Pedagogikk og elevkunnskap Renate Alicia Frivold 09.12.10
Disposisjon Relasjonsarbeid Læringsmiljø Klasseledelse Egen innsats
Relasjonsarbeid Se eleven Møte eleven på dens nivå Eleven som aktør i eget liv (Nordahl 2002, Manger m.fl 2009) Likeverd i møtet mellom lærer og elev
…forts. relasjonsarbeid God lærer – elev – relasjon: Elevene trives bedre Har bedre læringsresultater Mindre problematferd (Hattie 2009, Lillejord m.fl 2010, Nordahl 2005) Læreren: ansvar for etablering og vedlikehold av relasjonen
…forts. relasjonsarbeid Mini – utviklingsmiljø Stor betydning for barnets utvikling Relasjon: kilde til motivasjon Elevene vil tape på å ikke innfri lærerens forventninger Asymmetrisk
Læringsmiljø 8A: rolig og arbeidsom klasse 8B: urolig og ukonsentrert Mobbing, kommentarer, dårlig arbeidsinnsats Relasjonsarbeid i 8B? lærer – elev – relasjon elev – elev – relasjon
…forts. læringsmiljø Læringsmiljø: Elevene som er problemet? Vennskap Lærer – elev – relasjon Verdier, normer, regler Deltakelse i det sosiale og faglige fellesskapet Elevene som er problemet? Læringsmiljø skal tilpasses elevene (Nordahl 2010)
Klasseledelse Lettere å lede en elevgruppe der man har relasjoner til den enkelte elev (Bergkastet 2009) Mappeoppgave 1: Autoritet Skaper og opprettholder et godt læringsmiljø Er konsekvent og har kontroll
…forts. klasseledelse Thomas Nordahl: Evnen til å skape et positivt læringsmiljø Evnen til å motivere Evnen til å etablere og opprettholde arbeidsro Varm og tydelig voksenperson med autoritet
…forts. klasseledelse En profesjonell lærer: Har faglig kontroll Styrer læringsaktivitetene med autoritet Har tydelige forventninger = forutsigbar læringssituasjon
…forts. klasseledelse Strategisk klasseledelse Forberede alle sider ved undervisningen Situasjonsbestemt ledelse Nordahl: noe som må gjøres der og da
…forts. klasseledelse God og systematisk undervisningsplanlegging Kollektiv formidling i starten av timen Entydige faglige mål som formidles til elevene Positive tilbakemeldinger på effektive læringsaktiviteter Klar avslutning og oppsummering (Udir: Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø)
Tilbakemeldinger Tilbakemeldinger, framovermeldinger, oppmuntring John Hattie Elevens motivasjon God tilbakemeldingskultur
Arbeidsinnsats Tilstedeværelse Kollokviegruppe Praksissjokk? Teori vs. praksis WordPress og facebook kunnskapsdeling
Framovermelding Lese mer Strukturere meg selv Ta WP-bloggen mer i bruk Være mer muntlig aktiv
Referanser Bergkastet, I., Dahl, T. og Hansen K. A. (2009): Elevenes læringsmiljø – lærerens muligheter. En praktisk håndbok i relasjonsorientert klasseledelse. Universitetsforlaget. Hattie, John (2009): Visible learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Lillejord. S, Manger.T og Nordahl.T. (2010). Livet i skolen 2. Fagbokforlaget. Bergen. Nordahl, Thomas (2002): Eleven som aktør. Fokus på elevers læring og handling i skolen. Universitetsforlaget. Oslo. Manger.T, Lillejord. S og Nordahl.T. (2009). Livet i skolen 1. Fagbokforlaget. Bergen. Udir: Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø