Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred - Cand.oecon Erik Holmelin Kommunene på Innherred Muligheter for næringssamarbeid og vekst på Innherred.
Advertisements

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Hva kjennetegner suksessfulle distriktskommuner
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
Fiber skaper Bolyst (FiBo) Attraktive Trones, Namsskogan
Generelt om Randaberg Kommunen
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
VDN, 12K Kongsberg, Hvem vinner kampen om arbeidskraften? - og hvorfor?
Møte Villa Gerda
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Økonomiplan ISK Samkommunestyret Samkommunestyret Økonomiplan
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
OPPSUMMERING Den offisielle start i går i kommunelokalet Ca. 75 deltakere Opplegg om kommuneplanprosessen og om kommunens framtidige behov 7 bord med debatt.
HAR OG KAN«DIALOGEN» HA BETYDNING FOR LOKAL OG REGIONAL NÆRINGSUTVIKLING? torsdag 30. oktober 2014 Bjørn F. Nordmo Daglig leder.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Velkomen til Ringebu og Gudbrandsdalen !. Gudbrandsdalen her er det 12 kommunar og 3 adm. regionar: nord-dalen (6 kommunar), midt-dalen (3) og sør-dalen.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Årsmøte Modum Næringsråd Modum Næringsråd Vi skal bidra til at bedrifter og næringsdrivende i Modum har best mulig rammebetingelser og utviklingsmuligheter.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Attraktivitetsanalysen for Fjordveg-regionen: Attraktivitet for næring, busetting og besøk i dei indre fjordar: Er trygg og god veg ein føresetnad eller.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 06. januar 2016 Kyrre M. Knudsen, sjeføkonom.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Regionanalysen basert på: NHOs Økonomibarometer (kvartalsvis) markedsutvikling, utsikter og sysselsettingsanslag Eksportutviklingen (månedlig) - Regionenes.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Kamp eller samarbeid?.
Utdanning Lister En presentasjon.
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Sogn og Fjordane
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Arealscenarier i byutredningen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Hvordan skape attraktivitet i Ranaregionen
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Utviklingsprogram for byregioner
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk

Attraktivitetspyramiden Steder kan være attraktive på tre måter Forklare steders utvikling Redskap for utviklingsstrategier BosettingBedrift Utvikling Besøk

3KNUT VAREIDE BosettingBedrift Utvikling Besøk

Alle steder er attraktive Attraktivitetspyramiden Bosetting Besøk Bedrifter Noen steder er attraktive fordi det er gunstig å produsere noe som kan eksporteres til andre steder. Andre steder er attraktive fordi de trekker til seg besøkende som skaper arbeidsplasser i besøksnæringer Etter at moderne kommunikasjon har gjort det mulig å pendle over store avstander, kan noen steder i dag oppstå fordi det er gunstig å bo der. På en eller annen måte

Utvikling av antall arbeidsplasser i Norge i basisnæringer, besøksnæringer og lokale næringer, indeksert slik at nivået i 2000=100. Basisnæringene krymper, og omfatter stadig mindre andel av sysselsettingen. Besøksnæringene øker og blir relativt viktige. Lokale næringer øker mest, og er avhengige av bostedsattraktivitet. Viktige trender:

Om besøksattraktivitet BosettingBedrift Utvikling Besøk

Utvikling av antall arbeidsplasser i besøksnæringene i Norge, indeksert slik at nivået i 2000=100. Vi måler besøksattraktivitet med antall arbeidsplasser i bransjer som krever at kundene er tilstede. Aktiviteter, kultur og underholdning øker mest. Dette er hovedsakelig ”urbane” næringer. Overnatting har stadig færre arbeidsplasser. Aktiviteter, handel og servering er også næringer som lever av egne innbyggere, særlig i byene. Attraktivitet for besøk, trender:

Besøksnæringenes bidrag til sysselsettingen i regionene i 2009, og veksten fra 2000 til 2009 Hallingdal er besøks- region nummer 1 i Norge. Lillehammer, Voss, Setesdal og Valdres kommer deretter. Besøksattraktivitet

Bidrag til sysselsettingen fra besøksnæringene i Førde og Sandnes er besøkskommuner pga handel. Voss, Eidfjord, Ulvik, Ullensvang og Balestrand her mye overnatting. Mange kommuner har stor handelslekkasje!

