Reidar Conradi, landsbyhøvding

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Tilpasset opplæring i en lærende skole
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Kirsten Ribu HiO Hva slags student er jeg? Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Arthur Johnsen©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen 2008 Ramme , spørsmål og avklaringer 1.Trekking – resultat.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Infomøte 3.KomTek Studieretning Nett og tjenester
Gullfakslandsbyen2009.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Reidar Conradi, landsbyleder
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2006 Landsby 14: Jenter&Data: en kortvarig forlovelse? Oppstart i R4, onsdag 11. jan Reidar.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Reidar Conradi, landsbyhøvding
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Reidar Conradi, landsbyhøvding
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Creative response process
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Reidar Conradi, landsbyhøvding Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2008 Landsby 10: Internettet og nye arbeidsprosesser Oppstart i R4, onsdag 9. jan. 2008 Reidar Conradi, landsbyhøvding Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet www.idi.ntnu.no/~conradi , conradi@idi.ntnu.no, www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2007/ Tel 735.93444, 918.97029, Fax 735.94466

Innhold Målene til EiT generelt: http://www.eit.ntnu.no/ Praktiske opplysninger for TDT4851, landsby 10: http://www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2008/ Tverrfaglig oppgave: Internettet og nye arbeidsprosesser, fire eksterne “problemeiere (kunder)”. Gruppeprosesser i tverrfaglig prosjekt. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Målene med EiT-faget (1) NTNU, Institutt for telematikk, Leif Arne Rønningen Målene med EiT-faget (1) Kunnskaper Gruppeprosess Tverrfaglig samarbeid Ferdigheter Holdninger EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

EiT Læringsmål (2) Gjennom et tverrfaglig samarbeid (studieplan 2007-08) skal: Studentene skal arbeide i tverrfaglig sammensatte grupper og gjennom dette både få trening i å anvende sitt eget fag og utvikle sin fagkompetanse. Studentene skal utvikle sine evner i mellommenneskelig kommunikasjon og samhandling. Studentene skal arbeide med relevante problemstillinger fra arbeids- og samfunnsliv. Prosjektet skal ha et faglig nivå som i størst mulig grad svarer til den kompetanse studentene har i master-studiet. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Fag, mål, oppgave, landsby (3) Tverrfaglig prosjekt: 7,5 Sp for alle siv.ing./HF/SVT - og noen andre studenter i 4.studieår. Gruppearbeid om realistisk problemstilling. Tre mål: Faglig, prosess (prosjekt), egen læring. Eks. Prosessmål: kunnskap, ferdigheter, holdninger. Problemorientert læring i grupper: frihet under ansvar, takle faglige/gruppe-utfordringer under tids / ressurspress. Organisert i en “landsby”, med løst samarbeidende grupper rundt en landsbyhøvding og eksterne problemeiere. Landsbytema: Samarbeid over Internett. Fire problemeiere m/ hver sitt oppgavetema: NTNU om læring, TTO om innovasjon, NTNU om dataspill, Uninett om Internett-åpenhet. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Agenda, start onsdag 9. jan. 2008 (1) 0815-0845: Landsby-oppstart v/ Reidar Conradi, aud. R4 0845-1015: ”Bli-kjent” i gruppene, R4. 1015-1045: Intro fra fire problemeiere, R4 1045-1330: Gruppearbeid inkl. lunsj, mulige temaer, R4: Planlegge personlig-, gruppe- og landsbyarbeid Start på lærings/prosessmål, forventninger, gruppekontrakt Hvilke personlige egenskaper er viktig i ulike roller/arbeid Hvilke problemstillinger ønsker gruppen primært å jobbe med? Osv. osv. 1330-1400: Plenumsoppsummering med bl.a. gruppenes foreløpige resultater, R4 1415-1600: Felles intro om gruppedynamikk ved Turid S. Berg-Nielsen, Psyk., NTNU i aud. F1. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Agenda, andre dag 16. jan. 2008 i R4 (2) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1000: Hver gruppe innleder + plenum 1000-1400: Gruppearbeid inkl. lunsj + plenum Ta tak i oppgaven, finn konkrete problemstillinger Planlegg videre arbeid, læringsmål, gruppekontrakt 1415-1600: Kreativitet i grupper, Jan Eivind Danielsen, Oasen, NTNU, aud. F1 EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Agenda, tredje dag 23 jan. 2008 og påfølgende onsdager i R4 (3) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1030: Plenumsoppsummering Spesielt for 23.1, presentere gruppens: Prosjektplan Læringsmål Prosessmål Gruppekontrakt 1030-1400: Videre gruppearbeid inkl. lunsj 1415-1600: Utvikling, effektivitet og endring i grupper, Endre Sjøvold, IØT, aud. F1. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Agendaer senere onsdager i R4 (4) 30.1 i R4, 1315-1430: Mini-kurs i litteratursøk v/ UBIT. 5.3 i R4, 0900-1300: Midtveisoppsummering, m/ problemeiere. 30.4 i R4, 0900-1300: Avslutning, eksamen, m/ problemeiere. 7.5 i R4, 1000: Endelig innlevering av rapporter. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppeinndeling (5) Gruppe 3: Mer deltakede pedagogikk – IDI, NTNU Torvik Arne rneto@stud.ntnu.no, M HF MMUSV Musikkvit. Gilje Eivind Laugerud eivindgi@stud.ntnu.no, M IME MTDT Datateknikk Pedersen Øystein Aas oystein.pedersen@ntnu.no, M IME MTKOM Kom.tek. Viddal Per Martin permarti@stud.ntnu.no, M NT MTFYMA Fysikk&Mat Kalleberg Arne Kristian kalleber@stud.ntnu.no, M SVT Kogn&Bio Psyk Gruppe 4: Kan innovasjon planlegges? – TTO, NTNU Skar Bjørn jorsk@stud.ntnu.no, M HF MHIST Historie Mathisen Runar Os runaros@stud.ntnu.no, M IME MTDT Datateknikk Flaaen Odd Arild flaaen@stud.ntnu.no, M IME MTKOM Kom.tek. Villmo Harald Brugaard villmo@stud.ntnu.no, M SVT MTIØT Ind.øk. ?? Anholt Halvard halvasan@stud.ntnu.no, M HF MHIST Historie EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppeinndeling (6) Gruppe 5: Second Life Dataspill – ISS, NTNU Stock Ingrid stock@stud.ntnu.no, K HF MAVS Språk.komm. Høyum Øystein hoyum@stud.ntnu.no, M IME MIT Informatikk Johansen Michael michajo@stud.ntnu.no, M IME MTEL Elektronikk Jenssen Tor Søvasli torsovas@stud.ntnu.no, M IME MTKOM Kom.tek. Myran Lena lenam@stud.ntnu.no, K SVT Psyk. Gruppe 6: Internett og åpenhet -- Uninett Haugvik Thomas Ødegård haugvik@stud.ntnu.no, M HF MHIST Historie Egeland Jan Terje jantere@stud.ntnu.no, M IME MTDT Datateknikk Vegge Håvard havardv@stud.ntnu.no, M IME MTKOM Kom.tek. Meyer Jonas jonasm@stud.ntnu.no, M SVT MTIØT Ind.øk. . EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Veiledere (7) Tilretteleggere (“facilitators”): prof. Reidar Conradi, IDI Læringsass. Marianne Rasmussen Samdal, samdal1@online.no, 958.34930 og Yngve Solemdal, solemdal@stud.ntnu.no, 472.75044. Vil mest svare på prosess-spørsmål (“legge til rette”). Fire problemeiere/kunder: Gruppe 3: Hallvard Trætteberg, hal@idi.ntnu.no, 735.93443 Gruppe 4: Martin Stok, martin.stok@ntnu.no, 481.80185. Gruppe 5: Thomas Nilsen, thomnil@stud.ntnu.no, 477.57040 Gruppe 6: Kurosh Bozorgebrahimiü. kurosh@uninett.no, 913.93454 EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Praktisk om gjennomføring (8) Gruppeinndeling er gitt – 18 stud. i 4 grupper. Landsbymøter onsdager 0815-ca. 1300, obligatorisk fellesdel 0915-1200 i R4 (maks 4 fravær!). Midtveis-presentasjon onsdag 5. mars Avslutning onsdag 30. april, gruppevis: faglig rapport (50s.) prosessrapport (15s.) – presentasjon (f.eks. 45 min.). Pluss felles web-side for landsbyen. Vektlegging: Faglig del: 60%, prosess-del: 40%. Alle i gruppa får samme karakter. Prosessrapport: opplevd (tverr)faglig samarbeid, refleksjoner om egne erfaringer, anvendte prosesser, utfordringer i tverrfaglig samarbeid, rammevilkår, egen kompetanseheving m/ alternative tilnærminger. Føre refleksjonsbok (prosesslogg) over fremdrift / endringer / problemer / læring osv. