An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

I.
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Normer, verdier og holdninger
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Veiledning av elever / lærlinger
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Sosiologi i barnehagen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Introduksjonssenteret
7. Motivasjon i organisasjoner
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
1 Jeg og samfunnet.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det flerkulturelle samfunnet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
BARNAS BARNEVERN 2020.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Seksuelle SMiso Rogaland.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
KLASSELEDELSE.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Kompetanse for mangfold
Skole- hjem samarbeid.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
7. Motivasjon i organisasjoner
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Religion og integrering
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen

Kapittel 10: Samarbeid med foreldre Normer og regler ”FUG (Foreldrerutvalget for grunnskolen; min tilføyelse) stilte, i sin undersøkelse, spørsmål om det er sammenfall mellom skolens og hjemmenes normer og regler (FUG 2003). 39 prosent av de minoritetsspråklige foreldrene mente at det var stor grad av sammenfall og 46 prosent at det var det i noen grad. Foreldre med høyere utdanning mente at skolens normer og regler samsvarer mer enn foreldre med lavere utdanning gjorde. Lærernes svar viste et noe annet bilde. Bare 16 prosent svarte at det var høy grad av samsvar, og 64 prosent at det var noen grad av samsvar. Denne diskrepansen kan muligens tilsi at lærere har en feilaktig oppfatning av foreldrenes normer og verdier, eller ””…at lærerne betrakter foreldre med minoritetsbakgrunn som mer forskjellig fra dem selv enn de kanskje er” (FUG 2003:12)” (Hauge, 2007: 251-52).

? Hauge antar at de ulike svarene skyldes forhold som ligger hos lærerne. Kan det være andre grunner til de ulike svarene? Hva kan være årsaken til at Hauge fokuserer på mulige mangler hos lærerne, men ikke stiller spørsmål ved de minoritetsspråklige foreldrenes forståelse av skolens normer og regler?

Kapittel 11: Innlemmingsstrategier, identitet og sosialisering Primær- og sekundærsosialisering Hjemme- og utenfor hjemmet (s. 264) Implisitte normer / går tur i skogen; elsker å gå på ski (s. 264) Er det å gå på tur et godt eksempel på en norm? Hvilke andre implisitte normer finnes i Norge, som ikke finnes i alle andre land? Hva med det å stille spørsmål ved samfunnets regler? Hvordan tydeliggjør vi egentlig forventninger?

Innlemmingsstrategier Assimilering – ansvar for endring plasseres hos minoriteten (s. 266) Integrering – alle skal få ta vare på eget språk, egen religion, og kulturelle ytringsformer (s. 267) Eleven som ville ut av gjengen. Kan det finnes paralleller til minoritetselever og deres ”egen” religion og kulturelle ytringsformer?

Segregering Segregering – her velger grupper å ikke bli en del av samfunnet, men deltar kun på det ”man må”. Hauge nevner olje- og ambassademiljøer som eksempel, samt innvandrerungdom som ikke får komme inn på utesteder, eller i borettslag. Kan det finnes minoriteter i Norge som ønsker segregering? I så fall, hvorfor? ”Her skiller integreringsprosessen seg fra assimileringen, der de ulike gruppene forventes å innordne seg et fellesskap de ikke har vært med på å forme” (Hauge, 2007: 270). Hvem har formet samfunnet vårt?

? I en integreringsprosess foregår det endringer både i samfunnsinstitusjonene, og i minoritetsgruppene. ”I en integrerings- og inkluderingsprosess endrer samfunnet seg i en demokratisk retning, i en assimileringsprosess har grupper med svak innflytelse få muligheter til å påvirke samfunnsutviklingen” (Hauge, 2007: 268). Hva er demokrati? Kan det finnes forhold hvor assimilering er hensiktsmessig?

Segregering Segregering – her velger grupper å ikke bli en del av samfunnet, men deltar kun på det ”man må”. Hauge nevner olje- og ambassademiljøer som eksempel, samt innvandrerungdom som ikke får komme inn på utesteder, eller i borettslag. - Kan det finnes minoriteter i Norge som ønsker segregering? I så fall, hvorfor? ”Her skiller integreringsprosessen seg fra assimileringen,der de ulike gruppene forventes å innordne seg et fellesskap de ikke har vært med på å forme” (Hauge, 2007: 270). - Hvem har formet samfunnet vårt?

Intern og ekstern integrering Forholdet mellom intern og ekstern integrering (s.270-71). Hvordan kan vi som samfunn få til en god balanse mellom intern og ekstern integrering? Familien som formidler mellom individ og samfunn (s. 273). Les episoden om moren med bankkortet, side 276. Hadde hun autoritet før migrasjonen?

Forskyvning av sosialiseringsansvaret, (s. 276): Skolen Massemedia, video og Internett Hvilken betydning har datasamfunnet på sosialiseringen av minoriteter? Lt. Cnl. Dave Grossmanns forskning ved West Point militærakademi Storfamilien mister kontroll Utvikling av utagering/depresjon p.g.a. mangel på opplevd identitet ”En elev som aldri får hevde seg og aldri får vist hva han kan, vil kunne utvikle en negativ identitet” (Hauge, 2007: 278).

Hauge snakker om ”dekvalifisering” i skolen, at minoritetene kan oppleve at ”det blir større og større gap mellom samfunnets totale kunnskaper og det de selv tilegner seg” (Hauge, 2007: 278). Hvordan kan vi forstå denne dekvalifiseringen? Opplever noen av dere en lignende dekvalifisering ved å gå her, på Bachelor ped 1? Gjelder ”dekvalifisering” kun minoriteter, eller kan den også gjelde andre?

Kulturmakt i sosialiseringssammenheng ”Læreren har ”systemet i ryggen”, noe som gir legitimitet og autoritet til vedkommendes normer og oppfatninger av hva skole er. I møtet med læreren kan foreldre av den grunn føle seg underlegne og avmektige, slik at de ikke tør sette sine synspunkter på dagsordenen” (Hauge, 2007: 281). Hvilke erfaringer/sosiokulturelle trekk hos minoritetselever/foreldre kan forsterke denne opplevelsen av avmakt? Kan minoriteter ha en bakgrunn hvor man ikke stiller spørsmål ved lærerens autoritet? Altså slik det var i Norge for 50-100 år siden; at læreren har en posisjon som ”den som vet alt”? I så fall, hvordan kan vi skape en god kommunikasjon under slike forhold?

Sosialisering Tilpasning av sosiale normer og forventninger Sosialisering – læring av sosial atferd – samspill med andre mennesker Tilpasning av sosiale normer og forventninger At man kan hemme sine egne følelser, vilje, motiver, behov etc. når disse forstyrrer det sosiale fellesskapet I følge Hauge vil minoriteter alltid inngå i en vekselvirkning med det norske samfunnet, slik at ”norske” verdier og normer overtas av minoritetene. ”På den måten er kulturelle uttrykksformer og livsformer alltid i utvikling” (Hauge, 2007: 283).

? - Finnes det minoriteter i vårt samfunn som ikke har så lett for å overta ”norske” normer og verdier, og hvor kulturelle livsformer ikke alltid er i utvikling? - Finnes det ”norske” normer og/eller verdier det kanskje er bra at minoriteter ikke overtar og gjør til sine egne? - Hvordan kan man utvikle en ”trygg og fornuftig” identitet i et nytt samfunn, hvis man samtidig vil ta avstand fra enkelte normer i det nye samfunnet?