Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Samarbeidsorgana som samordnings- aktørar – er potensialet fullt utnytta? Olav Helge Førde UiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Forventninger og videre arbeid…...
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Professor Harald Baldersheim
Nasjonal satsning på hjerte- og karforskning Charlotte Björk Ingul, lege, Dr. med. Forskningskoordinator UNIKARD.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
– pådriver og tilrettelegger Nasjonal samordning: Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning innen medisin og helsefag (NSG) – pådriver og tilrettelegger.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Skien/Telemark 4.februar 2011 Solveig Eldegard Kva vil Utdanningsforbundet gjere for vaksenopplæringa?
Samarbeidsorganene som samordningsaktører –er potensialet fullt utnyttet? Anne Husebekk Leder, Stabsenhet Forskning, fag, kvalitet og undervisning, UNN.
Korleis utvikle næringsområde som legg tilhøva til rette for nyskaping Jens Kristian Fosse, Senter for nyskaping.
xxx 1.
Forskningsrådets muligheter for å skape samordning, samspill og arbeidsdeling Adm.dir. Arvid Hallén 16. oktober 2008.
Oppfølging av evaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning Referansegruppen 30. november 2004.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Møte HOD og NHD, 26. januar 2007 Hans Petter Aarseth Sosial- og helsedirektoratet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
1. 2 Kan forsking leiast i praksis? Korleis kan leiarar sikre god FOU? Torstein Hole Medisinsk avdeling Ålesund sjukehus.
Rådgjevarseminaret 14.desember 2005 Gunnar Stave Utfordringar til UH-sektoren i dag.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Norsk Nakke- og Ryggregister (NNRR) Et nasjonalt register for tverrfaglige nakke- og ryggpoliklinikker Høstmøtet i Bergen Audny Anke Overlege.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Kommersialisering av forskningsresultater
Evaluering av norsk utdanningsforskning
Hvorfor regionale møter?
Forskning og innovasjon
Samfunnssikkerhet - Strategi
Lederforum Tilstandsrapport FoU
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Forskningspolitiske konferanse 2016
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Besøk ved det medisinske fakultet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Samarbeidsorgana som samordnings- aktørar – er potensialet fullt utnytta? Olav Helge Førde UiT Helseforskningskonferansen

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Grov status Alle samarbeidsorgana er velfungerande Godt samarbeidsklima Alle samarbeidsorgana har teke strategiske grep Resultatet er eit kvantesprang for klinisk forsking både i volum og kvalitet Men: Markerte skilnader i arbeidsmåte og prioriteringsprofil Behov for ein evaluering som kan systematisere erfaringane?

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Kva kan bli betre? Handtering av habilitet? Svake forskningsfelt framleis svake? Rekruttreringssvake fag framleis svake? Har vi fått eit minimum av forskningsaktivitet i alle Helseforetak/sjukehus? –Kobling mellom sterke og svake miljø? Har vi funne ein god balanse mellom kvalitet og breidde? PhD-utdanninga i klinisk forsking er ikkje god nok –Forskarskolar innan klinisk/eksperimentell forsking?

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Kva kan bli betre? NSG har neppe funne sin rolle med omsyn til: –grunnlaget for og krava til statsingsområde/nettverk –om ein skal forsterke eller supplere nasjonale/internasjonale satsingar (F.eks SFF, SFI, NFR-program, EU program?, osv) –å initiere nasjonale multisenterstudier –å ivareta eit nasjonalt fag/disiplinansvar?

Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Kva kan bli betre? Oppfylle instruksen for samarbeids- organa med omsyn til undervisning!