Oslo og Omegn Bilbransjeforening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EØS, velferdstjenester og det rettslige handlingsrommet
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Byggevareforordningen – Hva betyr det for byggevareindustrien?
Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
CE-merking av byggevarer
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
Styring av bilskader (reparasjoner)
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 16.november 2010 Velkommen til medlemsmøte i Oslo og Omegn Bilbransjeforening 16.november 2010 Næringslivets.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Kvalifikasjonsordning
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Markedstilsyn og moduler
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
EUs VOC-lovgivning •Den første EU-lovgivningen, 1999/13/EF (”Direktivet”), fastsetter EU-regler for å begrense mange industriprosessers utslipp av flyktige.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
Pensjon.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Fjernvarmedagene 2010 MID i praksis MID informasjon Hva er MID ?
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Egne ansatte eller innleie?
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Frivilliges innsats og plass i fremtidig eldreomsorg
Midlertidige ansettelser i usikre tider
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Rådmannens arbeidsrettslige stilling ved kommunesammenslåing
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
Hvordan forhandles det?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
Interessentdialog Småskala matproduksjon Stein Ivar Ormsettrø
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Utskrift av presentasjonen:

Oslo og Omegn Bilbransjeforening Medlemsmøte 26. mai 2010 Advokat Ian Anders Tobiassen i.tobiassen@haavind.no

GRUPPEUNNTAKET for bilbransjen Hva skjer etter 31. mai 2010? ALLER SISTE NYTT ! !

Kommisjonens konklusjon: ”En mer smidig ordning som i høyere grad er inspirert av de generelle prinsipper for vertikale begrensninger som fastsatt i forordning 2790/1999, kunne ha sikret samme beskyttelse av konkurransen på markedet, og samtidig ha medført lavere etterlevelsesomkostninger for virksomhetene og et mer effektivt håndhevelsessystem for konkurransemyndighetene.”

Gruppeunntaket for bilbransjen utløper den 31. mai 2010 I EU Kommisjonens rapport av 22. juli 2009 ble det lagt frem 4 alternativer: Status Quo: Forlenge gjeldende gruppeunntak for bilbransjen (eventuelt med justeringer) La det generelle vertikale gruppeunntaket regulere også bilbransjen La det generelle vertikale gruppeunntaket gjelde med egne retningslinjer for bilbransjen La det generelle vertikale gruppeunntaket gjelde, men med et sektorspesifikt gruppeunntak for ettermarkedet for å sikre tilgang på deler og teknisk informasjon

CECRA’s standpunkt Ønsker å beholde gjeldende gruppeunntak GU 1400/2002 virker! Det er hyperaktiv konkurranse i bilbransjen – CECRA enig med Kommisjonens konklusjon. CECRA mener dette i stor grad skyldes GU’et (ikke overkapasitet, konkurranse fra Asia og teknologisk innovasjon.) CECRA stiller seg uforstående til Kommisjonens påstand om at bestemmelsene i art. 3 er uten effekt eller motvirker konkurranse. Ingen reell grunn for endring

ACEA’s standpunkt: Ønsket opprinnelig å beholde det gjeldende GU, men uten de reglene som beskytter forhandler ved oppsigelse Bl.a. reglen om at oppsigelse må begrunnes Oppsigelsesfrister Ønsker nå ikke et nytt gruppeunntak, men at det generelle gruppeunntaket skal gjelde også for bilbransjen

21. desember 2009: EU Kommisjonen sendte over et helt konkret forslag til nye regler til de nasjonale konkurransemyndighetene

EU Kommisjonens forslag i desember 2009: Midlertidig forlengelse av eksisterende Gruppeunntaket med 3 år fra 1. juni 2010 Sektorspesifikt gruppeunntak som regulerer ettermarkedet (sikre tilgang til tekniske opplysninger, salg av reserve deler etc) Gjeldende fra 1. juni 2010. Det vertikale gruppeunntaket vil fra 1. juni 2013 gjelde for salg av nye biler, med retningslinjer for bilbransjen

Konsekvens oppsummert: Forhandler: Geografiske eneområde igjen tillatt, altså mindre intra brand konkurranse Mindre flermerkesalg? Kobling verksted/salg er OK Ikke begrunne oppsigelse Ikke rett til å overdra kontrakt? Slutt på oppsigelige kontrakter?? Produsent/Importør: Større kontroll over distribusjonsnettverket Vil kunne pålegge forhandler langt flere konkurransebegrensninger Større frihet til å fastsette innholdet av bilforhandlerkontrakter

Oversikt – produsentkontroll nå: Distribusjonssystem Antallet forhandlere Kvalitativ standard på nettverk Geografisk plassering av forhandlere Eksklusiv X Kvalitativ Kvantitativ

Produsentkontroll det vertikale GU: Distribusjonssystem Antallet forhandlere Kvalitativ standard på nettverk Geografisk plassering av forhandlere Eksklusiv + selektiv distribusjon X

Hovedelementene i det sektorspesifikke gruppeunntaket for ettermarkedet: Det generelle gruppeunntaket vil gjelde (hvis produsenten har mindre enn 30 % markedsandel!!) I tillegg spesialregler for ettermarkedet: Ikke adgang til å begrense salg av deler i et selektivt distribusjonssystem til uavhengige forhandlere Ikke adgang for en bilprodusent å avtale en begrensning av en deleprodusents salg av deler til autoriserte og uavhengige forhandlere Ikke adgang for en bilprodusent å avtale en begrensning av en deleprodusents adgang til å plassere sitt varemerke eller logo på komponenter

Hva med de merker som har mer enn 30 % markedsandel innen ettermarkedet? (de fleste!) IKKE OMFATTET AV GRUPPEUNNTAKET! Produsenten må selv vurdere om kontraktene er lovlig i forhold til konkuransereglene. Retningslinjene sier: Rene kvalitative selektive distribusjonssystemer er normalt ikke omfattet av forbudsbestemmelsene i konkurranslovgivningen Vilkår: Produktets egenskaper må nødvendiggjøre bruk av kvalitativ selektiv distribusjon Utvelgelse av verksteder basert på objektive og enhetlige kvalitative kriterier som ikke praktiseres på en diskriminerende måte De kvalitative kriteriene må ikke gå lenger enn nødvendig

Konsekvens for verkstedavtaler (med forbehold): Hvis de oppfyller vilkårene kan de i utgangspunktet løpe videre uten å måtte sies opp av produsent/importør Må ikke begrense: Adgang til teknisk informasjon Misbruk av garantier (vilkår for at garantien skal gjelde at det kun er brukt autorisert forhandler) Tilgang til nettverket (kobling av salg og verksted vil ofte være problematisk, men ikke nødvendigvis hvis ny aktør i et marked) salg av deler Vil noen produsenter optimalisere sine kontrakter (les: si opp?) Ikke lenger så klare linjer mer komplisert regelverk

Hva nå ? – nytt gruppeunntak neste uke? : 1. juni 2010: Hva skjer med ettermarkedskontraktene? 1. juni 2013: Hva skjer med bilforhandlerkontraktene? Det jobbes på europeisk nivå for å få inn endringer i EU’s agent direktiv.