Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Effektiv prosjektplanlegging
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Praktisk info til prosjektkunder
Programvare for nisje SMS
Kontraktsoppfølging mv.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Standardisert arbeid.
Kan arbeidsmetodikken i IT-prosjekter overføres til rådgiverene ? VIANOVA Network Meeting 2013 Geir Andersen/Vianova Systems AS.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Informasjonssikkerhet – en forutsetning for elektronisk forretningsdrift “Sikkerhet i programvareindustrien” Guttorm Nielsen Utviklingsdirektør SuperOffice.
Resultater Kundesenter
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Jakten på kvaliteten.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Malverk intern produktopplæring
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling
Prosjektavslutning og sluttrapport
Prosjektgruppe 26ESikkerhet i Internettløsninger Sikkerhet i internettløsninger.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Standardisering av IT-virksomheten
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Systemutvikling - noen praktiske erfaringer og betraktninger Øystein Amland HiB 31.03.04

Tema Innledning IT-systemer - systemutvikling min bakgrunn, litt IT-historie IT-systemer - systemutvikling Virksomhetsprosesser - IT-systemer : noen sammenhenger, betydning for valg : kjøpe eller utvikle applikasjon ? Formula Prosjektstyring erfaringer fra et utviklingsprosjekt DashBoard Portal Server : eksempel på en standard, Web-basert intranettløsning

Innledning

Innledning Utdanning Jobberfaring Litt IT-historie siv.ing (NTH/NTNU) Høyere avd. eksamen NHH, bedriftsøkonomisk analyse Jobberfaring systemutvikling adm.systemer (10 år) konsulent/bedriftsrådgiver (10 år) salg og implementering av Internett-/Web baserte løsninger (2 år) nå : selvstendig konsulent, timelærer ved HiB, AI roller i forhold til IT-systemer : bruker - utvikler - selger - implementatør - konsulent/kjøper Litt IT-historie NTH slutten av 70-tallet, hullkort, programutskrift, Univac; SSB, lunsjpakken mistet hullkortstabelen; ND, harddisk - egen frittstående enhet, 10 MB, 20x20 cm da PC'en kom til verden. Når ? 1983 ! Slepbar .. og så kom Internett ....

IT-systemer - en inndeling

IT-systemer - ulike typer Systemtyper - en mulig inndeling administrative systemer (eksempler tavle) kontorstøtte systemer (eksempler tavle) bransjerettede spesialsystemer. Mange ! (eksempler tavle) f.eks. : energiverk - NIS, telenett - NIS (eksempel: valg av NIS) Standardsystemer - egenutviklede/spesialsystemer Standardsys., (standard)pakker : "standardisert" i den forstand at ulike typer virksomheter i mange bransjer kan nyttiggjøre seg systemet som det er (i praksis : ALLTID tilpasninger for litt større virksomheter) Spesialutviklet system for én bestemt virksomhet og ett spesielt formål større/avanserte applikasjoner : større virksomheter mindre spesialsystemer, f.eks. verktøy som Lotus Notes/Domino, MS Access, Visual Basic

Virksomhetsprosesser

"Prosesser" Virksomhetsprosesser/forretningsprosesser/arbeidsprosesser alternative betegnelser : (virksomhets)funksjoner, aktiviteter prosesstankegangen innebærer at de enkelte funksjonsområdene i en bedrift sees i sammenheng med flyt av informasjon (og varer) gjennom og mellom de enkelte områdene Eksempel tavle : Innkjøps- og regnskapsprosessene Kjerneprosesser : hva skal virksomheten drive med / leve av ? Støtteprosesser : understøtter kjernevirksomheten Avhenger av bransje ! Eksempel bank: Se virksomhetsmodell neste side

s

Prosesser forts. Eksempler støtteprosesser : Økonomi, regnskap, personal, lønn, IT,.. Stor grad av felles behov for ulike sektorer og bransjer Eksempel tavle : Innkjøp - inngående fakturaer, eks. standardsystemet eFlow Formål med IT-systemer : verktøy for å understøtte arbeidsprosessene Eksempel innkjøps- og regnskapsprosessene : se neste foil BPR = ?

