Inkludering og tilpasset opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Langt igjen ”I forhold til utdanning og arbeid er funksjonsnedsettelse en risikofaktor” Toril Heggen Munk Nestleder.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Skole.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lærekandidatordningen
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Innføring i spesialpedagogikk-04
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Kompetanse for mangfold
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Inkludering og tilpasset opplæring Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab 2008

Begreper Enhetsskole tilpasset opplæring spesialped. tiltak integrering differensiering inkludering. Begrepene er delvis vevet inn i hverandre både historisk og faglig, men kan likevel i noen grad sees hver for seg.

Enhetsskole Et dynamisk begrep som har preget den utdanningspolitiske debatten på hele 1900-tallet. Hva man har lagt i begrepet har endret seg over tid. Generelt har fokus over tid skiftet tyngdepunkt fra hovedvekt på organisatoriske tiltak til mer oppmerksomhet rettet mot skolens ressurser og innhold.

Tilpasset opplæring Et overordnet prinsipp og en lovhjemlet rett for alle elever i grunnskolealder til å få en opplæring “tilpasset evnene og føresetnadne hjå den enkelte elev og lærling.”

Spesialpedagogiske tiltak Særskilte tiltak som er nødvendig for å ivareta prinsippet om tilpasset opplæring. Disse tiltakene skal være grunnet på en sakkyndig vurdering og forankret i en individuell opplæringsplan.

Integrering Knyttet til nedleggelse av særskilte institusjoner og skoler for spesialpedagogiske tiltak. Alle elever skulle organisatorisk få sin opplæring under samme tak.

Spesialpedagogikk gjennom tidene Den historiske utviklingslinjen kan følges gjennom disse begrepene: segregering integrering inkludering

Enhetsskolen i et historisk lys 1889: en felles skole for alle de 5 første årene av opplæringen (store ulikheter likevel i forholdet lands- og byfolkeskole. 1920: utvidet til 7-årig felles grunnutdanning. 1954: forsøk meg 9-årig ungdomsskole til erstatning for framhalds/real skole 1959: adgang for kommunene om å innføre 9-årig skoleplikt. Lovfestet i 1969. Gradvis overgang fra ”linjer og greiner” til kursplaner- så til ”sammenholdt undervisning/tilpasset opplæring” 1975: Spesialskoleloven integrert i Grunnskoleloven. 1990-tallet: enhetsskoletanken rettesnor for reformene i videreg. skole Ny lov og forskrifter for grunnskole og videreg. skole iverksatt 1999 Dagens enhetsskolebegrep knyttet til: likeverdig og tilpasset opplæring i et samordnet system bygget på samme læreplan(97)

Tilpasset opplæring og begrepet læring Det læringssynet som tilpasset opplæring bygger på speiles hos forskere som Piaget, Bruner og Vygotski Tilpasset opplæring som strategi for å løse differensieringsproblemet vokste fram som et resultat av debatten rundt den 9-årige skolen. ”Organisatorisk differensiering” ble avløst av ”pedagogisk differensiering”. Tilpasset opplæring ble en lovhjemlet rett i 1969 Tilpasningsbegrepet har også en fellesskapsdimensjon: felles referanser og kulturgrunnlag mangfold og variasjon

Hva kan det tilpasses i forhold til? det lokale individuell tilpasning likestilling mellom kjønn språklige minoriteter

Opplæringsloven §1-2: tilp. oppl. § 5-1: spes.ped. tiltak. § 5-3: sakkyndig vurdering Alle elever som har fått ”sakkyndig vurdering” skal ha IOP Alle har rett til 13-årig skolegang

Er enhetsskolen truet? Telhaug/Bjørnsruds dilemmaer: Ressursdimensjonen: Svekker kommunenes dårlige økonomi enhetsskolen? Den sosiale dimensjonen: Er individualismen på frammarsj på bekostning av fellesskapet? Ulikhetsdimensjonen: Er forskjellene mellom de som klarer seg godt og de som klarer seg dårlig i samf. i ferd med å øke?(2/3dels-samfunnet)? Kulturdimensjonen: Hva er det ”riktige” blandingsforholdet mellom enhetlighet og tilpasning til ulikhet i skolen? Er kursplantenkningen på vei tilbake?

Inkludering En videreføring av erfaringene med- og debatten knyttet til- integrering. Fokuserer på at hvert enkelt individ er verdifullt for fellesskapet og følgelig skal være et fullverdig medlem av dette fellesskapet med likeverdig tilgang til alle dets ulike tilbud og muligheter

Spesialundervisningen i segregeringens tidsalder Forankret historisk i en særbehandlingstenkning: segregering 1839: Eduard Seguin: første skole for åndssvake i Frankrike 1881: Norge: “Lov om abnorme børns undervisning” 1915: Hjemlet undervisning for døve, blinde og åndssvake. Pleie og arbeidshjem for ”ikke opplæringsdyktige åndssvake” 1951: Lov om spesialskoler, men de som ble oppfattet som “ikke opplæringsdyktige” hadde fortsatt ingen opplæringsrett. IQ-tester/skolemodenhetsprøver: IQ opp til 50: treningsdyktig (forsvant først i 1975) 50-70: opplæringsdyktige 70-80: sinke Fra 1955 gradvis utvidelse av “hjelpeundervisning” i normalskolen, men spesialskolene vokste fram til midten av 1960-tallet. Deretter en gradvis nedbygging over en 10-årsperiode.

Integrering Fra ca. 1965: integreringstanken tar form 1975: Grunnskoleloven og lov om spes.ped. tiltak slås sammen. 1970-tallet: 10%-regelen og statlige B-timer 1980-tallet: utbygging av PPT (900 elever pr. fagstilling)- integreingsbegrepet dominerer debatten 1990-tallet: utvikling mot integrering Dagens situasjon: funk.hemmede barn fortrinnsrett til plass i barnehage (§9) Gjelder 2% av barna (1994) mot 5-10% i skolen. “Tiltakskjede”: (vanlig skole): ”normale avvik og behandlingstrengende tiltak” PPT forsterket skole skole- og miljøsentre (alternative skoler) nasjonale og regionale kompetansesentra

Problemstillinger Spesialpedagogiske tjenester er ikke bare et spørsmål om å gi enkeltelever den hjelp de har behov for, men også å arbeide for å utvikle den ordinære undervisningen og læringsmiljøet. På den måten vil langt færre trenge særskilte tiltak. Hvilke konsekvenser får dette for lærerens arbeid?

Problemstilling 2 Hva karakteriserer en ”inkluderende skole”- og hva kreves av lærerne i en slik skole?