Matematikkens historie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
En innføring i spillet: Lag En Setning
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan intervjue en forsker?
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Noen matematiske nøtter
Å skrive en god innledning
Hvem er Jesus?.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vegetarmat Case for ungdomsskolen av Hanne S. Finstad i samarbeid med lærer Trude Nordli ved Jordal Ungdomsskole.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende matematikk
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Egyptisk kunst og arkitektur
Det gamle egypt AV ANDREAS 5d.
René Descartes (1596–1650) Innførte koordinatsystemet
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
MATEMATIKK - Kunnskapsløftet innvirkning på matematikkfaget.
Tidlige sivilisasjoner og antikken
Fra ord til liv April 2010.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Lysåpning og senteravstand
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Mulighetenes Oppland Forberedelser Hva kan man gjøre i en tidlig fase for å sikre at man får det man trenger? Ved Trond-Erik Eriksen Innkjøpsrådgiver OFK.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Islam.
Om hellige skrifter.
Brøk, desimaltall og prosent
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Sannsynlighet og kombinatorikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk LUB Elise Klaveness
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Islam.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Islams historie Ørkenlandskap i Saudi-Arabia. Foto: Pedronet.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Brøk, desimaltall og prosent Matematikk i uke 40, 2008 Avd. for Lærerutdanning, HVE.
Kristendommen.
Utskrift av presentasjonen:

Matematikkens historie ”Matematikk er mer enn tall og tegn. Matematikk er mystikk, levende mennesker og dødelig drama.” ARNE DVERGSDAL 2001

Hvorfor matematikkens historie Å forstå noen viktige og særpregede trekk i utviklingen til et av de aller eldste og mest sentrale vitenskapelige fagene.

Nilens delta Moderne matematikk kan nok virke fjern og teoretisk. Da blir det interessant å vite at dagens metoder er de samme som ble brukt for 5000 år siden i Mesopotamia og det gamle Egypt når oppsynsmenn skulle beregne åkerlandets utstrekning og kornets verdi.

Geometri, som betyr jordmåling, oppsto i deltaet ved Nilens utløp Geometri, som betyr jordmåling, oppsto i deltaet ved Nilens utløp. Det var viktig å holde styr på folks eiendommer i et jordbrukssamfunn der flomvannet hvert år visket ut alle grenser.

Aritmetikken, tallregningens kunst, vokste fram i bysamfunn basert på handelsvirksomhet. Etter hvert holdt alle avanserte samfunn seg med ingeniører som kunne bygge byer og festningsverk. Da var det nødvendig å beherske både geometriens og aritmetikkens mysterier i form av matematikk.

Hærverk og brann Det aller meste av skriftlig materiale om den gamle matematikken forsvant i hærverk og brann. Men aldri så galt: Mens ilden slukte papyrusruller og skinnbøker, ble leirtavler med kileskrift fra det gamle Babylon herdet til uforgjengelig tegl. Disse mursteinene er nå verdens eldste dokumenter.

Omfang I denne leksjonen ser vi på en samling historiske elementer fra matematikkfaget. matematikkundervisningen. Stoffet er delt inn i disse to følgende emner: 1 Tall og tallregning, 2 Algebra og likninger.

1 Tall og tallregning EGYPT: Hieroglyfer, 3000 f.Kr.

• additivt system i base 10 uten mellom-symboler, så mange symboler trengs, f.eks. for tallet 9999 trenger vi 36 symboler • lett å legge sammen • ikke 0 • kun multiplikasjon med 2 (fordobling) og 1/2 (halvering) • stambrøker: en munn over • egne symboler for 1/2, 1/4, 2/3, 3/4 • symbolene varierte med periodene 2700-2100-1600-1000 f.Kr.

Hieratiske tallsymboler (papyrus; flere symboler å huske); 1800 f.Kr.:

kompakt skriveform, f.eks. for tallet 9999 trenger vi 4 symboler Ikke posisjonssystem

MESOPOTAMIA Base 60 (seksagesimalt) posisjonssystem: Base 60 fra sumerne (3000-2000 f.Kr.); posisjon fra babylonerne ( 1800 f-Kr.) kanskje deres viktigste innytelse på matematikken Trengte bare to symboler: et 1-er-symbol og et 10-er-symbol (dermed noe av base 10 i seg):

Trenger posisjons-konvensjon Trenger posisjons-konvensjon. Enheter starter fra høyre (som for oss), men merk at vi leser fra venstre: • ikke 0 (senere); brukte kontekst • Tvetydig notasjon

Base 20 (fingre, tær), vigesimalt system, meget avansert for sin tid, MAYAENE Base 20 (fingre, tær), vigesimalt system, meget avansert for sin tid, 2000 f.Kr.-900 e.Kr.:

• tre symboler: skjell, stein og pinne • 0 er med; delvis posisjonssystem • et noe uregelmessig system (til/fra astronomi og kalenderberegninger). Eksempel: [8; 14; 3; 1; 12] = 12+1·20+3·18·20+14·18·202+8·18·203 = 1253912

2 Algebra og likninger Ordet algebra I matematikken regner vi mye med bokstaver i stedet for tall. Denne regningen kaller vi algebra. God kjennskap til algebra er nødvendig i alle deler av matematikken. Ordet algebra har vi fått fra det arabiske ordet al-jabr, som betyr å gjenopprette eller sette sammen brukkne bein. Like nøyaktig som en lege setter sammen et brukket bein, bør vi behandle våre algebraiske bokstavuttrykk.

Babylonernes løsning av likninger Babylonerne løste problemer som i prinsippet var det samme som å løse annengradslikninger

Poetiske likninger I motsetning til våre dagers litt tørre matematiske likninger, var de gamle indernes oppgaver formulert poetisk: "Av en bisverm slo en femtedel seg ned på en cadambablomst og en tredjedel på en silindriblomst. Tre ganger differensen mellom disse to flokkene slo seg ned på en cutajablomst. Resten av svermen - én bie - svirret omkring i luften, fristet av både jasminens og padunusens søte vellukt. Si meg, smukke kvinner, hvor stor svermen var."  

Hvordan løser du dette? Poetisk oppgave «Ni saftige sitroner og sju velduftende epler koster til sammen 107, og sju sitroner og ni epler koster 101. O, regnemester! Si meg fort hva prisen på én sitron og prisen på ett eple er!»

Løsningsforslag 16 sitroner og 16 epler koster til sammen 107 + 101 = 208, slik at ett eple og én sitron koster 13. Sju epler og sju sitroner koster da 91, altså koster to sitroner 107 - 91 = 16; én koster derfor 8. Da koster ett eple 13 - 8 = 5.

Diofantos Diofantos var en gresk matematiker som levde ca. 300 år e.Kr. Han utgav mange lærebøker. Blant annet skrev han en bok om å løse likninger. Den dag i dag omtaler matematikere det å finne heltallige løsninger av likninger, som å løse diofantiske likninger.

Hvor gammel ble Diofantos? I denne graven hviler Diofantos. Han tilbrakte en seksdel av sitt liv som barn. en tolvdel som ungdom og en syvdel som ungkar. Fem år etter at han giftet seg, fikk han en sønn. Sønnen døde fire år før sin far, og han var da bare halvparten så gammel som faren ble.

Forskjellige typer likninger Matematikere har alltid vært opptatt av å finne enkle løsninger av likninger. Allerede babylonerne kunne løse annengradslikninger av typen x² - 2x - 3 = 0 ved hjelp av kvadratsetningene.

Omkring år 1500 klarte professor Scipione dal Ferro i Italia å løse enkle tredjegradslikninger. For ikke å hjelpe sine konkurrenter holdt han metoden hemmelig. Han viste den bare til noen få venner og elever.

Fjerdegradslikningen ble seinere løst av Lodovico Ferrari (1522-65). Femtegradslikningen var lenge et problem. Dette fikk en uventet løsning da Niels Henrik Abel beviste at likninger av høyere grad enn 4 ikke kan løses generelt ved rottegn. Denne store matematiske oppdagelsen gjorde Abel da han var bare 21 år gammel.