Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trudvangveien 6B 0364 Oslo 22 38 21 00 90 59 89 57 www.norskhotellsikkerhet.no/treider eivind.nilsen@norskhotellsikkerhet.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trudvangveien 6B 0364 Oslo 22 38 21 00 90 59 89 57 www.norskhotellsikkerhet.no/treider eivind.nilsen@norskhotellsikkerhet.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Trudvangveien 6B 0364 Oslo

2 Maslows behovshierarki
Subjektivt opplevd motivasjons-styrke Behov for selvrealisering Abraham Maslow Behov for aktelse Vekstbehov Sosiale behov Behov for sikkerhet Underskuddsbehov Biologiske behov Utviklingsnivå

3 Grunnleggende målsetninger innen sikkerhet
Utvikle og ivareta holdninger (sikkerhetsbevissthet) Kunne vite om sikkerhetsinstallasjoner og bruken av disse (sikkerhetsorientert) ”Dersom hver ansatt overfører til bedriften sin egen positive holdning og tenkning knyttet til sikkerhet, vil det til enhver tid være like mange sikkerhetsmedarbeidere som det er ansatte”.

4 De fem viktigste temaene i hotellets nødinstruks
Brann Evakuering Akutt sykdom Ran Bombetrussel Av disse temaene er brann og evakuering de viktigste, og hotellet plikter etter loven å gjennomføre brannvern- opplæring og brannøvelser for alle ansatte. Antall brannvernopplæringer/øvelser reguleres etter en såkalt risikovurdering som defineres av hotellets ansvarlige innen HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet).

5 Brannøvelse – viktig trening for hotellene

6 Natt vs. dag (brannsikkerhet)
”Den største ubalansen relatert til brannsikkerhet innen Hotelldrift er forskjellen på dag og natt”. Om dagen er alle ansatte på jobb, og det er ofte svært få gjester tilstede. Om natten er de fleste gjester på rommene og sover, men det er kanskje bare én ansatt på vakt. Hva hvis det oppstår brann om natten, og hvordan skal instrukser, opplæring og øvelser ta hensyn til en slik situasjon?

7 Andre områder innen hotellsikkerhet
Det er mange forskjellige områder innen sikkerhet som er viktige for de som arbeider og oppholder seg på hotell: Vern av gjester og ansatte, samt deres eiendeler Vern av hotellets eiendom og verdier Bistand ved VIP- og statsbesøk Ordensforstyrrelser Bedrageri Arrangementssikkerhet knyttet til alkohol og mindreårige Utvikling og revidering av instrukser knyttet til alle typer sikkerhet og HMS

8 Prostitusjon på hotell – en sikkerhetstrussel?
”Prostitusjonsvirksomhet i seg selv er ingen sikkerhetstrussel, men det er av og til omstendighetene rundt slik aktivitet som er truende”. Ved uenighet om oppgjør for utført tjeneste, eller påstått mangel på slik tjeneste/oppgjør Aggressivitet fra hallik Når den prostituerte stjeler fra kunden (gjesten) Når kunden (gjesten) blir dopet ned Når den prostituerte stjeler fra hotellet Bruk av narkotika/overdose Generell ordensforstyrrelse

9 Sikkerhet i salg og markedsføring
Typiske konkurransemomenter i hotellmarkedet er: Pris Beliggenhet Fasiliteter Bonusordninger Kommunikasjon til flyplass, fritidsaktiviteter etc. Forskjellige servicekonsepter Har du noen gang sett et hotell som markedsfører sikkerhet?

10 Sikkerhet i salg og markedsføring
Kan sikkerhet selges til fordel for andre konkurransefortrinn? Du skal kjøre fra Oslo til Bergen med familien din, og du ønsker for anledningen å leie en bil. Bilutleieren har kun to biler igjen; En flott Mercedes av helt ny modell til kr pr. dag, og en noe eldre Mazda til kr pr. dag. Hvilken bil velger du? Du blir gjort oppmerksom på at Mercedesen har defekte sikkerhetsbelter og ingen airbags som fungerer, men Mazdaen har alt dette i orden. Hvilken bil velger du nå?

11 Sikkerhet i salg og markedsføring
Proaktiv behovsteori – sikkerhet (Eivind Nilsen) Opplevd behovs- dekning Selgers fokusering på hotellsikkerhet (i eget hotell/kjede) Kundens motivasjon for sikkerhet Behovsutvikling


Laste ned ppt "Trudvangveien 6B 0364 Oslo 22 38 21 00 90 59 89 57 www.norskhotellsikkerhet.no/treider eivind.nilsen@norskhotellsikkerhet.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google