Innkjøps- og regnskapsprosesser vha. ERP-system og Web Godkjenn rekvisisjon Internett Registrer bestilling XML Registrer rekvisisjon Leverandør Betaling Internett XML Hovedbok levert= bestilt Motta ordre- bekreftelse Bokføring Registrer faktura. Autom. fakt. kontroll Varemottak Godkjenn faktura avvik

Kjøpe eller utvikle selv ?

Kjøpe eller utvikle selv ? Behov for system er identifisert : kjøpe eller utvikle systemet selv ? støtteprosesser : Et stort utvalg av standardpakker finnes kjerneprosesser : Stadig flere pakker og mer funksjonalitet tilbys. Selv store virksomheter velger i større og større grad standardpakker når det gjelder administrative løsninger (f.eks. Telenor - NIS) MEN : Tilpasninger alltid påkrevd for litt større virksomheter (Eksempler på standardpakker) Spesialapplikasjoner : stadig mye egenutvikling Anbefaling (?) "vi er så spesielle" faktum : eksisterende standardpakker er vanligvis bygget opp på en strukturert måte og basert på velfungerende arbeidsprosesser sett i sammenheng ressurskrevende, kostbart og risikofylt med egenutvikling dvs. : gode argumenter bør finnes for å satse på egenutvikling

Eksempel på systemutviklingsprosjekt : Formula Prosjektstyring - et standardsystem Erfaringer og anbefalinger

Før prosjektstart Noen sentrale spørsmål før et systemutviklingsprosjekt initieres (forutsetter at et programvarehus står bak ) : Hva er formålet med systemet ? standardsystem eller spesialsystem på oppdrag for en gitt bedrift ? Hvis standardsystem hvem er konkurrentene ? Finnes tilsvarende løsninger ? hva er markedet (hvem er kundene) ? Hvis spesialsystem er det aktuelt å standardisere mhp. å kommersialisere produkt ? Levetid ? Arkitektur og teknologi grensesnitt mot andre systemer brukergrensesnitt ! basis programvare, utviklingsverktøy

Formula Prosjektstyring (Formula PS) Standard prosjektstyringssystem rettet mot både offshore industri og landbaserte virksomheter / prosjektorganisasjoner Verktøy for planlegging og oppfølging av (større) prosjekter Utviklet av Formula OpenSoft (opprinnelig et utviklingsmiljø fra Computas og Norsk Data, senere en del av Merkantildata / Ementor) med bistand bl.a. fra NPC, Terramar Prosjektledelse og Chr. Michelsens Institutt. Utviklingsprosjekt : ca. 16.000 timer, 8-10 utviklere, 1 1/2 år moduloppbygget, funksjoner for prosjektplanlegging og -oppfølging med bl.a. prosjektstruktur, periodisering, ressursstyring, nettverksplanlegging og grafikk 50-60 funksjoner, 60 tabeller i databasen

Før prosjektet startes Skal systemet utvikles ? formål, behov, marked ? Er tilsvarende system allerede tilgjengelig ? Hvis standardsystem, er det tilstrekkelig kommersielt grunnlag ? Formula : Mangelfullt forarbeid for å verifisere markesmessige muligheter Undervurdering av kostnader knyttet til kommersialisering Anbefalinger : Undersøk om det finnes systemer på markedet Vær trygg på at det er økonomisk og kost-nytte messig grunnlag for å utvikle systemet

Brukermedvirkning "den som har skoen på .... Brukerne kjenner best funksjonelle behov, ønsket brukergrensesnitt og prioriteringer Formula : For liten involvering av potensielle fremtidige kunder/brukere Konsekvenser : behov for ut-data siden for lite vektlagt (rapportering, spørringer, enkel grafikk, analyser,...) Viktigheten av enkelt og tiltalende brukergrensesnitt for lite fokusert Anbefalinger : identifisér viktige brukergrupper trekk brukerne med i prosjektet fra starten ! Brukerbehov, kravspesifikasjon. La brukerne få teste ut prototyper av moduler underveis (jfr. iterativ utvikling)

