Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT 26. januar 2015
Digitale løsninger for feedback og vurdering –SRS –System til bruk i formell vurderingssammenheng
Hva er et studentresponssystem? Interaktiv tilbakemelding Erfaringer fra SV
UiO erfaringer Retter opp i misforståelser Studenter engasjerer seg Diskusjoner også i store forelesninger Tilpasset undervisning Store endringer i forelesningsrytmen «Det er godt å kunne tenke litt selv på forelesning»
Klikkere vs Mobilbasert teknologi Flere muligheter Lavere kostnad Studentene bruker eget utstyr
SRS versus Analog Flere spørsmålstyper Anonymt Åpne spørsmål – aktiviserer flere Kjapp grafisk fremvisning av svar Tar ikke spesielt lenger tid Lagring til ettertiden
Hvordan benytte det? Før undervisningen –Nivåkartlegging –Vise forventninger til kunnskapsnivå –Kreve forberedelse –Gi oppgaver som kan danne utgangspunkt for videre jobbing i seminar
Hvordan benytte det forts. I undervisningen –Aktivisere og brekke opp forelesningsrytmen –Gå sammen 2 og 2: Kunne du tenkt deg å benytte SRS, i så fall hvorfor/ hvorfor ikke? Smith og Kampf Sosialt læringsfellesskap
Hvordan benytte det forts. Etter undervisningen –Evaluere undervisningen –Få innsikt i hva studentene forsto, ikke forsto Føre fravær?? Mange muligheter- Overforbruk Se opp mot kompetansemål
Ulike SRS verktøy
Digitale verktøy til vurdering Persondata og annen sensitiv informasjon Fronter –Oppgavebank med multiple questions osv. Nettskjema Vortex Psykologi: Connect
Digital skoleeksamen