Om bedriftsattraktivitet Bosetting Bedrift Utvikling Besøk

Utvikling i antall arbeidsplasser basis-næringene i Norge, indeksert slik at nivået i 2000=100. Primærnæringer og industri har synkende antall arbeidsplasser. Teknologiske tjenester vokser raskt. Teknologiske tjenester trenger ikke natur, areal, kraft etc. Råstoffet er kompetanse. Store og attraktive steder får et fortrinn. Dermed har dette også blitt urbane næringer. Attraktivitet for bedrifter, trender:

Bidrag til sysselsettingen fra basisnæringene i kommunene i Rv13- regioneni Rangering blant landets 430 kommuner vist til venstre. Hjelmeland, Forsand og Suldal har mye naturbasert virksomhet. Odda og Sauda mye industri. (fremdeles) Sandnes mye teknologiske tjenester (nr 11 i landet). Ullensvang nr 44

Bostedsattraktivitet

Om bostedsattraktivitet Bosetting Bedrift Utvikling Besøk

Bostedsattraktivitet : De største byene genererer høy bostedsattraktivitet til omlandet. Distriktene er mindre attraktive som bosteder. Distriktene må dermed være mer attraktive for bedrift og besøk.

Profiler for kommunene Fem utpregede besøkskommuner i RV13- regionen: Førde og Sandnes på grunn av handel, de andre på grunn av turisme Kommuners rangering fra mht nivå basisnæringer og besøk, samt pendling

Fire utpregede bedriftskommuner i Rv13- regionen Hjelmeland og Forsand har mye landbruk, Odda og Vik mye industri Kommuners rangering fra mht nivå basisnæringer og besøk, samt pendling Profiler for kommunene

Tre (litt) utpregede bostedskommuner Kommuners rangering fra mht nivå basisnæringer og besøk, samt pendling Profiler for kommunene

Profil kommuner Fire allroundere Kommuners rangering fra mht nivå basisnæringer og besøk, samt pendling

Utvikling attraktivitet Utviklingsretningen til regioner og kommuner kan være helt annerledes enn den historiske profilen. Hvordan har regionene utviklet seg de siste ti årene?

Samlet attraktivitet for fylkene Samlet attraktivitet Fylker ti år Østlandet vinner på bosted – Vestlandet på bedrift

Samlet attraktivitet for kommunene i Rv13. Nasjonal rangering helt til venstre. Samlet attraktivitet For kommuner: Forsand, Strand og Sandnes mest attraktiv samlet sett i RV13-regionen.

Sammenhengen mellom samlet attraktivitet og befolkningsvekst for perioden Førde og Sandes har mye bedre folketallsutvikling enn attraktiviteten tilsier. Store kommuner, og kommuner som er regionale sentre vokser nesten uansett. Små kommuner i distriktene må være mer attraktive for å kompensere!

Sauda: Utvikling av samlet attraktivitet. Ti års attraktivitet kan skjule en underliggende utvikling! Hva har de gjort i Sauda?

© Telemarksforsking telemarksforsking.no KNUT VAREIDE BosettingBedrift Utvikling Besøk Bli attraktiv som bosted: 1.Stimulere boligbygging 2.Skape sosiale møteplasser og sentra 3.Støtte næringsutvikling hos naboer 4.Bedre kommunikasjon for pendlere 5.Ta vare på innvandrere Bli attraktiv for besøk: 1.Tilbud til egne innbyggere 2.For andre i region og fylke 3.Bygge hytter 4.Turisme/destinasjonsutvikling 5.Omdømme Bli attraktiv for bedrifter: 1.Bli attraktiv for kompetente 2.Samarbeid over kommunegrenser 3.Innovasjon og nettverk

Takk for meg! Knut Vareide

Hvordan kan vegen brukes: 1.Bedre framkommelighet som binder steder til pendlingsmuligheter vil øke bostedsattraktivitet. 2.Viktig å samtidig støtte opp om boligbygging og sosiale møteplasser for å høste denne effekten. 3.Økt bostedsattraktivitet vil være viktig for å kunne få vekst i nye kompetanseintensive bransjer, som teknologiske tjenester. 4.Markedsføre vegen og få flere til å bruke vegen vil kunne øke besøksattraktivitet. 5.Men da er det viktig å sørge for å bygge ut fasiliteter kan melke de besøkende.