Religionsskifte, kirkeorganisasjon og ny religiøsitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelser viser at 19 av 20 mennesker som tar en avgjørelse om å følge Jesus, gjør det før de fyller 25. Etter fylte 25 år blir 1 av
Advertisements

Norges historie Middelalderen Stavkirker
I.
Kirkevandring i Bodø. Bodin kirka,Rønvik kirka og Bodø domkirke.
Fra høvdingdømme til kongedømme av Guds nåde
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
5 Kultur.
Oppgaver til ukens sending
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Marius Vøllestad Bø vgs.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
ELDRE NORRØN TID: (VIKINGTIDA) YNGRE NORRØN TID:
Guds vrede.
Eventyr som litterær sjanger
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Norske Runer Språk i perioden
LIVET I KLOSTERET:.
Historie og ideologi.
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Høy- og seinmiddelalder i Europa (Del 1)
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Kirke og samfunn i England HIS 2139 Vår 2006 Forelesning 7 og 8.
2. Fortsett 1. setning i bibelen: I begynnelsen skapte Gud..
Kapittel 11: Pest og tap av norsk selvstendighet
Kapittel 7. Norge i middelalderen
Sett inn synes eller tro.
Sagadiktning og poesien Snorre Sturlasson
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
En liten smakebit på norsk historie
Kenya NLM startet arbeid i Kenya i Mye av NLMs arbeid er integrert i den lutherske kirke i Kenya. De nasjonale kirkene har selv ansvar for arbeidet.
Middelalderen 3påk
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Vikingtiden HIS1110 Høst 2008 Forelesning 1.
Intellektuelle i middelalderen Universitetene Det religiøse middelaldermennesket HIS2139 Vår 2006.
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Svartedauden og dens virkninger
Kan vi snakke om et kollektivt kristent minne i norsk kultur? Ida Marie Høeg, KIFO.
Kjønn og religion Inger Furseth.
Undring Tro Viten.
Kap. 10 – Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Kunst og samfunn Duby Forelesning HIS2139 Vår 2006.
1.samling: Jesus Kristus
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kart som viste circumferencen (4 Mile) for Ulrichdals (kobber-) Værk i Klæbu og Mostadmarkens Jærn-Værk. Tegnet etter 1676 / før 1699.
HIS2130 Høst  Sentrert rundt kongen – blir rex et sacerdos – han skal forsvare folket og lede til frelse, fra stammehøvding til salvet fyrste valgt.
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Montaillou Religiøsitet i en katharlandsby HIS2139 Forelesning 4.
Viktige hendelser i humanismens historie
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
Kapittel 2 oppgave j. Hvorfor er vikingene så populære?
DEN KATOLSKE KYRKJA Oppbygging Hovudtrekk. Katolsk tyder «for alle mennesker» Spredd over hele verden, spes. Latin-Amerika og Nord- Amerika. Ca halvparten.
CEDAW Helga Aune.
Katolsk og ortodoks kristendom
Heidi Anett Øvergård Beistad Stiklestad Nasjonale Kultursenter
KRLE Familiefakta.
En liten smakebit på norsk historie

Kirken før reformasjonen
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Utskrift av presentasjonen:

Religionsskifte, kirkeorganisasjon og ny religiøsitet HIS1110 Forelesning 3 Høst 2008

Norrøn religion – noen særtrekk Polyteistisk Muntlig Udogmatisk Fruktbarhet og krig Sentrert i husholdet

Kontakt og konflikt i vikingtid Kontakt med krd senest fra 700-tallet Misjonærer til Skandinavia på 800-tallet Primsigning Kristne konger på 900-tallet Hedensk motstand – Håkon jarl Brytninger mellom verdensbilder Kontinuitet: Kongens lykke Kristus som krigsfyrste Hedenske guder ”overlever” som demoner eller litterære figurer

Misjonærer i ordstrid… Nid-strofe rettet mot Torvald og biskop Fridrek (985): Hefr born boret biskop nio þeira’s allra Þorvaldr faþer. (Biskopen har båret ni barn, far til dem alle er Torvald.) Nid-strofe rettet mot gudene (998/999): Vilkat goð geyja, grey þykkjumk Freyja. Æ mun annat tveggja Óðinn grey eða Freyja. (Jeg vil ikke bjeffe mot gudene, men Frøya synes meg en tispe. Det er alltid det ene eller det andre; Odin er en tispe eller så er Frøya.)

Misjonærer i ordstrid 2 Steinunn mot biskop Tangbrand (997): Jotundreperen [Tor] ødela helt skipet til klokkepasseren [Tangbrand]; de mektige gudene lot skipet bli et vrak; Kristus passet ikke skipet da det passerte; jeg tror neppe Gud holdt sin hånd over det.

Kristningskongenes rolle Innfører eksklusiv kult Støtter ny religiøs elite Kristus og kongsideologi …på bekostning av gammelt aristokrati …men også lønnsomt for bondearistokrati å bygge kirker – egenkirker

Tidlig kirkeorganisasjon (1015-1152) Moster 1024 – kristenretten Systematisk kirkebygning under Olav H: Hovedkirker, fjerdingskirker, åttingskirker Lokale bønder bygger kirker, underholder prester Egenkirker – bygd og eid av stormenn

Tidlig kirkeorganisasjon (forts.) Prester har lav sosial status Biskoper opprinnelig i kongens følge Bispedømmer fra 1070-årene Biskoper får tilsetnings- og vigselsrett Inntekter: Jordegods Prestreiða Sportler Tiende fra begynnelsen av 1100-tallet Klosterbevegelsen

Erkebispesetet i Nidaros fra 1152/53 Norske tidligere under erkebispesetet i Hamburg/Bremen og (fra 1103) Lund. Etableres 1152/53 Fordel for pavedømmet, norske kirke og kongemakten Økonomiske fordeler for kirken: Selvråderett Klerkemål Kristenrettssaker Peterspenger Gaverett Skattefrihet

Kirkens makt etter 1152/53 Kroningen av Magnus Erlingsson 1163/64 Bispevalg og investitur Patronatsrett Domsmyndighet i klerkemål og ”åndelige saker” Sognekirkenettet bygges ut Prestene får høyere utdannelse og status Innflytelse over kongsmakten Kroningen av Magnus Erlingsson 1163/64 Rex iustus - ideologien Konflikter med kongemakten Sverres tid (1177-1202) Eirik Magnussons tid (1280-tallet) Sættargjerden 1277 Grunnlag for kirkens rettigheter i senmiddelalderen

Ny religiøsitet Fra åpen polyteisme til eksklusiv monoteisme Fra hemmelig innsikt til systematiserte dogmer Fra lokal til (inter)nasjonal religion Helgen- og relikviekult Fra syklisk til lineær tid Fra ”skamkultur” til ”skyldkultur” Skriftemål, personlig straffeansvar, ansvar for egen frelse Ny emosjonell religiøsitet Prekener (”exempla” fra hverdagslivet) Fra romansk til gotisk kunst Sex, kjønn og ekteskap

Sosiale virkninger Ny mektig institusjon i Norge – i prinsippet løsrevet fra tradisjonelle nettverksbånd Nye karrieremuligheter for menn → geistlige og munker blir ny sosial gruppe som ikke lever direkte av jorda Blir del av den europeiske kultur gjennom internasjonal organisasjon, utdanning og kulturell import Større skille mellom privat og offentlig sfære (og mannlig/kvinnelig sfære)

Fra romansk til gotisk stil Stavanger domkirke / York minster

Fra romansk til gotisk stil (krusifikser) Aaby (ca. 1050) / Røldal (ca