v/Jan Gilje NLA Høgskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Selvfølelse vs selvtillit
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Den autentiske læringsdialogen
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Læringsmiljø Bunntekst.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.

Tanker om barnehagens læringsmiljø
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Etikk i pedagogisk arbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Skolevandring.
Veiledningspedagogikk
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolebasert kompetanseutvikling
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

v/Jan Gilje NLA Høgskolen Seminar KFF 27.10.10 Hvorfor bør skolelederen kjenne til lærernes pedagogiske credo? v/Jan Gilje NLA Høgskolen

Hvorfor ble du lærer?

Hvorfor blir man lærer? Opplevelsen av at en selv eller noen man kjenner har behov for omsorg og hjelp – vil hjelpe andre i tilsvarende situasjoner Møte med gode lærere - eller dårlige Det faglige som begrunnelse Litt tilfeldig. ”Jeg er arvelig belastet”. ”Familievennlig” arbeidstid - og feriene! Hva med kallstanken?

Jeg vil i dag fokusere rundt følgende: 1.Hva skjuler seg bak uttrykket ”lærerens pedagogiske credo”? 2.Hvorfor bør skolelederen kjenne til lærernes pedagogiske credo?

Begrepet credo Min vei til begrepet gikk gjennom lærernes hverdagsspråk – om hva de har ”tro på” i lærerarbeidet. ”Tro på”, ”teachers’ beliefs”, Dewey: creed. Beslektede begreper: pedagogisk grunnsyn/ståsted/plattform/ praksisteori Jerome Bruner (”Acts of meaning”,1990): Alle kulturer har som et av sine mest maktfulle grunninstrumenter en ”folkepsykologi” eller ”sunn fornuft”, en rekke mer eller mindre sammenhengende, mer eller mindre normative beskrivelser av hva som ”driver” mennesker. Vi lærer vår kulturs folkepsykologi tidlig for å kunne fungere i mellommenneskelige fellesskap. Folkepsykologiens organisasjonsprinsipp er ikke begrepsorientert, men narrativt. Vi er del av vår kulturs virkelighetsforståelse – samtidig som hver av oss også har vår unike virkelighetsforståelse som vi tolker verden ut fra.

Hvilke områder er de sentrale hvor lærernes pedagogiske credo kommer til uttrykk? Hvordan er lærerens credo dannet, og hvordan har det utviklet og endret seg i løpet av yrkeskarrieren?

Elev- relasjon Fag- relasjon Selv Foreldre- relasjon Privatlivets kontekst: sivilstand fritidssysler livsfase helse Læreryrkets kontekst: elevene kollegene rektor foreldre læreplanen etterutdanning Selv- relasjon Kollega- relasjon Erfaringer fra oppvekstmiljø Erfaringer som elev og student

Selvrelasjonen Selvbilde (selvfølelse – selvtillit). Autentisitet. Jobbmotivasjon (jf. spørsmålet ”Hvorfor ble du lærer?) Oppgaveorientering (ofte dype, verdibaserte overbevisninger om hva jeg synes er det viktigste å vektlegge i jobben) Fremtidsutsikter Refleksjon: Kan ”kallstanken” tenkes inn i noen av disse sammenvevde komponentene? Hvilken betydning kan ens ”livscredo”, ens kristne livssyn, ha for ens ”pedagogiske credo”?

2. Hvorfor bør skolelederen kjenne til lærernes pedagogiske credo? St.meld.nr. 11 (2008-2009) ”Læreren. Rollen og utdanningen”: ”Læreren har avgjørende betydning for elevenes læring i skolen. Gode lærere gjennomfører opplæringen med struktur og engasjement. De er faglig dyktige, gir relevante og rettferdige tilbakemeldinger og tilpasser opplæringen til elever og fag” (s. 9). John Hattie (2009) ”Visible learning”. I sin forskning de siste 15 årene har Hattie gjennomgått mer enn 800 meta-analyser over hva som har størst betydning for elevers læring. Han har blant annet sett på klassestørrelse, arbeidsmåter, læringsstrategier, fag, læreplaner, medelever og hjem, og ender opp med hovedkonklusjonen om at det er læreren som er mest avgjørende. ”The current mantra is that teachers make the difference” (s. 34).

På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet i Oslo undersøkte Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (2008) hva som bidro mest til læring hos barn og unge. Konklusjon: Det avgjørende er lærerens kompetanse til å inngå i en sosial relasjon til enkeltelever og til klassen, lærerens didaktiske kompetanse, og læreren som synlig leder for klassens undervisningsarbeid. ”I den iltre diskusjonen som bestandig raser om reformer og bøker og bygninger og karakterer, glemmes i forbløffende grad hvor viktig en lærer kan være. (…) Spør hvem som helst – det er læreren man husker fra skolen. Ingenting kan danke ut en lærer som inspirerer. Ingenting – absolutt ingenting – kan erstatte utstrålingen fra et entusiastisk menneske.” (Jan Kjærstad i ”Oppdageren” 1999, s. 257)

Kunnskapsdepartementets nettside (20.09.2010) Over 400 rektorer klare for skolebenken ”Det å være rektor er kanskje den mest krevende lederjobben man kan ha. Gjennom rektorutdanningen skal flere rektorer få et godt grunnlag for å lede den pedagogiske utviklingen på sin skole. Dette vil komme både elever og lærere til gode,” sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Rektors lederfunksjon deles ofte inn slik: Økonomisk og administrativ leder Personalleder Pedagogisk leder Rektors lederfunksjon bør heller karakteriseres slik: Pedagogisk økonomisk og administrativ leder Pedagogisk personalleder Pedagogisk leder.

Skolelederen bør kjenne til lærernes pedagogiske credo fordi lærerne er så sentrale for elevers danning: deres menneskelige og faglige utvikling. Skoleleder som ansvarlig pedagogisk leder er avhengig av lærernes ansvarlige utøvelse av pedagogisk arbeid i møte med elevene. Derfor bør skoleleder kjenne til lærernes pedagogiske credo og yrkesutøvelse, og kunne ha mulighet til å påvirke og veilede lærernes arbeid i ønsket retning. For å kunne påvirke og gå i dialog med lærerne må skoleleder ha et bevisst og reflektert forhold til eget pedagogiske credo - for å være tydelig på hvilken retning hun/han ønsker at skolen skal gå (i tillegg til at man på en ansvarlig måte forholder seg til statlige og kommunale føringer). Skoleleder trenger ikke å være faglig oppdatert i alle fag for å kunne lede pedagogisk. Selvinnsikt, samt kunnskaper om og ferdigheter i kommunikasjon er avgjørende for en leder. Pedagogikk og etikk er vevd sammen, og derfor er begrepet ”etisk lederskap” viktig.

I ”Etisk lederskap med fokus på skolen” (2004) fokuserer Robert Starrat på tre sentrale dyder for skoleledere: Ansvar Autentisitet Å være nærværende/til stede (Angående ”dyder”, se også Paul Otto Brunstads bok (2009) Klokt lederskap). (Angående ”autentisitet”, se også Per Fibæk Laursen (2004). Den autentiske læreren, og Jan Gilje (2008): Lærerens credo – hva betyr det i lærerhverdagen? I: Bjarne Kvam m.fl. Danning og personlighetsutvikling i lærerutdanning og læreryrke)