Oppsummering. ulike perspektiver teknologiske betingelser og utvikling makroforhold mikroforhold område-spesifikke forhold sosio-kulturelle forhold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Forskning og utvikling
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
DaTaTing Hva er internett? •Verdensomspennende nettverk av nettverk. •I likhet med mennesker, kan ikke datamaskiner kommunisere med hverandre gjennom et.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Introduksjon til Internett
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Nytt denne uken. California forbyr salg av voldelige spill til mindreårige • “Studies prove that playing these violent video games are bad for kids mental.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
HUMIT /39aKåre A. Andersen1 HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
HUMIT1730 Hypermedier Hypertekst-definisjoner Uke 39a.
Læreplanen Historie Vg2.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Hvordan virker Internett
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
DRI1002-V04 Fforelesning uke 17,19 Arild Jansen, AFIN DRI IKT og informasjonssøking Forelesning uke 17 og 18 Hovedpunktene i forelesningen Litt om.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
In 102 – V 2005 Innføring i informasjonsteknologi Forelesning 1.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Digitale medier Multimedialitet.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Intro ”The medium is the message” Marshall McLuhan.
Nytt denne uken. Kampen om videoavspillere: Googles videotjeneste.
HUMIT1730 Koding/merking av tekst Uke 34b. HUMIT1730MN uke34b Kåre A. Andersen 2 Tekstkoding Representasjon av info. om visse aspekter ved tekster, så.
1 IT1603.v Internett Kirsti E. Berntsen, IDI, NTNU
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Nytt denne uken. Kampen om stua: MS lanserer Media Center.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
Se side 8-9. Kapittel 1: HTML5 og CSS Hyper Text Markup Language 1990-årene: Tim Berners-Lee ville strukturere tekster og lage klikkbare henvisninger på.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Testing og testbruk Espen Egeberg.
| Samansette tekstar.
DRI1002-V05 7. seminar 14. mars Arild Jansen , AFIN
Kultur, kjønnsroller og samliv
Kultur for framtiden! Hege Haukeland Liadal Stortingsrepresentant kulturpolitisk talsperson generelle utviklingen innen kulturlivet.
Gode venner som hjelper andre
DRI IKT og informasjonssøking 2. Forelesning og seminar uke 4
Internett som elektronisk kommunikasjonsmiddel
Utskrift av presentasjonen:

oppsummering

ulike perspektiver teknologiske betingelser og utvikling makroforhold mikroforhold område-spesifikke forhold sosio-kulturelle forhold

den digitale plattform digitale medier bruker digitaliserte informasjonstyper lyd, bilde, video(/animasjon), tekst, 3d oppløsning et viktig begrep digitalisering = data representert vha et avgrenset digitalt system Moores lov er en praktisk forutsetning for utviklingen av digitale medier

mediebegrepet media er alltid en forkortelse media kan betegne institusjoner media = det man kommuniserer med og via – med alt det som det impliserer og inkluderer ’media’ refererer som regel til det som skjer/er i midten sendermottaker budskap kanal

karakteristikker ved digitale medier bruker den digitale plattformen gjerne multimediale remedierer andre medier gjerne nett-tilknyttet jfr. også Packer og Jordan om nye medier

jfr. også Packer og Jordan om ’nye medier’ integration integrasjon av former i et hybrid-uttrykk interactivity manipulere medieopplevelsen og kommunikere med andre hypermedia linking av media kan gi en personlig sti under bruk immersion ’suspense of disbelief’ / jfr. immediacy narrativity = nye, ikke-lineære narrative former

teknologiadapsjon og markeder s-kurve adapsjonsmodell hype-kurve

digitale medier i tre faser  1960 til 1980  fra regnemaskin til informasjonsmaskin  1989 til datamaskiner blir personlige datamaskiner vindus-basert gui blir kommersielt tilgjenglig  til idag bruken av Internett eksploderer med www dataspill blir allemannseie

om utviklingen av internett  ARPA og ARPANET  TCP/IPs Internetts ulike lag Internett før www (og etterpå) ulike tjenester basert på ulike protokoller Andre premisser og innflytelser støttet av bevilgninger og forskning frihet til utvikling selvstyring og grasrotbevegelser

Castells fire kulturer fire kulturer teknoelite hackere virtuelle fellesskap entrepenører bidrar i ulik grad til ’frihets-kulturen’ på Internett representerer ulike lag og er avhengige av hverandre

world wide web starten for www Tim Berners Lees prosjekt ved CERN fantes kommersielle konkurrenter til web basert på Internett og ny protokoll og et enkelt hypertekstsystem web 2.0 lansert som begrep/hype

digitale dokumentstrukturer Temporale strukturer og tilegnelse dokumentet har en struktur gitt av forfatter/produsent – som regel lineær tilegnelse skjer over tid på en lineær måte sammenfall i struktur og tilegnelse romanform/film ikke sammenfall i struktur og tilegnelse hypertekst brukerstyrt radikal-/’fotnote’-hypertekst

utviklingen av hypertekst Idéfasen Bush/Engelbart Eksperimentfasen Ted Nelson/HyperCard Realiseringsfasen web og HTML Tims snarveier ekstern/intern lenking

par digitale genrer digital kunst (5. kultur) videreutvikling av f.eks. foto-/video-kunst remediering i kollasje blogging ny genre/medium rent digital hypertekst-genre personlig logg, jfr. Bush sin sti i Memex brakt fram av Castells fire kulturer

dataspill den vide og smale definisjonen dataspill, puslespill, programvareleketøy ulike akademiske tilnærminger i forlengelsen av studier av andre narrative medier (vanlig før) som et eget medium med egen metodikk og tilnærming (populært nå) historisk utvikling i forhold til arkadespill konsollspill pc-/mikrodatamaskin-spill enorm utvikling innenfor online-spillene store sosiale og økonomiske konsekvenser idétørke og kjønnsperspektiv

kort om syndikering innhold som tjeneste viktig for spredning av blogger innhold som man kan abonnere på VG.no Dagbladet.no NRK.no aggregator

nettverkssamfunnet verdien av nettverket øker eksponensielt med antall noder hvordan forstå virtuelle fellesskap egenskaper ikke-lokalisert, skriftlig (til nå), mindre normativt, mindre stabile, mer spesialiserte Castells problematisering nettverk heller enn fellesskap utvikling i forlengelse av urbanisering/individualisering digitale organisasjoner organisasjoner forstått som kommunikasjonsnettverk endret av nye medier

problemområder  rettighetsproblematikk  sensur  personvern  digital divide