Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
NordlandsLøftet. MØTE… Strategier for rekruttering til høyere utdanning i Nordland: HURTIGRUTENS HUS 10.JUNI 2013.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kompetansetiltak for å sikre arbeidskraft, lengre yrkesløp og lavere sykefravær Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet Oslo 14.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Kunnskapsnasjonen Norge – en realistisk fremtid uten realfag?
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
NORSKKURS GRUPPE A.
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Bestandsvurdering av elg for Nord-Trøndelag Hjorteviltregion 3
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
S. 1 Tilbud og etterspørsel Kjersti Steffenak Foto: Crestock.com.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Søkertall til UiO 2016 Kilde: Samordna opptak (SODA)
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:
Demografikostnader Skaun kommune ( )
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Elisabeth J. Lackner, AF/SKS
Markedsrapport November 2017
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Utdanningsvalg Timene på skolen Aktiviteter Infoteam
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Kompetanseutvalget (2017- )
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag 28. april Per Olaf Aamodt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen viktige forutsetninger Viktig å styrke Norge som kunnskapsnasjon Fortsatt stort behov for høyt utdannet arbeidskraft Interessen for å ta høyere utdanning vil fortsatt være høy Utviklingen i folketallet Regional ubalanse i folketall Hvor (og hva) vil de unge studere?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Utviklingen i folketall Et premiss hos utvalget: sviktende søkning får konsekvenser for struktur og studiesteder Temmelig sikker prognose: alle studentene i 2025 er allerede født Sterk vekst i antall åringer til 2015, deretter svak nedgang Ut fra demografi alene: større press på høyere utdanning i 2025 enn i dag Til tross for regionale skjevheter: alle fylker har også et høyere folketall

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvilke aldersgrupper skal vi ta hensyn til? Utgangspunkt: Elisabeth Hovdhaugens artikkel i forskningspolitikk 1/2008 En høy (og trolig økende) andel av studentene er eldre enn 24 år Kan oppveie nedgangen i alderen år De eldre studentene er mindre mobile: krever et spredt tilbud (kanskje mer spredt enn i dag) Liten konkurranse mellom institusjonene om disse studentene Rekrutteres til yrker der det er mangel på folk 15% av alle studenter i Helse- og sosialfag studerer ved deltids/desentraliserte opplegg

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvor stor andel vil studere? Utvalget synes å legge stabil studiefrekvens til grunn Men den kan øke eller synke: små endringer kan oppveie endringer i folketall Mindre rom for vekst i dag med en studiefrekvens på over 50% enn for 20 år siden da den var 25% Avhenger av arbeidsmarked Stor årskull = mer konkurranse om jobbene = økt relativ etterspørsel etter høyere utdanning Økt utdanning blant foredrene gir økt etterspørsel

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Rekrutterings- og studiemønster Endringer i venteår før studiestart har stor betydning Avbrudd og tilbakevending skaper usikkerhet Mest sannsynlig: toppen av demografikurven i 2015 vil gi et sterkt press og skape et reservoar av søkere i flere år etterpå Bare om lag halvparten av søkerne er førstegangssøkere

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Studiepreferanser Ikke ta for gitt en fortsatt ”urban” trend Søkertallene for 2008 er illustrerende (men bør heller ikke overtolkes!) Vanskelig å beregne studiepreferansene Skal man legge seg helt flat for studentenes preferanser?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Prognoser som styringsinstrument Utvalget har en ubalansert fortolkning av den demografiske utviklingen Det gis inntrykk av mangel på ungdom Utvalget betrakter i for stor grad utviklingen som uavvendelig Faren for selvoppfyllende profetier: hvem vil satse på dødsdømte studiesteder?