Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Fra stebarn til knutepunkt? Fremtidens legevakttjeneste
Konklusjoner Anne Hafstad Legemiddelindustrien blir stadig mer kreativ for å få oss til å skrive om deres produkter Deres jobb er å selge mest mulig.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Introduksjonssenteret
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hva slags kunnskap trenger vi
1 Jeg og samfunnet.
Rotarys livskraftige framtid Distrikt 2300,
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
"God bagasje på livets reise."
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Eikeli videregående skole FAGVALG. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Forberedende samtaler
Fremtidens spesialsykepleiere
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
VALGRETNINGER VG3 SKOLEÅRET
Utdanning som sprenger grenser
IKT for læring Mattias Øhra.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Ledelse.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utdanning som sprenger grenser
Utskrift av presentasjonen:

Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?

1.Om samfunnet 2.Om medisinen 3.Om utdanning av leger som konsekvens av 1. og 2.

Samfunn (wikipedia): Et samfunn er en gruppe individer som lever sammen og deler institusjoner og som ofte har en felles kultur, felles tradisjoner og interesser.

Medisinens mandat er å fremme helse og bekjempe sykdom. Med alle tilgjengelige verktøy

Har medisinen en konstant kjerne? Kritisk tenkning og kreativitet Vitenskapelig forståelse Trygghet og refleksjonsevne Evner til kommunikasjon og samarbeid Ekspert på ”mennesket”

Lege = LK + LV

Hva bringer fremtiden? - Medisinsk utvikling - Politikk, økonomi og samfunn

Legers utdanning må derfor være tilpasningsdyktig både med hensyn til innhold og virkemidler. Slik kan legers utdanning utvikle seg kontinuerlig i takt med medisinen og samfunnet.

Tilpasningsdyktighet på to nivåer: 1.Hvilken kunnskap bør legen ha (LK + LV)? 2.Hvordan tilegner man seg best den kunnskapen?

Konklusjon: Vi må forberede oss på en usikker fremtid. En løsning er å gjøre som naturen alltid har gjort: Forsikring gjennom variasjon. Ved å dele legers kompetanse inn i LK og LV, kan vi utdanne en legestand som til sammen er klar for alle tenkelige utfordringer.