Kunnsign 2008 - TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
GROW modellen.
Del 1: Selvinnsikt.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Å lykkes eller være lykkelig?
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Hvordan skrive en god utredning?
3 Jeg og mitt.
Bokpresentasjon Oslo.
Konseptutvikling & Industrialisering: Prosjektet er initiert for å gjennomføre de strategiske endringene som følger av: HÅG skal i vesentlig grad utvikle.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Dette er SMART.
Lære om hvordan forbruksmønsteret har endret seg opp gjennom historien
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Kunnsign TBH Velkommen til Kunnsign 2008! Tor Borgar Hansen.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
The tastiest bookmarks on the web. Delicious er en bokmerke side hvor du kan lagre dele og finne bokmerker på nett. Du kan også se de mest populære bokmerkene.
Opprettholdende faktorområder
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Konfirmasjon i Helleland menighet
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Produktnavn.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler for deg  ØVELSER

Kunnsign TBH Produkt vs. tjeneste Produkt: Ting til behovstilfredsstillelse - materiell Tjeneste: Immateriell - mer en opplevelse Sammenfall i tid av produksjon og konsum Heterogen og unik– kan vanskelig sammenlignes Kan ikke lagres Ofte ikke skalerbar produksjon

Kunnsign TBH Kunnsign: Produkt eller tjeneste? Kunnsign, kunst, design: Ofte kan noe håndfast lages Ofte kan noe lages på forhånd Vil ofte være unikt (men hva mener kunden?) Noe kan som regel lagres Kan skaleres, men ofte kun 1:1 Ergo: Kunnsign: sjelden ren tjeneste – derfor produktifiserer vi!

Kunnsign TBH Hvorfor produktifiserer vi? Synliggjør muligheter for kunden Gir valgmuligheter Konkretiserer leveransen Lettere å referere til tidligere leveranser Lettere å avklare forventning til pris/kvalitet Lettere for kunden å rapportere til sin sjef

Kunnsign TBH Hvorfor ikke bare ”timer”? ”Jeg kan ALT innenfor X – hva vil du ha?” Fører til: Uendelige diskusjoner med kunden om hva som skal leveres, på hvilket problem, når, hvor og hvordan Når du er ferdig med innsalget har du gjort halvparten av jobben (gratis!)

Kunnsign TBH Fordeler for kunden Lettere å se hva slags verdi man får igjen for pengene Lettere å kjøpe Lettere å finne en budsjettpost som passer hos kunden Lettere for din kontakt hos kunden å forklare sine overordnede hvorfor han/hun vil bruke penger på deg

Kunnsign TBH Fordeler for deg Lettere å synliggjøre hvordan du tilfører verdi Lettere å argumentere for hvordan ditt bidrag inngår i en prosess hos kunden Lavere salgskostnader Større mulighet for gjenbruk Lettere å dele opp i leveranser/faser Disiplinerende

Kunnsign TBH Produktifisering – dagens øvelser Øvelse 1: Bevisstgjøring på kompetanse og produkttyper Øvelse 2: Produktutvikling: Produktnavn og +/- egenskaper Øvelse 3: Produktutvikling: Produktnavn differensiert etter produkttype

Kunnsign TBH Øvelse 1 – Kompetanse og produkttyper Individuelt – 10 minutter: Fyll ut tre linjer under kompetanseoverskriften. Hva kan du? KompetanseProdukttypeProduktnavn

Kunnsign TBH Øvelse 1 – Kompetanse og produkttyper EKSEMPEL KompetanseProdukttypeProduktnavn Spansk Filosofi Entreprenørskap Psykologi Sosiologi med spesialisering på armensk oljeindustri

Kunnsign TBH Øvelse 1 – Kompetanse og produkttyper 2&2/3 – 10 minutter: Lag en liste på totalt 3 kompetanse + produkttype + forslag til produktnavn (en fra hver av dere) KompetanseProdukttypeProduktnavn

Kunnsign TBH Øvelse 1 – Kompetanse og produkttyper EKSEMPEL KompetanseProdukttypeProduktnavn SpanskBrevkursPor Favor! 1, 2 og 3 FilosofiKurs”Dilemmatrening” EntreprenørskapForedrag”Mitt liv som gründer” PsykologiTrykksak (blad)Selvhjelperen Sosiologi med spesialisering på Armensk oljeindustri RapportEksportrapporten

Kunnsign TBH Øvelse 2 – Produktutvikling Individuelt – 15 minutter: Velg ett produktnavn og utarbeid en liste over + og - egenskaper ved produktet Produktnavn+ Egenskaper- Egenskaper

Kunnsign TBH Øvelse 2 – Produktutvikling EKSEMPEL Produktnavn+ Egenskaper- Egenskaper Por Favor 16 innsendingerIndividuell veiledning 3 t lydbåndEksamen KursbevisOrdliste Lærer spansk til feriebruk Studiekompetanse Kursbok

Kunnsign TBH Øvelse 2 – Produktutvikling 2&2/3 – 20 minutter: Diskuter +/- egenskaper for hver deres produkt Produktnavn+ Egenskaper- Egenskaper

Kunnsign TBH Øvelse 3 – Produktutvikling Individuelt – 5 minutter: Lag en liste over tre produkttyper basert på ditt produkt. Lag differensierte produktnavn ProduktnavnProdukttypeDifferensiert produktnavn Por Favor 1

Kunnsign TBH Øvelse 3 – Produktutvikling EKSEMPEL ProduktnavnProdukttypeDifferensiert produktnavn Por Favor 1SelvstudiumPor Favor 1 DIY KursPor Favor 1 kurs Inviduell opplæringPor Favor 1 Rett Hjem

Kunnsign TBH Øvelse 3 – Produktutvikling 3&3 – 10 minutter: Lag en liste over tre produktnavn (1 fra hver), presentert som tre produkttyper hver og diskuter disse ProduktnavnProdukttypeDifferensiert produktnavn