EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvorfor studere kommunikasjon?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Læreplanen Historie Vg2.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Signatur 3.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Christine Mohn PSY 1000 Våren 2005 Christine Mohn
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
ITA1110R - Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2015
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
1. samling, MEVIT4000 Om emnet og arbeidsprosessene.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Forvandlingstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 3, 7/9 2007, Espen Ytreberg.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Veiledningspedagogikk
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
MEVIT03-MVIT forelesning 6
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Framveksten av mediesamfunnet
Bienvenido.
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:

Hvem jeg er Hvem de er Hvem dere er

Mål for emnet Gi innføring i sentrale modeller og teorier på områdene kommunikasjon og medier Vekt på teorier om forholdet mellom de to Se teorier i samfunnsmessig sammenheng Se teorier i vitenskapshistorisk og vitenskapsteoretisk sammenheng

Krav Kvalifiseringsoppgave,2-5 normalsider. Godkjent/ikke godkjent. Prøver evne til å syntetisere og sammenligne vitenskapelige bidrag. 2 timers skoleeksamen. Bestått/ikke bestått. Prøver bredde i faktakunnskap.

Undervisning Forelesninger, 2X7 timer. Gir introduksjon, oversikt og (i noen grad) forklaring. Egen lesning. Forberedelse til forelesning forbedrer utbytte vesentlig. Seminarer. Gir ramme og oppfølging for skriving av kvalifiseringsoppgave.

Pensum Les først: Ytreberg. Supplerende og mer selektivt: Mattelart. Les senere: McLuhan og Thompson. Støtte: oppslagsverk for fagtermer, dictionary. De første kapitlene er de mest sentrale.

Å tenke teoretisk I kommunikasjonsvitenskapen finnes ikke riktige/gale teorier, i noen enkel forstand Det å teoretisere er å opparbeide reflekterende distanse til en forklaring/beskrivelse, for å skjønne mer: -Av når den oppsto -Av hvorfor den oppsto -Av hvilke premisser den opererer ut fra -Av relative sterke og problematiske sider

Emnets faglige innretning Det medie-mettede samfunnet “Det vi har her er et kommunikasjons-problem”: når mediene kommer i veien Teorier om medier, om kommunikasjon, og om sammenhenger mellom de to Studiet av kommunikasjon oppsto sammen med moderne medier. Tilfeldig? Neppe.

Kommunikasjonens epoker og hovedtermer 1. Den muntlige interpersonelle kommunikasjonen 2. Framveksten av institusjonell interpersonell kommunikasjon 3. Framveksten av mekanisk og elektronisk mediering - massekommunikasjon dominerer 4. Framveksten av digital mediering - interaktiv kommunikasjon dominerer

Måter å tenke om kommunikasjon på Kommunikasjon er forvandling Kommunikasjon er samvær Kommunikasjon er påvirkning Kommunikasjon er tegn