Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INTRODUKSJON TIL MÅLINGER.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INTRODUKSJON TIL MÅLINGER."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 INTRODUKSJON TIL MÅLINGER.
Hvilke målinger skal vi gjøre og hvordan kan vi bruke dem?

3 ~ KAN HA TRE ULIKE FORMÅL
MÅLINGER ~ KAN HA TRE ULIKE FORMÅL

4 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no
Jt Comm J Qual Improv Mar;23(3): The three faces of performance measurement: improvement, accountability, and research. Solberg LI, Mosser G, McDonald S. Source Group Health Foundation/Health Partners, Minneapolis, MN , USA. Abstract In the current climate of public accountability, many clinicians have become uncomfortable with any efforts to create measurement systems. That is unfortunate because measurements are absolutely essential to efforts for improving the processes of medical care. In their guideline implementation and measurement efforts, ISCI and the IMPROVE Project in Minnesota have gradually learned how to distinguish between measurement for improvement and that for accountability. Both approaches are different from the approach that physicians are used to in their encounters with medical research. Understanding these differences and respecting the confidentiality of individual medical groups has been crucial to moving past confusion and suspicion to genuine improvement actions involving multiple medical groups and their contracting managed care plans. PMID: [PubMed - indexed for MEDLINE]

5 FORSKEREN: «Hva er den beste behandlingen
FORSKEREN: «Hva er den beste behandlingen?» FORBEDRINGSAGENTEN: «Hvordan går vi frem for å gi den beste behandlingen til alle våre pasienter?» KONTROLLØREN: «Lever avdelingen opp til standarden?»

6 The Three Faces of Performance Measurement: Improvement, Accountability, and Research Solberg et al., Joint Commission Journal on Quality Improvement. Mar 1997;23(3): Forskning Forbedring Kontroll Formål Skape ny viten Implementere eksisterende viten Dokumentere, bedømme og sammelikne Hypotese Statisk Dynamisk Ingen hypotese Variasjon Kontrollér Studér Justér Stikkprøve ”Stor” ”Liten” Ingen stikkprøve Målehyppighet En eller få målinger Dager, uker, måneder Kvartaler, år Statistiske metoder Komparative metoder (t-test, chi2, regresjon,…) Prosessanalyse (statistisk prosesskontroll) Deskriptive metoder (gjennomsnitt, spredning,…) Jt Comm J Qual Improv Mar;23(3): The three faces of performance measurement: improvement, accountability, and research. Solberg LI, Mosser G, McDonald S. Source Group Health Foundation/Health Partners, Minneapolis, MN , USA. Abstract In the current climate of public accountability, many clinicians have become uncomfortable with any efforts to create measurement systems. That is unfortunate because measurements are absolutely essential to efforts for improving the processes of medical care. In their guideline implementation and measurement efforts, ISCI and the IMPROVE Project in Minnesota have gradually learned how to distinguish between measurement for improvement and that for accountability. Both approaches are different from the approach that physicians are used to in their encounters with medical research. Understanding these differences and respecting the confidentiality of individual medical groups has been crucial to moving past confusion and suspicion to genuine improvement actions involving multiple medical groups and their contracting managed care plans. PMID: [PubMed - indexed for MEDLINE]

7 HVORFOR MÅLE ?

8 Vi ønsker å …. vite om tiltak skaper forbedring
Hensikten med målingene som inngår i kampanjen er å gi oversikt over utvikling og forbedringer over tid ved den enkelte enhet etter implementering av tiltakspakkene.

