
«Den gode timen på Saltvern»
Autoritet i klasserommet
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen Hva har jeg lært?

Min læringskurve. Læring knyttet til egne skjemaer. Praksis Forelesninger Oppgaver Perm til perm vs. ”Oppslagsverk” Kollokviegruppe Lært å lære

Praksisoppgaven Del 1: Observasjon Hovedsakelig 30 min observasjon, men drar inn ting som er observert tidligere. Del 2: Drøfting a intervju, observasjon og notater. Autoritativ lederstil Forbereder timene med tanke på det uforberedte Tydelig ramme i form av klare regler med konsekvenser Relasjonsbygging (lærer – elev, elev – elev) Konfliktløsning Skole – hjem samarbeid Personlig, ikke privat Kollektive arbeidsformer Engasjement som motivasjonsfaktor (Markedsføring) Ros og positive forsterkere Blikkkontakt og åpent kroppsspråk ovenfor elever

Relasjonsoppgaven Begrepet relasjon Lærer – elevrelasjonen Asymmetrisk relasjon Ansvar for sosial og faglig utvikling Selvoppfatning og mestringsfølelse Gjensidig respekt /tillit Positiv relasjon Personlig involvering Kjennskap til elevens bakgrunn og forutsetninger Positive tilbakemeldinger og ros Negativ relasjon Mistillit og konflikter Dominerende/autoritær lærer Tidligere utrygge voksenrelasjoner Positive lærer- elev relasjoner vil styrke min posisjon som klasseleder og kunnskapsformidler.