HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Forebyggende arbeid satt i system
En suksesshistorie fra Vestfold….
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Godt verktøy er halve jobben
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Forbedringsprosjektet
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Aust-Agder og Vest-Agder
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Målinger – i forbedringsarbeid
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Forbedringskunnskap i PKO… er det viktig?
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Tiltakspakken og målinger
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Etikk i Haugesund Kommune
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
SPC Hjerneslag Stjørdal Ulike situasjoner krever ulike verktøy Langley, Nolan, et.al. The Improvement Guide: A Practical Approach to Enhancing.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Læringsnettverk Rett legemiddelbruk i sykehjem og hjemmetjenester 1.samling 21.januar 2016 USHT i Helse Fonna kommunene.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 ​ Tilhørende målinger i tiltakspakken Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmetjenesten.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Strukturert muntlig rapport – ISBAR
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Kompendium for læringsnettverk
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Tilhørende målinger i tiltakspakken Riktig legemiddelbruk i sykehjem
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Forbedringssamlingen
Kvalitative og kvantitative metoder
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Presentere en teknisk rapport
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hvordan forstå og lære av data?
Om veiledning av team i læringsnettverk
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
HVORDAN ANALYSERE OG PRESENTERE DATA?
INTRODUKSJON TIL MÅLINGER.
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING? ved Maria Fornes

Agenda Hvorfor måle Hva skal måles, og hvordan analysere? Extranet

Hvorfor måle?

Ulike formål med målinger Forskning Forbedringsarbeid

FORSKNING frembringe ny generaliserbar kunnskap «Er behandling A mer effektiv enn behandling B?» FORBEDRINGSARBEID anvende forskningsresultater i lokal kontekst «Hvordan gå frem for å redusere avstanden mellom det vi vet vi bør gjøre (beste praksis), og det vi faktisk gjør?»

FORSKNING frembringe ny generaliserbar kunnskap «Er behandling A mer effektiv enn behandling B?» FORBEDRINGSARBEID anvende forskningsresultater i lokal kontekst «Hvordan gå frem for å redusere avstanden mellom det vi vet vi bør gjøre (beste praksis), og det vi faktisk gjør?»

Det er forskjell på det vi gjør og det vi tror vi gjør For å vite må vi ha data/fakta

Vi ønsker å … vite om tiltak skaper forbedring Hensikten med målingene er å vise utvikling og forbedringer over tid dokumentere hva vi leverer Vise pasienter, pårørende, ledelse og oss selv hvordan våre tjenester er gi rom for refleksjon Målingene hjelper oss til å reflektere over egen praksis og gi grunnlag for egen læring og utvikling

Hva skal måles, og hvordan analysere?

Hvordan måle kvalitet?

Ulike typer indikatorer Prosessmålinger – gjør vi de rette tingene for å nå målene våre? Får pasienter de tiltakene de skal ha i følge retningslinjer/anbefalinger Resultatmålinger – direkte utfall for pasientene, f.eks. antall infeksjoner, dager mellom fall, overlevelse

Målingene i tiltakspakkene baseres ofte på en enkel brøk hvor mange pasienter som har mottatt et tiltak i forhold til hvor mange som skulle ha mottatt det målinger gjennomføres månedlig

Noen eksempler fra tiltakspakkene

Eksempel 1: 06.01.a Antall dager mellom hvert fall (Dvs. med og uten skade) Resultatmåling

Eksempel 2: 06.02. Andel pasienter som er vurdert for fallrisiko Prosessmåling

Eksempel 3: 08.03. Andel legemidler med indikasjon oppført bak forskrivning Prosessmåling

Måleresultatene plottes i en tidsserie og målingene fremstilles visuelt

God oversikt over forbedringsområdet ved å plotte måleresultatene kronologisk i en tidsserie 100 % dager / uker / måneder

Tidsserien analyseres ved hjelp av statistisk prosesskontroll

Statistisk prosesskontroll vs. tradisjonell statistikk I forskning benyttes vanligvis avansert statistikk krever høy kompetanse innen statistikk krever store datamengder I forbedringsarbeid kan man nøye seg med en enklere form for statistikk – statistisk prosesskontroll (SPC) lav brukerterskel målingene presenteres visuelt man kan trekke statistiske sikre konklusjoner selv ved få data

Statisk vs. dynamisk presentasjon av måledata Case: Postoperativ dødelighet ved coronar by-pass kirurgi før og etter endret prosedyre

Statisk vs. dynamisk presentasjon av måledata Case: Postoperativ dødelighet ved coronar by-pass kirurgi før og etter endret prosedyre

Var det den nye prosedyren som førte til den observerte nedgangen i dødelighet? Endringen på 20 % reduksjon i dødelighet er klinisk signifikant…men er den også statistisk signifikant for prosessen som helhet (var prosessen stabil)? Benytt statistisk prosesskontroll (SPC) til å undersøke om prosessen var stabil Stabilitet kan sjekkes ved å plotte de månedlige dødelighetsratene i en tidsserie

Ved å plotte månedlige måledata i en tidsserie får vi et dynamisk og mer informativt bilde av situasjonen!

Ved å plotte månedlige måledata i en tidsserie får vi et dynamisk og mer informativt bilde av situasjonen!

Var det den nye prosedyren som førte til den observerte nedgangen i dødelighet? NEI! Bedringen vi observerer i søylediagrammet skyldes ikke den nye prosedyren, den har til og med mulig negativ effekt! Hva kan vi lære av dette eksemplet? Aggregerte data kan noen ganger lede oss til gale konklusjoner Tidsserier er å foretrekke i forbedringsarbeid – gir som oftest et bedre bilde og mer nyttig informasjon Gå tettere på prosessen!

Extranet

Målingene registreres i Extranet Extranet er et nettbasert dataprogram som brukes til å registrere målinger Programmet analyserer målingene og lager diagrammer https://extranet.pasientsikkerhetsprogrammet.no

Tilgang til Extranet Alle registrerer seg med brukernavn og passord Brukernavn er e-postadressen deres Tilgang til egen hjemmeside

En visuell fremstilling gjør det enkelt å se om man oppnår forbedring over tid

Nyttige tips Definer en måleansvarlig (tydelige rollefordelinger) Bygg målingene inn i den daglige virksomheten Bruk ferske data («real time») og gå tettest mulig på prosessen (la hver avdeling gjøre sine egne målinger) Tolk måledataene både statistisk og med faglig/klinisk skjønn (av dere som kjenner prosessen) Kommuniser resultatene (heng opp linjediagram hver måned)

Hvordan samle inn og registrere en måling i Extranet? Vi vil se nærmere på hjemmetjenestens måling 1 i dette eksemplet 08.01. Andel pasienter med dokumentert samstemming av legemiddelliste mellom pasient, fastlege og hjemmetjenesten Teller: Antall ganger siste måned samstemming ble utført Nevner: Antall ganger siste måned der pasienter hadde nytt behov for samstemming av legemiddelliste Målefrekvens: Månedlig

Hvordan samle inn og registrere en måling i Extranet? Vi vil se nærmere på hjemmetjenestens måling 1 i dette eksemplet 08.01. Andel pasienter med dokumentert samstemming av legemiddelliste mellom pasient, fastlege og hjemmetjenesten Teller: ANTALL SOM FIKK DEKKET BEHOVET Nevner: ANTALL BEHOV

Grafisk illustrasjon av case for måling 08.01 De 20 pasientene avbildet under symboliserer avdelingens målegruppe som utgjøres av en fast gruppe pasienter (kun pasienter over 65 år som har vedtak om legemiddeladministrering). I prosjektperioden er det kun disse pasientene det skal måles på.

Grafisk illustrasjon av case for måling 08.01 Av målegruppens 20 pasienter hadde siste måned 12 pasienter behov for samstemming (dvs. NEVNER = 12)

Grafisk illustrasjon av case for måling 08.01 Kun 3 av disse 12 pasientene har dokumentert i sin hjemmetjenestejournal at samstemming faktisk ble utført (dvs. TELLER = 3).

Grafisk illustrasjon av case for måling 08.01 For denne måneden skal tellerverdien 3 og nevnerverdien 12 registreres i Extranet. Dette gir brøken 3/12 som tilsvarer 25 %. Verdien 25 % vil synes som et punkt i linjediagrammet (tidsserien) for denne måneden. Dette skjer automatisk i Extranet.

Grafisk illustrasjon av case for måling 08.01 Diagrammet nedenfor viser hvordan målingen i dette eksempelet ville ha sett ut i Extranet. Måleverdien 25 % dukker opp som et punkt i linjediagrammet (tidsserien) for den aktuelle måneden.

KORTVERSJONEN AV «HVA SKAL TIL FOR Å LYKKES MED MÅLINGER»: Forbedringsteamet må måle regelmessig og studere og analysere egne måledata Læring oppstår når teamet reflekterer rundt resultatene!

Søk nytte i målingene, ikke perfeksjon! Tommelfingerregel i forbedringsarbeid Søk nytte i målingene, ikke perfeksjon!

Takk for oppmerksomheten LYKKE TIL MED FORBEDRINGSARBEIDET, DIN INNATS ER VIKTIG! Takk for oppmerksomheten 

Takk for oss! Maria Fornes Seniorrådgiver Telefon: (+47) 48 10 66 28 maria.fornes@helsedir.no I trygge hender 24-7 Nasjonalt pasientsikkerhetsprogram post@pasientsikkerhetsprogrammet.no pasientsikkerhetsprogrammet.no