Pedagogikk og elevkunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Lederskap i klasserommet
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
læringsarbeid i klassen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Professor Thomas Nordahl
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Læring og utvikling i barnehage og skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Læringsmiljø og klasseledelse
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Eksamen Hva har jeg lært?.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Ungdomstrinn i utvikling på Volda ungdomsskule. Klasseleiing - læringsleiing Mykje meir enn reglar og rutinar! Klasseleiingsbordet: Ein integrert kompetanse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Observasjonsoppgave praksis
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Profesjonelle læringsfellesskap
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
PRAKSISMØTE.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Autoritet i klasserommet
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Vår skole på Fornebulandet
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogikk og elevkunnskap Renate Alicia Frivold 09.12.10

Disposisjon Relasjonsarbeid Læringsmiljø Klasseledelse Egen innsats

Relasjonsarbeid Se eleven Møte eleven på dens nivå Eleven som aktør i eget liv (Nordahl 2002, Manger m.fl 2009) Likeverd i møtet mellom lærer og elev

…forts. relasjonsarbeid God lærer – elev – relasjon: Elevene trives bedre Har bedre læringsresultater Mindre problematferd (Hattie 2009, Lillejord m.fl 2010, Nordahl 2005) Læreren: ansvar for etablering og vedlikehold av relasjonen

…forts. relasjonsarbeid Mini – utviklingsmiljø Stor betydning for barnets utvikling Relasjon: kilde til motivasjon Elevene vil tape på å ikke innfri lærerens forventninger Asymmetrisk

Læringsmiljø 8A: rolig og arbeidsom klasse 8B: urolig og ukonsentrert Mobbing, kommentarer, dårlig arbeidsinnsats Relasjonsarbeid i 8B? lærer – elev – relasjon elev – elev – relasjon

…forts. læringsmiljø Læringsmiljø: Elevene som er problemet? Vennskap Lærer – elev – relasjon Verdier, normer, regler Deltakelse i det sosiale og faglige fellesskapet Elevene som er problemet? Læringsmiljø skal tilpasses elevene (Nordahl 2010)

Klasseledelse Lettere å lede en elevgruppe der man har relasjoner til den enkelte elev (Bergkastet 2009) Mappeoppgave 1: Autoritet Skaper og opprettholder et godt læringsmiljø Er konsekvent og har kontroll

…forts. klasseledelse Thomas Nordahl: Evnen til å skape et positivt læringsmiljø Evnen til å motivere Evnen til å etablere og opprettholde arbeidsro Varm og tydelig voksenperson med autoritet

…forts. klasseledelse En profesjonell lærer: Har faglig kontroll Styrer læringsaktivitetene med autoritet Har tydelige forventninger = forutsigbar læringssituasjon

…forts. klasseledelse Strategisk klasseledelse Forberede alle sider ved undervisningen Situasjonsbestemt ledelse Nordahl: noe som må gjøres der og da

…forts. klasseledelse God og systematisk undervisningsplanlegging Kollektiv formidling i starten av timen Entydige faglige mål som formidles til elevene Positive tilbakemeldinger på effektive læringsaktiviteter Klar avslutning og oppsummering (Udir: Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø)

Tilbakemeldinger Tilbakemeldinger, framovermeldinger, oppmuntring John Hattie Elevens motivasjon God tilbakemeldingskultur

Arbeidsinnsats Tilstedeværelse Kollokviegruppe Praksissjokk? Teori vs. praksis WordPress og facebook kunnskapsdeling

Framovermelding Lese mer Strukturere meg selv Ta WP-bloggen mer i bruk Være mer muntlig aktiv

Referanser Bergkastet, I., Dahl, T. og Hansen K. A. (2009): Elevenes læringsmiljø – lærerens muligheter. En praktisk håndbok i relasjonsorientert klasseledelse. Universitetsforlaget. Hattie, John (2009): Visible learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Lillejord. S, Manger.T og Nordahl.T. (2010). Livet i skolen 2. Fagbokforlaget. Bergen. Nordahl, Thomas (2002): Eleven som aktør. Fokus på elevers læring og handling i skolen. Universitetsforlaget. Oslo. Manger.T, Lillejord. S og Nordahl.T. (2009). Livet i skolen 1. Fagbokforlaget. Bergen. Udir: Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø