HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta, 19.10.2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

I.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Verdens 7 underverk.
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Arbeidsløs.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Taushetsplikt for frivillige
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Den autentiske læringsdialogen
Goffman, Garfinkel og Giddens
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Dialektisk relasjonsteori
- Verdsettende ledelse
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Avdeling for sosionomutdanning
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Kvalitative og kvantitative metoder
“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO.
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004.
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
Kvalitative og kvantitative metoder
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Selvtillit Hvordan kan dere se at denne gutten har selvtillit?
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

HUMSAM etablererkurs Karrieresenteret ved UiO Vidar Grøtta,

Bevisstgjøring av egen kompetanse -for å skape trygghet og selvtillit -for å kunne ta kompetansen i bruk -for å kunne fortelle andre om den

En HUMSAM’ers kompetanse Individuelle ferdigheter Fagspesifikk kompetanse HUMSAM-kompetanse Generell akademisk kompetanse

”…Selv var jeg ferdig med hovedfag i historie for snart tre år siden, uten å vite helt hva slags kompetanse jeg hadde og hva jeg kunne brukes til. I dag vet jeg mer: De ferdighetene jeg fikk utviklet gjennom studiene - å jobbe selvstendig, ferdigstille kvalitativt gode produkter innen en gitt tidsfrist, behandle store mengder informasjon, trekke ut det essensielle, analysere og videreformidle budskapet i en klar og konsis skriftlig og muntlig form - det har jeg bruk for hver eneste dag.” - Ragnhild Mork, tidligere informasjonsleder, BI

HUMSAM-kompetanse Hva kan dere som ikke andre kan (like godt)? Hvordan kan dere få fortalt andre om dette?

Fagspesifikk kompetanse Utfordringer for nyutdannede: Total identifikasjon med faget Fagterminologi Metoden og dens overføringsverdi glemmes

Individuelle ferdigheter Finn 3 ting du er god til – uavhengig om du har studert det! Finn tre ting du IKKE er så god til