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Prosess: mulig fremdriftsplan (9) Matriseorganisasjon: 4 primærgrupper. I tillegg delvis felles faglig problemstilling, og -metode, samt felles web-side. Utfordring for dere! Dere velger selv innhold (vs. problem-eier) og arbeidsform. To første uker: oppstart med målformulering, felles faglig problemstilling, prosess/grupperoller og fremdriftsplan: Lage prosjektplan Sette opp læringsmål, både faglig og prosess Lage gruppekontrakt Neste seks uker: Fordypning, lage diverse opplegg o.l. Midtveisgjennomgang etter åtte uker (5. mars): diskusjon og godkjenning av planlagt opplegg. Neste tre uker: Prøve ut opplegg; besøke og intervjue o.a.; En uke: påske (17.-21. mars). Siste fire uker: analyse, oppsummering og sluttrapport. Hele tiden: prosessøvinger, rollespill o.l. Avslutning: onsdag 30. april, med justerte rapporter 7. mai. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Praktiske hjelpemidler (10) Bjørn Sortland et al.: “EiT-boka”, Tapir, 2007,180 kr + kompend. om gruppeprosesser. Egen refleksjonsbok/logg Egen gruppekontrakt, etter to uker Egen web-side til landsby It’s learning, NTNUs web-system for tverr-kommunikasjon og informasjons-deling (“gruppevare”), via “knapp” nederst til høyre på https://innsida.ntnu.no/ Læringsass./fasilitator (Marianne og Yngve): ”Alt utenom det rent faglige”: Hjelpe til å forstå gruppeprosessen Hjelp til refleksjonsrapport EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Tverrfaglig oppgave: Samarbeid over Internett (1) Internett/web, en ryggrad i samfunnet: Enorm tilgang på (fri) informasjon, “alt” blir søkbart. Koble mennesker og organisasjoner sammen (“jorda blir flat”). Leder til nye samarbeids/arbeidsprosesser: alle har mobiltelefon og PC, virtuelle organisasjoner. “Social computing”: Åpen kildekode, Wikipedia, “creative commons” (dugnadsprodusjon), … Tverrfaglig perspektiv: virkelighetsforståelse og –tolking, jobbroller, sosiale endringer, kunnskapstolking/kontroll, maktforhold. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Samarbeid over Internett (2) Mulige generelle problemstillinger: Hvor god/pålitelig er informasjonen? I hvilke situasjoner er Internett viktig for samarbeidsprosesser? Hvilken rolle har Internett for privatlivet? På hvilken måte har Internett påvirket arbeidsprosesser og -organisering? Hva gjør nettdeling av informasjon med opphavsrettighetene? Hva gjør den lette tilgjengeligheten av varer og tjenester med folks pengeforbruk – nettbutikker? Og hva blir fremtidens Internett – og samfunn? EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Samarbeid over Internett (3) Litt mer konkrete problemstillinger: Å undersøke / foreslå / teste ut / kanskje forbedre samhandlingsprosesser i lys av: Hvilke aktører dominerer; er det de store mot de små, eller omvendt, eller ingen av delene? Hvordan bruker ulike grupper (barn, eldre) Internett? Hva slags emner er det mest/minst informasjon om? Hva slags kvalitet har informasjonen, og hvem har interesse av å forbedre kvaliteten, jfr. Wikipedia? Hva slags (nye) samarbeidprosesser fungerer best for hvilke formål? Hvilke opphavsretter bør brukes og vil deling medføre faktisk mersalg, jfr. iPod-diskusjonen? Nye forretningsmodeller når "mye" blir gratis? EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Samarbeid over Internett - utnytte din kompetanse i alt dette (5) IKT-fag: tekniske løsninger og muligheter? “Alle”: anvendelser av Internett/web. Økonomi/adm.: nye arbeidsprosesser, dugnadsproduksjon (åpen kildekode). Samfunnsfag: undersøke holdninger. Filosofi: se på virkelighetsoppfatning. Mediafag: Innholdsanalyse. For alle: analysere status, finne vinkling, lage “hypoteser” og studere/analysere empirisk; kritisk og reflekterende holdning. EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppe 3: Internett og åpenhet (6) Internett + web: Fabelakig innovasjon, men ikke planlagt. 