Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

2004 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Jorun Buli Hollmberg 2004 Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” (Lassen 2002,
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Samspill og Samhandling
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Språk og sosialisering
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Etterutdanning Lillehammer barnehage - HIO høst Vibeke Bjarnø Innvandrere, hverdagsliv og sosial integrering Mestrer du møtet/ samarbeidet med.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Dialektisk relasjonsteori
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Estetisk læreprosesser
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Spesialpedagogisk rådgivning
Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Responsferdigheter & Kartlegging
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2008 Trening av kommunikasjonsferdigheter Pedagogiske rollespill & refleksjon.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Asperger syndrom og ADHD
Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Kommunikasjon; forutsetninger
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Nå er de revidert!.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning 05.09.05 Liv M. Lassen Anbefalt lesning: Lassen (2002) Rådgivning, kunsten å hjelpe, s 47-58, s.71-84, 170-171, 175 Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 Prosess Fra et nåværende ståsted mot et ønsket ståsted (Carkhuff, Egan) En planlagt endring av praksis for det bedre (Skogen & Sørlie) Fokus mot det neste utviklings/vekst sone (Dunst, Trivette, Deal; Vygotsky) Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsnings modell for Innovasjon Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Å overkomme hindringer Caplan - mangel på kunnskap,ferdigheter, selvtillit, objektivitet Barrierer - psykologiske, praktiske, verdi, makt Uttrykk - motstand, avbud, avslutning, kritikk Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 Prosessens resultat “For det bedre eller for det verre” (Carkhuff & Anthony, 1988) Bedring - økt forståelse, handlingskapasistet, sikkerhet Forverring- økt frustrasjon, forvirring, oppgitthet (Rønnestad, 1984) Farene Å gå i veien Bli overveldet Intoleranse for det uferdige, kaos, frustrasjon Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 Sikring Sakskompetanse- faglig spisskompetanse, systemkompetanse, etiske rammer Prosesskompetanse- Prosess forståelse Profesjonelle rådgivningsholdninger/ egenskaper Kommunikative evner Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Det profesjonelle ansvaret Legge så mye til rette som mulig med reflektert bevissthet med tilstrekkelige ferdigheter med varhet og etisk sensitivitet Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 Møtet Grunnleggende holdninger - legger en ramme for møtet mellom rådsøker og rådgiver slik at interaksjon kan skje “relasjonen kommer først” for at kommunikasjonen skal flyte - G. Bateson Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Den profesjonelle samtalen Davis 1995: Rådgivning er å lytte til og snakke med mennesker. Lassen 2000: Rådgivning er en kommunikativ prosess mellom to eller flere mennesker hvor samspillet er definert i klare rammer med hensyn til forholdets karakter, dets innhold og tidsbegrensning. Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Liv M. Lassen, Rådgivning 2005 “Communicare” Å gjøre felles Samhandling i en vid forstand De som inngår i en relasjon er begge ansvarlig for den Mennesker kan ikke la være å kommunisere. Å ikke kommunisere er også kommunikasjon (Bateson) Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

”Alt er kommunikasjon” Det verbale (ord; språk) og ikke verbale (gester, tonefall kroppsspråk, hvordan vi uttrykker, osv.) Konteksten: sted, kultur, språket, osv. Hovedbudskap vs. underliggende spor : symfonien vs. hver instrument reflektiv praktikker : holdninger, teori, praksis, prosess analyse ulike versjoner av virkelighet -- fortolkninger / respons fokus -- hva hører man selv on man lytter (assosiasjoner, egne tanker, forberedelse av replikk) W.L. Hurwitz Liv M. Lassen, Rådgivning 2005

Kommunikative ferdigheter og rådgivningsprosessen Rådgivers evner Fremmer rådsøkerens genuin oppmerksomhet involvering & kontakt anerkjennende respons utforskning (problem/ønske) personliggjøring innsikt & eierskap igangsetting av forsøk handling & bestyrking Liv M. Lassen, Rådgivning 2005