9 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

10 Forskning viser at målinger er avgjørende i forbedringsarbeid, også i helsetjenesten
«Measurements are absolutely essential to efforts for improving the processes of medical care» (Solberg et al., Jt Comm J Qual Improv Mar;23(3): )

11 and you cannot measure it until you can monitor it.»
Florence Nightingale påpekte allerede på tallet at målinger må til i kvalitetsarbeid «The ultimate goal is to manage quality. But you cannot manage it until you have a way to measure it, and you cannot measure it until you can monitor it.» Boks 7.1 Florence Nightingale «The ultimate goal is to manage quality. But you cannot manage it until you have a way to measure it, and you cannot measure it until you can monitor it.» Kilde:  Florence Nightingale (1820–1910) Myten om Florence Nightingale ble skapt under krimkrigen da hun som en mild engel med lampe i hånden vandret gjennom de dystre sykehusstuene og trøstet sårede og syke engelske soldater. Hun er også kjent for sosiale reformer og for å ha lagt grunnlaget for den moderne sykepleien. Det er ikke like godt kjent at hun var en dyktig statistiker og pioner når det gjaldt å popularisere statistikken gjennom grafiske framstillinger. Nightingale ble rystet over de forholdene som engelske soldater levde under i Krimkrigen. Ved hjelp av statistikk fortalte hun en sterk historie om soldatenes lidelser. Hun viste at langt flere soldater døde av forebyggbare sykdommer enn som resultat av skader i krigshandlinger. Resultatene hun presenterte var umulig å overse og reddet langt flere soldaters liv enn innsatsen hennes i sykestuene.

12 Vi ønsker å …. vite om tiltak skaper forbedring
Hensikten med målingene som inngår i kampanjen er å gi oversikt over utvikling og forbedringer over tid ved den enkelte enhet etter implementering av tiltakspakkene. dokumentere hva vi leverer Vise brukere, pårørende, ledelse og andre hvordan våre tjenester er.

13 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no
Florence Nightingale – her famous statistical diagram from the Crimean War For her contributions to army and hospital statistics became the first woman elected as a Fellow of the Royal Statistical Society in 1858

14 «Antakelse» er alle feils mor.

15 Vi ønsker å …. vite om tiltak skaper forbedring
Hensikten med målingene som inngår i kampanjen er å gi oversikt over utvikling og forbedringer over tid ved den enkelte enhet etter implementering av tiltakspakkene. dokumentere hva vi leverer Vise brukere, pårørende, ledelse og andre hvordan våre tjenester er. gi rom for refleksjon Målingene kan hjelpe oss til å reflektere over egen virksomhet og gi grunnlag for egen læring og utvikling.

16 Lære av egne data «De som behandler pasienter må følge med i og forsøke å lære av sine egne data for å bedre de tjenester de gir» [Raymond G. Carey (2002)]

17 Daglig forbedring… «Everyone in healthcare really has two jobs when they come to work every day: to do their work, and to improve it» [Batalden & Davidoff]

18 Målinger er til stor hjelp når vi ønsker å ….
vite om tiltak skaper forbedring Hensikten med målingene som inngår i kampanjen er å gi oversikt over utvikling og forbedringer over tid ved den enkelte enhet etter implementering av tiltakspakkene. dokumentere hva vi leverer Vise brukere, pårørende, ledelse og andre hvordan våre tjenester er. gi rom for refleksjon Målingene kan hjelpe oss til å reflektere over egen virksomhet og gi grunnlag for egen læring og utvikling.

19 HVORDAN MÅLE ?

20 Hvordan måle kvalitet? Kvalitet kan være vanskelig å måle direkte. Derfor måles ofte kvalitet ved hjelp av ulike typer kvalitetsindikatorer. Prosessindikatorer Uttrykker om pasienten har mottatt de ytelser man bør (dvs. i hvilken grad tiltakspakken gjennomføres) Resultatindikatorer Belyser pasientens ”gevinst” – når man målet? (f.eks.: overlevelse, fallrate, antall dager mellom trykksår)

21 Vi kan analysere en prosess mht kvalitet ved å måle og plotte en kvalitetsindikator i en tidsserie med en fast tidsfrekvens

22 Eksempel på en tidsserie som strekker seg over 2 år

23 Eksempel på en tidsserie som strekker seg over 3 år

24 Eksempel på en tidsserie som strekker seg 4 mnd

25 Overordnet målestrategi
Velge kvalitetsindikatorer + målinger Utarbeide plan for datainnsamling Samle inn og presentere måledata

26 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no
- Slik brukes resultatene i praksis - FALL - Resultatene må gjøres tilgjengelig, fremstilles hyppig og brukes aktivt for å danne nye hypoteser om hva som kan testes/forbedres!

27 18

28 Overordnet målestrategi
Velge kvalitetsindikatorer + målinger Utarbeide plan for datainnsamling Samle inn og presentere måledata Analysere måledataene for hver indikator (På sikt: Benytte SPC til å foreta en statistisk analyse for å avgjøre om det skjer endringer)

29 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

30 Overordnet målestrategi
Velge kvalitetsindikatorer + målinger Utarbeide plan for datainnsamling Samle inn og presentere måledata Analysere måledataene for hver indikator (På sikt: Benytte SPC til å foreta en statistisk analyse for å avgjøre om det skjer endringer) Koble analyseresultatene til forbedringsarbeidet Repetere punkt 3 – 5

31 Nyttige tips vedrørende målinger
Nyttig å etablere et måle-team Bygg målingene inn i den daglige virksomheten Bruk ferske data (real time) og gå tettest mulig på prosessene Diagrammene må tolkes både statistisk og med faglig/klinisk skjønn (av dem som kjenner virksomheten) Viktig å kommunisere resultatene

32 Nyttige tips vedrørende forbedringsarbeidet
Det finnes ingen rett vei eller optimal metode som vil fungere over alt (PDSA-sirkelen må benyttes lokalt) Våg å prøve ut ulike løsninger, unngå å bli opphengt i ett tankesett Bygg kunnskap om egen praksis Vær utholdende Delta i nettverk for erfaringsutveksling Det sentrale spørsmålet er "hvordan går det?"

33 Tommelfingerregel i forbedringsarbeid
Søk nytte, ikke perfeksjon, i målingene.

34 KAMPANJEMÅLINGEN

35 Kampanjemålingen for innsatsområdet overdose
Prosessindikator: ”Etterlevelse av tiltakspakken per pasient” Måleresultatene skal registreres i Extranet-databasen månedlig, ev. fortløpende.

36 Antall pasienter det skal måles på
For å redusere arbeidsmengden kan man begrense målingen til et utvalg av pasienter i de tilfeller der pasientgrunnlaget er stort. For enheter/ avdelinger med stabilt flere enn 20 pasienter utskrevet per måned: Resultatene for de første 20 pasientene utskrevet hver måned registreres i Extranet. For enheter/ avdelinger med færre enn 20 pasienter utskrevet per måned: Resultatene fra samtlige pasienter registreres i Extranet.

37 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

38 Punktene i registreringsskjemaet basert på tiltakene
Er det gjort spesialistvurdering innen ett døgn? Er pasienten informert om overdosefare slik det er beskrevet i informasjonsveilederen? Er det utarbeidet kriseplan som pasienten har fått med seg? Er følgende tre tiltak gjennomført før utskrivelse? A) Pasienten har mottatt overdosekort B) Pasienten har mottatt tilbud om oppfølging (”time i hånda”) C) Pasienten er minnet om kriseplanen

39 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

40 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

41 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

42 Poengsummen for hvert registreringsskjema registreres som eget målepunkt i Extranet

43 Poengsummen for hvert registreringsskjema registreres som eget målepunkt i Extranet

44

45 Kampanjen anbefaler registrering av de 20 første utskrevne pasienter per måned, dersom pasientgrunnlaget er stort nok

46 Extranet genererer automatisk et linjediagram på grunnlag av de registrerte måledata der hvert punkt representerer én pasient

47 Statistikkmodulen i Extranet kan benyttes til å finne medianen

48 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

49 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

50 HVORDAN ANALYSERE MÅLINGENE STATISTISK?

51 Forskning versus forbedringsarbeid – valg av statistisk metode
I forskning benyttes vanligvis avansert statistikk krever høy statistikkompetanse krever store datamengder I forbedringsarbeid kan man nøye seg med en enklere form for statistikk. I kampanjen benyttes metoden statistisk prosesskontroll (SPC) til analyse av målingene lav brukerterskel målingene presenteres visuelt man kan trekke sikre statistiske konklusjoner selv ved små datamengder

52 Hva kan SPC bidra med i forbedringsarbeid?
Ved analyse av måledata plottet i en tidsserie oppnås nivåkontroll i overensstemmelse med god praksis/god kvalitet? variasjonskontroll stabile (forutsigbare) tjenester? forbedringskontroll sikre at forbedringer dokumenteres

53 Hvordan vet vi at en forandring representerer en forbedring
Hvordan vet vi at en forandring representerer en forbedring? Enkelte tidsserier taler for seg selv:

54 Hvordan vet vi at en forandring representerer en forbedring
Hvordan vet vi at en forandring representerer en forbedring? Andre tidsserier krever analyseprog.:

55 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

56 Baseline-måling

57 Første måling

58 Andre måling

59 Tredje måling

60 03.01.2019 - www.pasientsikkerhetskampanjen.no

61 Helse Fonna HF – Haugaland DPS

62 Helse Nord-Trøndelag HF, Sykehuset Namsos

63 Nyttige tips vedrørende målinger
Nyttig å etablere et måle-team Bygg målingene inn i den daglige virksomheten Bruk ferske data (real time) og gå tettest mulig på prosessene (ulike avd bør benytte hver sin tidsserie) Diagrammene må tolkes både statistisk og med faglig/klinisk skjønn (av dem som kjenner virksomheten) Viktig å kommunisere resultatene!

64 Et klinisk eksempel på slagkraften til statistisk prosesskontroll

65 Hvordan vet vi at en endring er en forbedring
Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? Dødelighet ved coronar by-pass kirurgi før og etter endret prosedyre (Ved å presentere årsgjennomsnittet i form av søylediagram gir vi et statisk bilde av situasjonen) Eksempel hentet fra Carey, 2002 Skyldes bedringen den nye prosedyren? Svar: Se neste slide der samme data er plottet i en tidsserie!

66 Førte den nye prosedyren til en prosessforbedring?
Endringen på 20 % reduksjon i dødelighet er klinisk signifikant ... men er den også statistisk signifikant – var prosessen stabil? Benytt statistisk prosesskontroll til å undersøke om prosessen var stabil (forutsigbar). Stabiliteten kan sjekkes ved å plotte de månedlige dødelighetsratene i en tidsserie Ta med litt historikk – Shewhart + Deming

67 Hvordan vet vi at en endring er en forbedring
Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? Dødelighet ved coronar by-pass kirurgi før og etter endret prosedyre (Ved å plotte de månedlige dataene i en tidsserie får vi et mer dynamisk bilde av situasjonen)

68 Hvordan vet vi at en endring er en forbedring
Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? Dødelighet ved coronar by-pass kirurgi før og etter endret prosedyre (Ved å plotte de månedlige dataene i en tidsserie får vi et mer dynamisk bilde av situasjonen) Bedringen vi observerer skyldes ikke den nye prosedyren – den har sågar kanskje hatt en negativ effekt! Lærdom: Gå tettere på prosessen!

69 Førte den nye prosedyren til en prosessforbedring?
Bedringen vi observerer i søylediagrammet skyldes ikke den nye prosedyren, den har sågar kanskje hatt en negativ effekt! Hva vi kan lære av dette eksemplet: Aggregerte data kan noen ganger lede oss til gale konklusjoner Tidsserier er å foretrekke i forbedringsarbeid – gir som oftest mer og riktigere informasjon Gå tettere på prosessen!

70 Statistisk prosesskontroll i et nøtteskall
SPC er et statistisk verktøy som, på en objektiv måte, kan hjelpe oss til å … forstå fortiden forutsi fremtiden handle i nåtid

71 LYKKE TIL MED FORBEDRINGSARBEIDET FREM MOT SAMLING 2

72


Laste ned ppt "INTRODUKSJON TIL MÅLINGER."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google