Liv M. Lassen/ 20091 Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Hvordan intervjue en forsker?
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
God kommunikasjon med små barn
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
- roller og forventinger
Rådgivningsferdigheter
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva gjør førsteinntrykket
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Dialektisk relasjonsteori
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan virker Internett
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
"God bagasje på livets reise."
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Responsferdigheter & Kartlegging
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Livsstilsending - uke 5 -
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Kapittel 14: Tale og lytte
Kommunikasjon; forutsetninger
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Danning og voksenrollen i barnehagen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen

Liv M. Lassen/ Rådgivers ferdigheter påvirker rådsøkers prosess n Rådgivers oppmerksomhetsferdigheter - Påvirker rådsøkers muligheter til å involvere seg i egen vekst og forandring – Fremmer etablering av kontakt og følelser av trygghet og tillit – Hjelper i forhold til å overkomme hindringer og barrierer

Liv M. Lassen/ Målesetningene: å legge til rette for rådgivningprosessen n At rådsøker møter (overkomme hindringer) n At rådsøker slapper av (føle seg trygg, velkommen) n At rådsøker begynner å uttrykke seg nonverbalt (kunne være seg selv) n At rådsøker klarer å uttrykke seg i personlig vendinger (jeg, meg, mitt, osv.)

Liv M. Lassen/ Forberedelse til oppmerksomhet n Forberede rådsøker n informere, oppmuntre n Forberede situasjonen n rom, sitteplasser, matriell, unngå avbrytelser n Forberede deg selv n gjennomgå henvisning n husk navn n tenke igjennom viktige punkter & temaer

Liv M. Lassen/ Signalisering av oppmerksomhet n Nonverbal språk til rådgiveren – stilling – mimikk – øyenkontakt n Minimale responser – lyder som bekrefter: mmm, a-ha, osv. – små ord: ja, ja vel, du sier ikke, akkurat

Liv M. Lassen/ ”Awareness” n Rådgivers awareness – Innersonen: det som skjer i en selv – Yttersonen: omgivelsene og den andre – Mellomsonen: våre tanker og følelser om det som skjer meoolom meg og omgivelsene, hvordan jeg reagere og oppfatter det. n Rådsokers awareness – Å kunne forstå seg selv og kjenne sine behov – Sortere erfaringene slik at de gir mening

Liv M. Lassen/ Registrering & tolkning n Åpenhet heller enn forutbestemthet n Beskrive heller enn forklare n Ingen objektiv sannhet! n Vite at vi tolker n Sjekke ut egne tolkninger & fordommer n Bli bevisst flest mulige tolkninger

Liv M. Lassen/ Fokus n Det vi tror på leter vi etter n Det vi vier oppmerksomhet, vokser n Narrativer – ”spotlight” / skygge n Gestalt- Figur/ grunn n Blinde spots- Egan

Liv M. Lassen/ Sikring av Oppmerksomhet n Plassering n vinkel n høyde n med/ uten bord n distanse n Oppnåelse av øyenkontakt n tilgjengelig men ikke påtrengende n overfladisk og dype

Liv M. Lassen/ Å Observere n Grunnlag for å anta energinivå n Atferd og utseende n Kongruens n Kroppspråkets mange signaler n 700,000 ulike signaler; ansiktes 250,000 ulike uttrykk (Burgoon) n Kultur avhengig n Ikke dømmene

Liv M. Lassen/ Observeringer gir nyttig informasjon n I forhold til å legge til rette for prosessen – Hva skal til for at rådsøker føler seg komfortable? n I forhold til å lede prosessen – Hvor fort kan jeg anta vi kan gå frem? n Energinivå, kongruens – Sentrale tema ut fra kroppsspråk, betoning!

Liv M. Lassen/ Aktiv Lytting n Åpen & uten forutinntatthet n Krever motakkelighet & villighet til å bli beveget n aktiv, utstrakt, engasjert, fokusert, intens, vital n opptar hele rådgiveren n bruker egen følsomhet til å registrere & ta hensyn til usikkerhet, angst, forvirring n Å ta den andre på alvor

Liv M. Lassen/ Funksjoner n Lytte for å forstå n Lytte for å bekrefte n Tåle det ulogiske, uforståelige n Oppgi egen kontroll n Følge, støtte, drive prosessen

Liv M. Lassen/ Lytting inkluderer: n Registrering av ordene brukt i beskrivelsen – VAKO forskjeller avspieles i ordene n Tonefallet - variasjoner & styrke n Tempo i formidling n Hovedtemaene som repeteres -- vekting

Liv M. Lassen/ Carkhuffs 5 trinn av oppmerksomhet n Uoppmerksom – ikke mentalt tilstede n Overfladisk oppmerksom – raske råd/ fort tolkning n Speile innhold – krever aktiv lytting n Speile tanker og følelser – må kombinere observasjon av ikke verbal adferd & lytting n Fange opp og speile dypere tanker (mening) og følelser – basert på empati, inkludere de blinde spotsene og vekting

Liv M. Lassen/ “Timing & Matching” n Gi tid - ikke avbryt n Pauser n Forfølg rådsøkers tanker og utsagn. n Matching: n pass på likheten i nonverbal signalisering n dansen i en god dialog n Bruk samme ord

Liv M. Lassen/ Oppmerksomhet ved Systemarbied n Fordrer en systemkompetanse, fleksibilitet, oversikt & energi. n Krever ofte dobbelt eller tredobbel observervasjon. n Viktig å klare å fange “hele” bilde; alle sine utsagn. n Likeverdig kommunikasjon kan fremme synergi & inspirasjon.

Liv M. Lassen/ Positiv effekt av oppmerksomhet n “ å skape de gode møtene”: n hvor rådsøkeren føler seg velkommen n føler seg sett og anerkjent n føler seg hørt & tatt på alvor n føler at rådgiveren intresserer seg for ham n føler at rådgiveren “joiner” ham i sin utviklingsprosess n At rådsøker overvinnner barrierer og klarer å involvere seg i sin utviklingsprosess.