i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltaking, inkludering og velferd
Advertisements

© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Forskning på introduksjonsprogrammet – status og muligheter
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
IMDis samling med fylkesmannsembetene 26. februar 2013
Demensteam Lier Kommune
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Flyktningkonferansen 2008
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Nasjonalt introduksjonsregister
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulikheter og variasjoner
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
KVALIFISERT TIL KVALIFISERING?
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Utskrift av presentasjonen:

i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør Mål og resultater i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør 10.04.2017 •

Introduksjonsloven Fra forsøk til lov til merkevare på kort tid Nytt verdigrunnlag; Fra klient til kandidat Fra inntektssikring til kvalifisering Fra kollektivisering til individualisering 10.04.2017 •

Hvorfor fokus på mål og resultater? Fungerer ordningen? Grunnlag for evaluering – trengs nye tiltak/metoder? Synliggjøre arbeidet Mål er ikke statiske Dårlige resultater kan ha gode forklaringer Mål 09: 65% i arbeid/utdanning … og hvordan gikk det? 10.04.2017 •

Resultater introduksjonsordningen 2009 % andel direkte over i arbeid eller utdanning Måltall gitt i tildelingsbrev 2009: 65 % går over i arbeid eller utdanning direkte etter avsluttet introduksjonsprogram – Resultat 2009: 44 % gikk over i arbeid eller utdanning etter avsluttet program Måltall 2010: 65 % er i arbeid eller utdanning 1 år etter avsluttet introduksjonsprogram 21 % negativt resultatavvik ift måltall - % andel direkte over i arbeid eller utdanning 9 prosentpoeng lavere resultat i 2009 sammenlignet med 2008: overgang til arbeid er redusert med 9 prosentpoeng Andel over til utdanning omtrent uendret Måloppnåelse menn: 49 % (61 % i 2008) Måloppnåelse kvinner: 38 % (47 % i 2008) Andel over til tiltak i NAV økt med kun 4 p.p fra 18% i 2008 til 22% i 2009. Dette kan ha sammenheng med liten kapasitet i NAV, samt lave forventninger til muligheter til arbeid pga. finanskrisen. Det er lagt opp til et nært samarbeid mellom kommune og NAV i arbeidet med introduksjonsprogrammet. Siden innføring av NAV reformen har en del kommuner valgt å legge ansvaret for kommunens forvalting av introduksjonsordningen i kommunens NAV kontor. FoU-prosjektet ”Kartlegging og analyse av introduksjonsordningen organisert i NAV” igangsettes i 2010. Andel over i ”Annet” økt med 5 p.p. fra 13% i 2008 til 18 % i 2009 (dvs. ikke offentlige ytelser, ikke arbeid, ikke utdanning) Det er store forskjeller i kommunenes måloppnåelse. (Best av de store kommunene var Sandnes kommune med 68 % måloppnåelse i 2009. Oslo hadde kun 43 % måloppnåelse). 10.04.2017 •

Resultat 1 år etter avsluttet program Kilde: SSB Resultater status i 2009 for de som avsluttet introduksjonsprogram i 2008 vil foreligge senere i 2010. 10.04.2017 •

Resultat direkte etter avsluttet introduksjonsprogram 2009 Kilde: NIR og innrapporterte tall fra kommunene Totalt gikk 44 % direkte over i arbeid eller utdanning etter avsluttet program i 2009. (53 % i 2008) 10.04.2017 •

Bakgrunnsbilde for 2009 Faktorer som kan ha bidratt til svak måloppnåelse: - Økt ledighet Økning på ca 3 % for innvandrerbefolkningen i 2009 fra 2008 - Bosettingen økt med ca 40 % Ressurssituasjonen i kommunene - Flere kvinner avsluttet program i 2009 Måloppnåelse for kvinner i 2009 kun 38%, redusert med 9 p.p - Økt antall deltakere i program i 2009 Økt med 41 % fra 2008 10.04.2017 •

Mål for 2010 55% i arbeid/utdanning etter introprogram 65% i arbeid/utdanning 1 år etter avsluttet intro 10.04.2017 •

IMDis fokusområder i 2010: Kvinner Brukermedvirkning Bidra til å utjevne resultatforskjeller i kommunene 10.04.2017 •

Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkordet er …. KOMPETANSE 10.04.2017 •

K for KVALITET Knagger: Er tiltaket i tråd med lovens formål? Er det knyttet til målene i den individuelle planen? Er det kvalifiserende? Er det individuelt tilpasset? Fører det til progresjon? Kommer det til riktig tid? 10.04.2017 •

Hva fremmer gode resultater i intro? Stikkord: KOMPETANSE K for KVALITET O for OMSTILLINGSEVNE M for MÅLRETTING P for PRAKSIS E for EIERSKAP T for TETT OPPFØLGING A for ANSVAR FOR EGEN LÆRING N for NORSKOPPLÆRING S for SAMARBEID E for EGENEVALUERING 10.04.2017 •

Hva kan IMDi tilby? Informasjon og veiledning Møter med kommuner Innhente og systematisere gode grep og effektive metoder Kople kommuner Opplæring Med utgangspunkt i lokale behov Maihaugenkonferansen Kompetansesenter og pådriver Kommuner, FM, NAV, BLD Programrådgiverutdanning 10.04.2017 •

Lykke til med arbeidet! 10.04.2017 •