Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

USITs ledelse 13. desember 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "USITs ledelse 13. desember 2016"— Utskrift av presentasjonen:

2 USITs ledelse 13. desember 2016
FlexDLM USITs ledelse 13. desember 2016 Vanskelig og spennende prosjekt. Jeg lærer hele tiden, lærte mye under Educause, endrer mening om hva som er lurt, skulle ønske jeg forsto mer av utviklingen av

3 Mål med FlexEx Fleksibilitet i vurderingsformer
Brukervennlig for studenter og ansatte Samme løsninger i undervisning som under eksamen Standardisere og effektivisere administrative prosesser Kontroll på data Kontroll på sikkerhet/stabilitet/ytelse Tilbakeblikk: Hva er målene med en eksamenstjeneste?

4 Visjon for FlexEx (pådrivermodellen)
Mål om større fleksibilitet i vurderingsformer Risiko ved dagens modell - begrensinger ved én leverandør Pedagogiske mål i sentrum (Digitale læringsmiljøer - DLM) Anbefalinger for arkitektur vedrørende digitale vurderingsformer ved UiO Modulbasert Åpne og dokumenterte grensesnitt mellom systemer Standard utvekslingsformater Tilbakeblikk: Visjonen for FlexEx DLM snakker om behovet for integrasjoner og flere systemer

5 Konklusjoner og anbefalinger fra forprosjektet (1 av 2)
Fleksibilitet: Det er behov for fleksibilitet i vurderinger: Ut fra eksisterende materiell er følgende behov identifisert: Integrasjon med tredjeparts programvare, digital tegning, oppgavebanker, ulike sensurmodeller, læringsanalyse, integrasjon med arkivløsning og plagiatkontroll Moduler: Dagens eksamenssystemer er ikke modulariserte Integrasjon med oppgavebank og arkivering Krevende og omfattende arbeid, nasjonalt samarbeid

6 Konklusjoner og anbefalinger fra forprosjektet (2 av 2)
Standarder: Standarder er noe umodent og såpass omfattende og kompliserte at sannsynligheten for at to uavhengige system/leverandører bruker dem likt er liten Anbefaler fokus på bruk av API-er

7 NGDLE – Next Generation Digital Learning Environment
Educase artikkel Ny arkitektur for et fleksibelt læringsmiljø (DLM) Sammenstilling av IT-tjenester/applikasjoner Interoperabilitet og integrasjon Personifisert i tillegg til institusjonell Ny, åpen, fleksibel arkitektur Læringsanalyse Samhandling Ikke et produkt/tjeneste man kan kjøpe! Etterfølger etter LMS Læringssentrisk modell Alle komponenter må snakke sammen, utveksle pensum, enkelt for brukeren,

8 FlexDLM - NGDLE Kalender TP Felles studentsystem
Tjenester Timeplan til studenter Beskjeder til studenter Tilgang til undervisningsmateriale Gjennomføre digital eksamen Bruk av programvare Reservere kollokvierom Lagre og skrive dokumenter Digitale vurderingsformer i undervisning Læringsanalyse Koble til internett .... Applikasjoner Kalender Timeplan, Reservere kollokvierom TP Felles studentsystem Mine studier / For ansatte Office365 Lagring, Samskrivning, Office programvare mm. Studieinformasjon på nett Studieprogram, Emnebeskrivelser, Forelesningsnotater, Pensum, Timeplaner, Beskjeder Vurderings-former Inspera, Jus, Medisin, … Undervisningsformer LMS, Devilry, Studentaktive læringsformer, Blended learning, flipped-classrom, quiz… Kiosk (VDI) Programvare, Klassesett Bytte ut mine studier med for ansatte, portal for undervisere Tjenester: hvilke tjenester skal UiO tilby? vs. Applikasjoner: hvordan skal tjenestene realiseres Eierskap til applikasjoner Forelesningsvideo på nett Infrastruktur / Felleskomponenter / Data Nettverk Lagring Logging Autentisering, autorisasjon Sikkerhet og personvern

9 LMS anbud Uninett Canvas fra Instructure (Preferert leverandør)
Brightspace fra D2L Neo fra Cypher Learning Valg UiO Ingen, et eller flere systemer

10 Organisering prosjekt FlexDLM
To faser Fase 1, planlegging, kartlegging Ferdig ca 1. september 2017 Fase 2, implementering Ut 2018 Samme SG fase 1 som program DLM Samme prosjekteier, JFP Fra program til prosjekt Digital eksamen, linjeoppgave Plagiatkontroll linjeoppgave Prosjekt FlexDLM FlexEx LMS

11 Forslag mål FlexDLM fase 1
Veikart DLM for UiO Arkitektur DLM for UiO Prioriteringer implementering som skal utføres i fase 2 Plan utfasing Fronter inkludert hva som skal erstatte funksjonalitet i Fronter Beslutning evt innføring av LMS fra anbudet

12 Forslag aktiviteter FlexDLM fase 1
Beskrive muligheter i LMS fra anbudet Kartlegge behov enhetene Kartlegge behov studentene Kartlegge funksjonalitet bruk i Fronter, forslag hvordan behov dekkes og plan utfasing Fronter Beskrive linjeaktivitet til DLM og foreslå rapportering Veikart og arkitektur

13 Forslag prosjektdeltagere FlexDLM fase 1
4-5 prosjektdeltagere minimum 50% tid Tentative navn: Monica, Sandra, Gyda, Svein Harald, Aleksander, AF (navn) Prosjektleder 100% Gry Anita slutter i prosjektet Erfaring, UiO-kompetanse, utadvendt Operativ referansegruppe fakultetene

14 Senter for læring og utdanning - I
Vedtak universitetsstyret Faglig ledelse Prosjekt oppretting Koordinering av miljøer: SFF, UV FUP, UB DigUB, UB DML, USIT

15 Senter for læring og utdanning – II
Workshop deltagere Informasjonsmøte Presentasjon miljøene Opplevd nåsituasjon Utfordringer og muligheter Koordinering eller senter Ny workshop januar 2017

16 Videre arbeid Diskutere mål og aktiviteter FlexDLM med SG
Mandat FlexDLM Prosjektplan og bemanning FlexDLM


Laste ned ppt "USITs ledelse 13. desember 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google