Www.vipe.no Vipe Bli din egen sjef - fra forretningsidè til forretning Kulturopplysning for næringslivet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anbudskonkurranse asfalt
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Normer, verdier og holdninger
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Markedet: •Tillegg for stasjonsvogn har nådd toppen •Farge/fargekombinasjon betyr fortsatt mye •Diesel fremdeles mindre avskrivn. enn bensin •Kilometer.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
• Medlemsnettverk for varehandelen. • Mål: Økt kunnskap og flere kontakter.
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Strategiarbeid i praksis
Konkurransevirkemidlene PRIS
En gang til!? .
Øving 2 – Elektronisk papir Ny teknologi (se ) Elektronisk blekk Bedre egenskaper enn dagens.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Treng vi å byggje liva våre på verdiar?
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
SINTEF Health Research SINTEF Teknologi og samfunn er et tverrfaglig forskningsinstitutt innenfor både teknisk-industriell og samfunnsvitenskapelig arena.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
IKEA for de mange mennesker
Av André og Renate 1aab.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.

MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
Veien til egen bolig – ungdom og personlig økonomi
Markedsplanen At presenteres 30.01
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Form fremtidens kompetanse Finnmark Foresight Finnmark & RUP 8. november 2013 Målfrid Baik næringssjef.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Et forskningsbasert samarbeid mellom akademia, næringsliv og forvaltning Etikk og samfunnsansvar Invitasjon til forskningssamarbeid.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Livssynshumanismen.
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Peter Møllers vei 4D 0585 Oslo Tlf
Trudvangveien 6B 0364 Oslo
Segmentering og posisjonering
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Bjerregaards gate Oslo
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Selge et produkt eller en tjeneste
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Vipe Bli din egen sjef - fra forretningsidè til forretning Kulturopplysning for næringslivet

Vipes skapelsesberetning  Bakgrunn fra brobygging akademia-næringsliv  Prostituert akademiker?  Akademikerbedriften

Vipes forretningside  Kulturnavigasjon for næringslivet helhetlig tilnærming til marked verdien av myke fakta global konkurranse betyr glokal kompetanse  spissing nødvendig

Produktifisering og prissetting!

Produkter  Kulturberedskap Case – Russland og bok  Kulturinnføring Case – OSO Hotwater  Etikk Case – Humanistisk Akademi  Kulturreiser Case – New York City og Conoco Phillips

Pris Hovedregel: Man må kunne leve av det! MEN  Man må være forberedt på å selge seg billig i begynnelsen  Stor forskjell på offentlig og privat næringsliv  Hva er en rettferdig pris? Utdannelse Arbeidserfaring Bransje