EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Hvem jeg er Hvem de er Hvem dere er
Mål for emnet Gi innføring i sentrale modeller og teorier på områdene kommunikasjon og medier Vekt på teorier om forholdet mellom de to Se teorier i samfunnsmessig sammenheng Se teorier i vitenskapshistorisk og vitenskapsteoretisk sammenheng
Krav Kvalifiseringsoppgave,2-5 normalsider. Godkjent/ikke godkjent. Prøver evne til å syntetisere og sammenligne vitenskapelige bidrag. 2 timers skoleeksamen. Bestått/ikke bestått. Prøver bredde i faktakunnskap.
Undervisning Forelesninger, 2X7 timer. Gir introduksjon, oversikt og (i noen grad) forklaring. Egen lesning. Forberedelse til forelesning forbedrer utbytte vesentlig. Seminarer. Gir ramme og oppfølging for skriving av kvalifiseringsoppgave.
Pensum Les først: Ytreberg. Supplerende og mer selektivt: Mattelart. Les senere: McLuhan og Thompson. Støtte: oppslagsverk for fagtermer, dictionary. De første kapitlene er de mest sentrale.
Å tenke teoretisk I kommunikasjonsvitenskapen finnes ikke riktige/gale teorier, i noen enkel forstand Det å teoretisere er å opparbeide reflekterende distanse til en forklaring/beskrivelse, for å skjønne mer: -Av når den oppsto -Av hvorfor den oppsto -Av hvilke premisser den opererer ut fra -Av relative sterke og problematiske sider
Emnets faglige innretning Det medie-mettede samfunnet “Det vi har her er et kommunikasjons-problem”: når mediene kommer i veien Teorier om medier, om kommunikasjon, og om sammenhenger mellom de to Studiet av kommunikasjon oppsto sammen med moderne medier. Tilfeldig? Neppe.
Kommunikasjonens epoker og hovedtermer 1. Den muntlige interpersonelle kommunikasjonen 2. Framveksten av institusjonell interpersonell kommunikasjon 3. Framveksten av mekanisk og elektronisk mediering - massekommunikasjon dominerer 4. Framveksten av digital mediering - interaktiv kommunikasjon dominerer
Måter å tenke om kommunikasjon på Kommunikasjon er forvandling Kommunikasjon er samvær Kommunikasjon er påvirkning Kommunikasjon er tegn