Dokumentasjon Brukerdokumentasjon - ja med fokus på lett tilgjengelig on-line hjelp ... men viktigere med intuitivt brukergrensesnitt Systemdokumentasjon - oversiktlig, vise struktur og sammenhenger arkitektur - datamodell - database - programkode - grensesnitt; teknologi/utviklingsverktøy Formula : For høy prioritering av brukerhåndbok på bekostning av intuitivt bruker-grensesnitt og on-line hjelpedokumentasjon Anbefalinger : legg til grunn faktisk brukeratferd ved utforming av brukerdokumentasjon vedr. systemdokumentasjon tenk produktforvaltning : dvs. drift, feilrettinger, videreutvikling, tilpasninger, .. helt fra starten ved utforming og utarbeidelse av system dok. tenk versjonshåndtering

Databasens betydning Databasen er hjertet i de fleste databasebaserte applikasjoner dataelementer og datastruktur har en mer statisk natur enn funksjonelle behov en velstrukturert datamodell og databaseskjema gir et godt grunnlag for koding og senere forvaltning av applikasjonen Formula : Svært godt utarbeidet og solid datamodell gav trolig både ressurs- og tidsmessige besparelser ved programmeringen og bidro til en robust løsning Anbefalinger : Prioriter datamodellering i designfasen, om nødvendig på bekostning av funksjonalitet

Implementering Implementering (innføre og ta i bruk løsningen i en virksomhet) kan betraktes som siste hovedfase i et utviklingsprosjekt beskrive/utforme anvendelsen for den aktuelle situasjon, installere, lære opp, teste, drifte Formula : 2 - 3 pilotkunder kunne vært håndtert mer profesjonelt Anbefalinger : Velg riktig implementeringsstrategi Pilottesting er nødvendig ! Varsle pilotbrukerne for å dempe forventninger Andre forhold enn de systemmessige og teknologiske er mest viktig : Endringsledelse, prosjektledelse/prosjektstyring !

Prosjektstyring - noen anbefalinger

Prosjektstyring Planleggingsfase - gjennomføringsfase Planlegging viktig ! (figur tavle) Utvikling av Formula Prosjektstyring paradoks vi ville hatt stor nytte av systemet ifm. systemutviklingen ! Utfordringer : håndtere usikkerhet/risiko (figur tavle) unngå overskridelser, forsinkelser Formula Prosjektgruppen lærte mye prosjektstyring underveis. Prosjektet ble ferdig til planlagt tid og innenfor avsatt kostnadsramme, men med noe redusert ambisjonsnivå for funksjonalitet. Estimering av omfang/arbeidstimer : inndeling av funksjoner i 3 kategorier : Tung, middels, lett.

Prosjektstyring forts. Anbefalinger planleggingsfasen : Strukturér prosjekt : delprosjekt-aktiviteter-leveranser Avklar ansvar og roller Estimér ikke på for deltaljert nivå Avklar tids- og kostnadsrammer Anbefalinger gjennomføringsfase : Revurder estimater løpende Fokusér på leveranser ! I prosjektoppfølging : fokusér på avvik fra plan og tiltak Fremdrift : "Hva gjenstår ?" (estimat for gjenstående arbeid) og ikke "Hvor stor del er ferdig" Redusér omfang (funksjonalitet) fremfor å gå på akkord med kvalitet ! Testing : Viktig ! (Jfr. Carsten pres.)

Systemutviklingsmetodikk

METODIKK Planlegging Målsetting Kartlegging Installasjon, testing, opplæring Utforming av løsninger Overlevering, forvaltning Systembygging Prosessforbedringer Systemer og IT Opplæring Kost-nytte analyser Kost-nytte analyser Prosjektledelse og prosjektadministrasjon, endringsledelse Dokumentasjon Kontrakts- dokumenter Prosj.hånbok Kravspek. Løsnings- beskrivelse Brukerdokum. Systemdokum. Testdokum. Drifts- og forvalt-nings dokum. Modifikasjons- forslag Godkjennelses- dokument Vedlikeholds- og supportavtale

Systemutvikling i Bergen

Programvarehus/systemutvikling i Bergen CSC - Computer Systems Corporation OCS - Onsoft Computer Systems Hands SU Soft Delfi Data Cap (Gemini Ernst & Young) Ementor BDC Ulriken Consulting Utviklingsmiljøer i større virksomheter Statoil, Hydro, Telenor, DnB NOR Bergen kommune, Haukeland sykehus + mange mindre miljøer