Eksamen Hva har jeg lært?
Min læringskurve. Læring knyttet til egne skjemaer. Praksis Forelesninger Oppgaver Perm til perm vs. ”Oppslagsverk” Kollokviegruppe Lært å lære
Praksisoppgaven Del 1: Observasjon Hovedsakelig 30 min observasjon, men drar inn ting som er observert tidligere. Del 2: Drøfting a intervju, observasjon og notater. Autoritativ lederstil Forbereder timene med tanke på det uforberedte Tydelig ramme i form av klare regler med konsekvenser Relasjonsbygging (lærer – elev, elev – elev) Konfliktløsning Skole – hjem samarbeid Personlig, ikke privat Kollektive arbeidsformer Engasjement som motivasjonsfaktor (Markedsføring) Ros og positive forsterkere Blikkkontakt og åpent kroppsspråk ovenfor elever
Relasjonsoppgaven Begrepet relasjon Lærer – elevrelasjonen Asymmetrisk relasjon Ansvar for sosial og faglig utvikling Selvoppfatning og mestringsfølelse Gjensidig respekt /tillit Positiv relasjon Personlig involvering Kjennskap til elevens bakgrunn og forutsetninger Positive tilbakemeldinger og ros Negativ relasjon Mistillit og konflikter Dominerende/autoritær lærer Tidligere utrygge voksenrelasjoner Positive lærer- elev relasjoner vil styrke min posisjon som klasseleder og kunnskapsformidler.