1,3 milliarder mennesker tilkoplet. Hvem kontrollerer fremtidige standarder? Nett-tilgang har hittil vært nokså fri, kontrollert av teknokratene som bygde nettet. “Bundling”: kabelTV + kanaltilgang samlet i en tjeneste fra en leverandør => skille nett- og innholds-leveradør! Ulike prisstrukturer: betale for transportkvalitet? Sensur, som i Kina og Iran. Mediamonopoler: Schibsted, TV2, endog Telenor. Nett og innhold hos samme selskap, eks. nytt digitalt bakkenett med en lapskaus av eiere (Telenor, NRK, TV2, ...) EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Prosessmotivasjon (1) Siv.ing.-jobb er å finne konstruktive løsninger => la oss bli enda bedre, tverrfaglig, muntlig/skriftlig. Medisinstudiet, NTNU: problembasert læring fra 1. dag. Trend fra individuell ekspert til samspill: bort fra i retning av løs problemet => skap fremtiden få inn en ekspert => hjelp folk å lære identifiser en ansvarlig leder => involver alle finn den riktige teknikken => finn en egnet prosess finn den beste måten => finn en bedre måte få ordnet dette raskt => kontinuerlig forbedring Meget nyttig kunnskap i kommende 5. studieår, og overalt ellers: jobb, familie, venner, frivillige org., ... EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Prosessmotivasjon (2) Prosessferdigheter etterspurt av næringsliv og samfunnet, jfr. gallup ifm. innføring av 5-årig siv.ing.studium og Gullfaks PBL. Sosial prosess å avklare krav/oppgave og å lage løsning. Nær sammenheng mellom EiT og lederegenskaper. Typiske lederskapshandlinger er: Gir positive kommentarer til andres arbeid Aktiv lytting, holder øyekontakt, spør, gjentar med egne ord, utbroderer Ber om nærmere forklaring, og sier seg enig eller uenig Spør andre om deres syn, oppmuntrer til å delta Er uenig i sak, uten å angripe person Se senere litteraturliste for gruppedynamikk- og prosess-bøker. Har du/dere synspunkter her? EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (3) Overkapitler i gruppeprosessteori (tidligere bok til Bob Dick): Normer og regler Lederstil og autoritet Målsetting Kvalitet på produktet Effektivitet Kreativitet Trivsel Konflikt EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (4) Gruppeprosessteori: Struktur Straff / belønning Debatt / dialog Trygghet / usikkerhet Beslutningstaking Tverrfaglighet Eierskap Press EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (5) Øvrige stikkord i gruppeprosessteori: Stress Kunnskap om gruppepsykologi Demokrati / autokrati Respekt Ansvarsfølelse Personlighetstyper Motivasjon Engasjement EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008

Kort litteraturliste for prosessteori (6) Bjørn Sortland et al.: ”EiT-boka” (for 2008), Tapir, 2007, ca. 200 kr. Bjørn Sortland et al.: ”Prosesskompendium for EiT”, Tapir, 2008, ? kr. Innledninger ved Turid S. Berg-Nielsen, Jan. E. Danielsen og Endre Sjøvold. Bob Dick: Helping Groups to be effective, 2nd ed., ISBN 1-875260-09-9, Interchange, Australia, 380 s. (1991) – pensum i EiT 2002-2003 Donelson R. Forsyth: Group dynamics, Wadsworth Publishing (1998) Paul Moxnes: Positiv Angst i individ, gruppe og organisasjon – Et organisasjonspsykologisk perspektiv, Valdres (1989) Chris Argyris: Bryt forsvarsrutinene, Universitetsforlaget (1992) Christian Thaulow: Fasilitatoren, Tapir (2003) – kan lastes ned fra www.eit.ntnu.no Jern & Hempel: The rise and decline of groups, Tavistock (1999) T.M. Mills: The Sociology of small groups, Teacher education (1988) G. Dyer: Team building, Pearson education POD (1995) Edgar H. Schein: Process consultation, Prentice-Hall (1999) … og mye mye mer EiT-landsby 10, start 9. jan. 2008