Levanger kommunestyre 04.05.05 Sigmund Laugsand MIL MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE EN NORD-TRØNDERSK TILNÆRMING KONFLIKTRÅDSPROSJEKTET -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er konfliktrådet? lEt alternativ til tradisjonell straffesaksbehandling lEt forum for å løse mellommenneskelige konflikter.
Trygge organisasjoner
Fra ide til problemstilling
Motivasjon.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Nordisk tilsynskonferanse
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Samfunnets retningslinjer
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Aksjonsforskning.
Planstrategi som nytt verktøy
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
4 Kriminalitet.
Definere og velge hovedmål og delmål
Vernetjenesten i Kristiansund
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Konfliktrådet i Sør Trøndelag
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Sør-Trøndelag politidistrikt TRYGGHET, LOV OG ORDEN.
STATUS og PROSESS Idrettshall/flerbrukshall og Svømmehall
Konfliktrådet Arena for dialog og konfliktløsing
Unge som begår seksuelle overgrep
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Idrettsrådets ansvar og rolle
Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
Modellkommunene Hva er unikt?
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Strategi- og aktivitetsplan
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Samhandling og prosessledelse
Land barneverntjeneste
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Implementering av nytt ITSM-system
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Den norske arbeidslivskulturen
Evaluering av ”Fritt Fram”
Norges utvikling fra 700 til 1349
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
Flexible Assertive Community Treatment
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Utskrift av presentasjonen:

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand MIL MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE EN NORD-TRØNDERSK TILNÆRMING KONFLIKTRÅDSPROSJEKTET - PILOTPROSJEKTET MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE EN NORD-TRØNDERSK TILNÆRMING KONFLIKTRÅDSPROSJEKTET - PILOTPROSJEKTET LOKALT EIERSKAP TIL KONFLIKTENE GIR ØKT TRYGGHET, BEDRE SERVICE OG MINDRE KRIMINALITET

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand MEGLING I LOKALSAMFUNNET RESTORATIVE JUSTICE I NORD – TRØNDELAG ”POLITI- OG LENSMANNSETATEN TILBAKE TIL FRAMTIDA” BAKGRUNN PROSJEKTIDÈ/ORG.STRUKTUR MÅL OG TILTAK UTFORDRINGENE HVOR STÅR VI I DAG?

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand MIL MEGLING I LOKALSAMFUNNET NOEN ERKJENNELSER – PÅSTANDER Strafferettsprosessen – en prosess hvor gjerningsmannen har fokus på å rettferdiggjøre sin handling - mer enn på alvoret i handlingen ? Etter "rettsavgjørelsen" er den personlige konflikten fortsatt der Off. forvaltning som stedfortreder for part/fornærmet i konfliktsak fungerer ikke godt nok indivdualpreventivt - høy tilbakefallsprosent Systemet er ineffektivt og kostbart Stort behov for å bringe konflikten tilbake til eierne av konfliktene Konfliktrådet og meglingsinstituttet var svaret på flere års erkjennelser Konfliktrådet og meglingsinstituttet blir ikke brukt som forventet Fylkesmannenen i N-Trøndelag og politimestrene initierer MIL som prosjekt

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand

UTFORDRINGENE VARIG VIRKNING IVERKSETTING INTERNT I ORG. MARKEDSFØRING I SAMFUNNET SAMSPILLET MED –FRIOMSORGEN - ADVOKATMILJØET –KOMMUNENE - HANDELSSTANDEN –DOMSTOLENE -ANDRE DE INTERNE PROSESSENE DEN INTERNE SAKSGANGEN EVALUERING/FORSKNING

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand HVOR STÅR VI I DAG IVERKSETTING VED FOKUS PÅ HENSIKT, IKKE PÅ ØKT ANTALL SAKER GIR VARIG VIRKNING GA 100% ØKNING ØKT BRUK AV LENSMANNSKONTORET SOM KONFLIKTLØSER MERKBAR ØKNING SIVILE SAKER

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand HVOR STÅR VI I DAG SAMARBEIDSPROSJEKTER MED KRIMINALOMSORGEN BRUK AV MEGLING I SAMFUNNSSTRAFFEN FELLES PROSESSER FOR INVOLVERING AV DOMSTOLER OG ADVOKATMIJØET SKOLEMEGLING GJORT TIL EN DEL AV PROSJEKTET INVOLVERING AV KOMMUNELEDELSE INVOLVERING AV FYLKESADM INVOLVERING AV VIDEREGÅENDE SKOLER

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand HVOR STÅR VI I DAG EVALUERING/FORSKNING TETT KONTAKT MED FORSKER/PHS RESULTAT FØRSTE UNDERSØKELSE FORELIGGER VÅR EGEN ERFARING ER AT ÅNDELIG OPPSLUTNING IKKE ALLTID SIKRER PRAKTISK HANDLING STORE ULIKHETER MELLOM SAMMENLIGNBARE TJENESTESTEDER PILOTPROSJEKTETS POLITIMEGLING ER SPENNENDE OG GIR GOD FORUTSETNINGER FOR ORGANISASJONSLÆRING

Levanger kommunestyre Sigmund Laugsand TO VEIER TIL RETTFERDIGHET I tradisjonell rettspleieI restorative justice Kriminalitet er en handling mot staten, et brudd på loven, en abstrakt ide Kriminalitet er en handling mot en annen person eller samfunnet Rettspleien (politi, domstoler og kriminalomsorg) kontrollerer og forhindrer kriminalitet Kriminalitetet kontrolleres hovedsakelig i samfunnet (lokalsamfunnet) Gjerningspersonens ansvar er definert til å motta straff Kriminalitet har både en individuell og en sosial dimensjon og ansvar for kriminalitet peker i begge retninger Straff skal gi både allmennpreventive og individualpreventive effekter Straff alene er ikke effektivt for å endre atferd og er ved utstrakt bruk uheldig for samfunnet Offeret er perifer i prosessenOfferet er sentral i prosessen Gjerningspersonen betraktes som utgiftspost Gjerningspersonen har kapasitet til å gjøre opp for seg Prosessen er avhengig av profesjonelle som representerer partene Prosessen er avhengig av partene selv