KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Det kommunale og det statlige barnevern
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Orientering for Gratangen kommunestyre
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune rådmannen Foreløpig orientering økonomiplan Administrasjonsutvalget – Ola Stene 1 Økonomiplan Presentasjon.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Visjoner om kommunesamarbeid
Assertive Community Treatment (ACT) Et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i Mosseregionen, Sykehuset Østfold og Sosial- og Helsedirektoratet.
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Studentliv - Regnskapskurs for små foreninger - Modul 4
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Samarbeidsprosjekt utvikling av felles tjenester – Gratangen, Lavangen, Salangen og Ibestad kommuner Orientering for Lavangen kommunestyre
Biogassproduksjon ved kommunale avløpsrenseanlegg.
Friluftsrådenes Landsforbund
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Fylkesdelplan Mosseregionen – Regional utvikling Regionalt samarbeid innb i tettsteder (9/10) i kommune- sentrene (4/5) i.
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Hobøl kommune Hva gjør Hobøl kommune for å gi tjenester etter nasjonale føringer ?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
1 1 Kommunal tjenesteproduksjon - Hvordan få med hele bildet?
Utredningsutvalget for Fredrikstad, Hvaler og Råde 4. utvalgsmøte 22. januar Kl
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Den gode skoleeier I Nes.
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Orientering om Solli skianlegg
Miljørettet helsevern
Utgreiing av kommunestruktur
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Komité mennesker og livskvalitet
Komité mennesker og livskvalitet
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Komité mennesker og livskvalitet
Seminar med partiene 14. november 2018
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
BUDSJETT 2020 OG ØKONOMIPLAN 2020 – 2023
Utskrift av presentasjonen:

KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler

Disposisjon Kort om grunnstrukturer i regionen Fakta om dagens samarbeidsordninger Felles prosjekt ”Interkommunalt samarbeid i Mosseregionen – veien videre”. Personlige betraktninger

Mosseregionen Folketall pr Landareal km 2 Moss ,0 Rygge ,8 Råde ,3 Våler ,1 Mosseregionen ,2

Store samarbeidsmuligheter Korte avstander mellom kommunene –Felles arbeidsmarked –Felles boligmarked –Felles næringsliv Kommunene av ulik størrelse –Men mindre enn i mange andre regioner –Mulig å utvikle et likeverdig samarbeid

Eksisterende samarbeidsordninger Omfattende samarbeid –Regionråd –Eierskap i AS/IKS MASVO AS Krapfoss industrier AS MOVAR IKS –Underliggende selskaper f eks MOVAR Næring AS, Alarmsentral Brann Øst AS Krisesenteret IKS Visit Moss AS Mosseregionen Næringsutvikling AS Østfold interkommunale arkiv IKS Driftsassistansen for Østfold IKS

Eksisterende samarbeid Vakttelefon for barneverntjenesten Mosseregionens interkommunale legevakt Miljørettet helsevern Felles landbrukskontor (Moss, Rygge, Råde) Samarbeid på økonomi og tjenesteområder –Regnskap (Rygge, Råde) –Fakturering og innfordring av kommunale krav –Lønn –Sentralbord –Skatteinnkreving (Rygge, Råde, Våler) –Innkjøp av nytt økonomisystem

Andre typer samarbeid Uformelle fagnettverk Prosjekter og annen midlertidig aktivitet –Felles rullering av kommuneplanene Oppfølging av fylkesplanarbeidet Medlemsbaserte samarbeider og foreninger –Østfoldhelsa –Nettverk av helse- og miljøkommuner

Gevinster ved samarbeid 1.Flere og bedre tjenester 2.Betydelige mulighetene for læring og erfaringsoverføring 3.Mulighet for mer spesialisering 4.Mindre sårbare ved fravær/ferieavvikling 5.Mer helhetstenkning - samordning 6.Billigere drift (?)

Interkommunalt samarbeid i Mosseregionen veien videre Likelydende vedtak i kommunestyrene sommeren 2009

Likelydende vedtak: Våler kommunestyre ber rådmannen fremme forslag om utvidet samarbeid med de øvrige kommunene i Mosseregionen, der en eller flere av følgende målsettinger kan nås: Reduserte driftskostnader Bedre driftsregularitet ved fravær/ferie Bedre kvalitet på tjenestene, ved større mulighet for spesialisering Bedre rekrutteringsmulighet og bredere kompetanse, pga større faglig/sosialt miljø Styrking av kommunenes og regionens omdømme

Likelydende vedtak 2 Rådmannen bes legge fram KOSTRA-tall og egne regnskapstall for hvert prosjekt som foreslås, for å sikre at målsettingen for det enkelte samarbeidsområde blir realistisk. Hvert samarbeidsprosjekt skal inneholde framdriftsplan, hvor det blant annet redegjøres for økonomiske effekter i kommende økonomiplanperiode

Likelydende vedtak 3 Våler kommunestyre er inneforstått med at det planlegges opprettet egne omstillingsfond, for å sikre finansiering av omstillingskostnader til drift og investeringer i kommende økonomiplanperiode. Rådmannen bes legge dette inn i sitt forslag til årsbudsjett for 2010 og økonomiplan for Kommunestyret forutsetter at hver kommune bevilger det samme beløp pr. innbygger, med ett beløp pr. innbygger til investeringer og ett beløp til drift. Våler kommunestyre er inneforstått med at den samlede omstillingskostnaden til et prosjekt dekkes fra fondet/fondene, uavhengig av hvor stor andel av kostnaden den enkelte kommune trenger til omstilling hos seg.

Likelydende vedtak 4 Våler kommune ønsker å delta i samarbeidsprosjekter som gir god effekt for regionen samlet, selv om effekten for Våler kommune vil være varierende i de enkelte prosjekter. Kommunestyret forutsetter at hvert prosjekt godkjennes av kommunestyret, for å påse at ingen kommuner må ta urimelig store belastninger for å oppnå en gunstig effekt for regionen som helhet.

Vedtak 5 Hvert prosjekt som foreslås skal inneholde et konkret forslag til organisasjonsmodell for samarbeidet. Våler kommunestyre ber rådmannen om å foreslå samarbeid om større områder innenfor de administrative tjenestene. Når det gjelder innbyggerrettede tjenester, ønsker kommunestyret å få seg forelagt forslag til både store og mindre samarbeidsområder, gjerne basert på allerede etablert, godt samarbeid mellom kommuner i regionen. Det er ønskelig at flere samarbeidsprosjekter fremmes for politisk behandling samtidig.

Lokalisering av hovedkontor for 109 ordninger

Hovedprosjekter Administrativt hovedprosjekt, med delprosjektene Økonomi, Personalforvaltning og ”Saksbehandling/informasjon”. –Trinn 1 ”Økonomi”. Innbyggerrettet prosjekt, foreløpig tittel ”Samhandlingsreform/Helse og omsorgtjenester” Avventer klarere styringssignaler/rammebetingelser fra staten.

Noen betraktninger Flere kommuner er avhengig av samarbeid eller andre løsninger for å sikre likeverdig velferd og utvikling Utvidet samarbeid kan gi betydelige gevinster Samarbeidsprosjektene utvikles for sakte til å møte sentrale utfordringer Samarbeid vs kommunesammenslåing Budsjettkontroll med samarbeidsprosjektene –Lever de sitt eget liv? –De som styrer mister overblikket? Demokratisk underskudd? –Vikarierende argumenter?

Flere betraktninger… KRD –Nei til tvangssammenslåinger Men hva så? –Mer fokus på å gi råd, tilrettelegge for velfungerende samarbeidsløsninger KS –Er strukturendringer målet?